Zajęcia z terapii pedagogicznej mogą być prowadzone zarówno jako zajęcia rewalidacyjne, jak i jako zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym niekiedy pojawia się pokusa, aby połączyć w grupę uczniów o objętych kształceniem specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną i poradzić je wspólnie. Jednak, czy specjalista może prowadzić dwa rodzaje zajęć z różnymi uczniami w jednym czasie?
Rodzice często zgłaszają się poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji wytworzonej przed wydaniem opinii lub orzeczenia. Czy poradnia powinna udostępniać im dokumenty sporządzane w toku diagnozy? Dowiedz się, jak przygotować dokumentację gromadzoną w poradni, aby możliwe było udostępnienie jej rodzicom.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują, po jakim czasie od zgłoszenia się do poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przeprowadzić diagnozę pedagogiczną. Często czas oczekiwania w poradni psychologiczno-pedagogicznej wynosi kilka miesięcy. Termin wizyty zależy od możliwości organizacyjnych poradni. Co zatem zrobić, jeżeli rodzic w pierwszym kontakcie z poradnią składa wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia? O ile można maksymalnie wydłużyć termin na wydanie opinii lub orzeczenia, gdy dziecko zostaje zgłoszone do poradni bez uprzedniego przeprowadzenia jakichkolwiek badań?
Dyrektor szkoły może wystąpić do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Sprawdź, czy na skierowanie ucznia do poradni pedagogicznej wymagana jest zgoda rodziców ucznia lub jego zgoda, jeżeli jest pełnoletni.
Od 1 września 2022 r. w szkołach obowiązkowo zatrudniono psychologów. W niektórych szkołach takie stanowiska wcześniej nie funkcjonowały. W związku z tym wielu rodziców nie zgadza się na to, aby psycholog pracował z ich dzieckiem i sprzeciwiają się, by specjaliści mieli wgląd w dotyczącą ich dokumentację. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna ograniczenia dostępu psychologa do danych osobowych ucznia.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Organizuje się ją dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym. Uczniowie ci wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Jedną z często pojawiających się wątpliwości jest to, czy zajęcia, które w ramach ścieżki uczeń realizuje indywidualnie, mogą być prowadzone on-line. Poznaj odpowiedź eksperta.
Od 1 września 2022 r. w szkołach i przedszkolach zatrudnia się nowych specjalistów – pedagogów specjalnych. Nauczyciele ci realizują m.in. zadania związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacją kształcenia specjalnego. W związku z tym pojawiło się pytanie – czy rodzice powinni udzielić zgody na współpracę ucznia z pedagogiem specjalnym?
Decyzja o rozpoczęciu realizacji obowiązku szkolnego stanowi niejako decyzję ostateczną. Dziecko, które rozpocznie edukację w szkole podstawowej nie będzie już mogło mieć odroczonego obowiązku szkolnego. Ucznia nie można bowiem „cofnąć” ze szkoły do przedszkola. Sprawdź, jakie wsparcie zaoferować rodzicom w sytuacji, gdy u ich dziecka zostanie zdiagnozowana szkolna fobia, a odroczenie obowiązku szkolnego nie jest już możliwe.
Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, oprócz informacji o diagnozie czy zaleceniach, zawierają również dane osobowe dziecka lub ucznia, dla którego wydawany jest dokument. To właśnie w części z metryczką najczęściej pojawiają się pomyłki, które później wymagają sprostowania. Dowiedz się, jak poprawiać błędy i omyłki w opiniach lub orzeczeniach wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Przepisy dotyczące czasu trwania zajęć w przedszkolach budzą wiele wątpliwości. Wyjaśniamy, ile powinny trwać zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do których zaliczają się zajęcia rozwijające uzdolnienia i zajęcia specjalistyczne, a ile zajęcia rewalidacyjne.