Pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole objęci są wszyscy uczniowie tego wymagający, nie tylko ci, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Do 20 grudnia 2022 r. w szkołach mogą być organizowane dodatkowe zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice i uczniowie, ale także nauczyciele, zgłaszają potrzebę, aby w ramach tych zajęć zaplanowane zostały w szczególności zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Celem tych zajęć miałoby być wsparcie w uzupełnieniu zaległości w zakresie opanowania treści podstawy programowej, powstałych w czasie zdalnego nauczania. Sprawdź, czy jako dodatkowe zajęcia specjalistyczne można zaplanować zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne wskazówki dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nauczaniu zdalnym: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii Dyrektorzy odpowiedzialni za zapewnienie realizacji zadań szkoły czy przedszkola w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych zastanawiają się czy powinni uwzględnić również prowadzenie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj odpowiedź eksperta.
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.
Od 18 maja 2020 r. w szkołach i placówkach możliwe jest prowadzenie zajęć rewalidacyjnych, rewalidacyjno-wychowawczych oraz wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci i nauczycieli? Czy można dopuścić do pracy nauczycieli, którzy ukończyli 60 lat? Czy od rodziców można żądać oświadczenia o nieprzebywaniu w kwarantannie o zaświadczeń o zdrowiu dziecka? Poznaj odpowiedzi i pobierz wzory dokumentów.
Okres obowiązywania opinii należy wiązać z zakresem merytorycznym sprawy, w jakiej została wydana - tak wskazuje § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad działania poradni. Dowiedz się, czy zawsze potrzebna jest opinia z poradni, aby udzielić dziecku wsparcia! Przeczytaj aktualny artykuł: Jak długo ważna jest opinia wydana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną
Przedszkola niepubliczne mają obowiązek organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obowiązek ten dotyczy każdego dziecka, nie tylko tych posiadających orzeczenia i opinie wydane przez poradnie. W artykule wyjaśniamy, czy za prowadzenie takich zajęć można pobierać dodatkowe opłaty mimo otrzymywania dotacji. Zwracamy również uwagę na sytuację, gdy takie zajęcia dla uczniów są organizowane jako zajęcia dodatkowe.