Obowiązującym pojęciem w polskim prawie oświatowym jest „niepełnosprawność intelektualna", natomiast w dokumentacji medycznej nadal stosuje się określenie „upośledzenie umysłowe", wynikające z klasyfikacji ICD-10. Sprawdź, jak prawidłowo używać terminów w szkolnych dokumentach.
Efektywne wsparcie ucznia w szkole wymaga właściwej organizacji i współpracy nauczycieli, specjalistów oraz rodziców. Najważniejszą rolę odgrywa tutaj koordynacja działań, która zapewnia spójność podejmowanych kroków i dostosowanie ich do rzeczywistych potrzeb ucznia. Proces ten nie jest przypadkowy – jego przebieg został określony w przepisach prawa oświatowego, a skuteczność zależy od jasnego podziału ról i obowiązków. Artykuł skrótowo, krok po kroku przedstawia kolejne etapy koordynacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, od identyfikacji trudności ucznia, przez planowanie wsparcia, po realizację i ocenę efektów.
Czy w przedszkolu można organizować oddział terapeutyczny? To pytanie często pojawia się w kontekście pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci wymagających specjalistycznego wsparcia. Które przepisy regulują tę kwestię? Czy przedszkola mają możliwość tworzenia oddziałów terapeutycznych na takich samych zasadach jak szkoły? W artykule analizujemy obowiązujące regulacje.
Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Czy do takiej klasy może uczęszczać także uczeń z niepełnosprawnością intelektualną?
Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej to jeden z ważniejszych aspektów pracy nauczyciela. Proces ten wymaga zarówno uważnej obserwacji ucznia, jak i skutecznej współpracy z innymi nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami. W artykule wyjaśniamy, krok po kroku, jak prawidłowo wdrożyć działania wspierające ucznia zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole. Są to zajęcia organizowane dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnieniu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej. Kto może prowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze? Ile powinny trwać? W artykule szczegółowo omawiamy zasady organizowania i realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych dla uczniów. Poznaj zasady organizacji zajęć i sprawdź, czy odpowiednio stosujesz przepisy prawa oświatowego.
Czy zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być realizowane w formie zdalnej? Obowiązujące przepisy wyraźnie określają warunki, w których możliwe jest prowadzenie nauczania online. W artykule wyjaśniamy, dlaczego zajęcia muszą odbywać się w formie stacjonarnej, jakie ograniczenia wynikają z prawa oraz jakie są wyjątki dotyczące nauczania indywidualnego.
Zindywidualizowana ścieżka obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego to forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, które z powodu różnych trudności w funkcjonowaniu nie mogą w pełni uczestniczyć we wszystkich zajęciach ze swoją grupą rówieśniczą. Zindywidualizowana ścieżka budzi wątpliwości w zakresie ubiegania się o jej organizację oraz przebieg realizacji podstawy programowej. Dzieci objęte zindywidualizowaną ścieżką obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego część zajęć będą realizowały indywidualnie, a część razem z grupą. Sprawdź, kiedy i w jaki sposób zorganizować dla dziecka pomoc w tej formie.
Prawo nie precyzuje, jaką specjalizację musi mieć lekarz wydający zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka na potrzeby wniosku o orzeczenie. W artykule wyjaśniamy, czy zespół orzekający powinien wziąć pod uwagę zaświadczenie lekarza w trakcie specjalizacji. Sprawdź, jakie dokumenty są wymagane i jakie znaczenie ma zaświadczenie lekarskie w procesie wydawania orzeczenia.
Czy szkoła niepubliczna, finansowana głównie z czesnego, ma prawo pobierać dodatkowe opłaty za zajęcia wynikające z zaleceń opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej? Kwestia ta budzi wiele pytań, natomiast w świetle przepisów prawa oświatowego odpowiedź jest jednoznaczna: nie można obciążać rodziców kosztami zajęć organizowanych w związku z udzielaną pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź szczegóły.