Dyskalkulia, choć mniej znana niż dysleksja, stanowi poważne wyzwanie dla wielu uczniów. Dowiedz się, jak rozpoznaje się tę specyficzną trudność w uczeniu. W artykule wymieniono najczęściej występujące objawy dyskalkulii u uczniów oraz przedstawiono proces ubiegania się o wydanie opinii w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się dla ucznia z podejrzeniem dyskalkulii.
Jednym z ważniejszych obowiązków nauczycieli udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest formułowanie wniosków dotyczących dalszej pracy z uczniem. W artykule wyjaśniamy, na jakiej podstawie i w jaki sposób formułować wnioski do dalszej pracy z uczniem w ocenie postępów ucznia objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
W przypadku doręczenia do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, konieczne jest zorganizowanie zajęć rewalidacyjnych. Zdarza się, że zajęcia te są zastępowane zajęciami rozwijającymi kompetencje emocjonalno-społeczne. To błąd. Przepisy prawa oświatowego regulują kwestie przydzielania form pomocy w postaci zajęć socjoterapeutycznych i zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne.
Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.
W orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego bardzo często zamieszczane jest zalecenie, by wybrane zajęcia edukacyjne były realizowane indywidualnie. W orzeczeniu nie wskazuje się jednak ani które zajęcia mają być realizowane w ten sposób, ani czy dotyczy to wszystkich zajęć z danego przedmiotu.
Gdy uczeń przejawia agresywne zachowania w szkole, należy udzielać mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli będzie to konieczne, można go objąć obserwacją z poradni zachowania na terenie placówki. Powstaje jednak pytanie, czy wymagana jest zgoda rodziców ucznia na przeprowadzenie takiej obserwacji? Czy rodzice pozostałych uczniów, niekorzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mogą sprzeciwić się obecności specjalisty? Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby zorganizować działania na rzecz agresywnego dziecka w szkole.
Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną na I etapie edukacyjnym mogą potrzebować wsparcia również w kolejnych latach nauki. Pojawia się jednak pytanie – czy stara opinia wydana przez poradnię nadal obowiązuje? Kiedy skierować ucznia na ponowną diagnozę? W jaki sposób unieważnić opinię, która przestała być aktualna i w jaki sposób archiwizować opinie, które utraciły ważność?
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje opinie i orzeczenia na wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów. Nie oznacza to jednak, że treść tych dokumentach będzie zgodna z żądaniem. Zespół orzekający zawsze podejmuje autonomiczną decyzję. To oznacza, że poradnia nie zawsze wydaje orzeczenia zgodne z wnioskiem rodziców.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje do dyrektora do zapewnienia uczniowi wskazanych warunków realizacji obowiązku szkolnego. W związku z tym pojawia się pytanie, czy na organizację nauczania indywidualnego szkole przysługują dodatkowe środki w ramach subwencji oświatowej?