Uczniowie objęci nauczaniem indywidualnym podlegają ogólnym zasadom klasyfikacji. Czy to oznacza, że powinna zostać dla nich ustalona również ocena z zachowania, mimo że zajęcia realizują w miejscu zamieszkania? Poznaj odpowiedź eksperta.
Omawiając we wcześniejszym artykule zakres współpracy zespołu z nauczycielami pochyliłem się nad najważniejszymi obszarami współdziałania. Artykuł chcę poświęcić roli osoby koordynującej działania mające na celu wsparcie nauczycieli, wychowawców i dzieci. Postaram się przybliżyć zadania przed jakimi stoi koordynator. Warto również przeanalizować trudności, na które może napotkać. Poruszę również kwestię planowania i rozdzielania zadań dla członków zespołu czy nauczycieli. Forma podana w tekście jest propozycją, gdyż nie w każdej placówce jest możliwe jej zastosowanie.
Na czym polega współpraca między wychowawcą a specjalistami? Czy jest potrzebna? Co może zyskać każda ze stron? Co należy do wychowawcy, a co do specjalisty i w jaki sposób mają się uzupełniać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule.
W ostatnich latach jednym z kluczowych zadań szkoły i celów do osiągnięcia przez nauczycieli jest pełne włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupę rówieśniczą. To wiedza i umiejętności nauczycieli i wychowawców sprawiają, że kształcenie jest efektywne i najlepiej dostosowane do potrzeb uczniów. W artykule znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia oraz wskazówki – jak zorganizować zajęcia w razie wystąpienia w szkole trudności organizacyjnych.
Planowanie, organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem każdego nauczyciela, jednak wychowawca klasy ma w tym zakresie swoje specyficzne zadania wyznaczone prawem oświatowym. Sprawdź, jakie zadania spoczywają na wychowawcy, a jakie na pozostałych uczestnikach procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Poznaj schemat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej krok po kroku.
Dziecko z autyzmem lub zespołem Aspergera (i nie tylko ono!) będzie się czuło pewnie i bezpiecznie w miejscu, w którym panuje ład i przewidywalna struktura. Uporządkowanie przestrzeni szkolnej i klasowej pozwoli uczniowi sprawniej poruszać się po placówce oraz zmniejszy jego niepokój i napięcie. Poniższy artykuł opisuje najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę w szeroko pojętym środowisku fizycznym, aby poprawić funkcjonowanie ucznia.
Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Podczas planowania wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektorzy oraz nauczyciele odpowiedzialni za opracowanie IPET często zastanawiają się, jaka jest różnica między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami specjalistycznymi. Zapoznaj się z porównaniem zaprezentowanym w praktycznej i czytelnej tabeli.
Przedszkola to placówki nieferyjne, co oznacza że nie dotyczą ich przepisy dotyczące ferii letnich. Mimo to większość placówek właśnie w tym czasie korzysta z przerwy od zajęć, zaś dzieci uczęszczają do tzw. przedszkoli dyżurujących. Dowiedz się czy w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego przedszkole ma obowiązek prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w czasie wakacji.
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.