Objecie ucznia kształceniem specjalnym ze względu na niedostosowanie społeczne odbywa się po dostarczeniu do szkoły orzeczenia wydanego przez zespół orzekający publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli uczeń ma zostać umieszczony w ośrodku wychowawczym, niezbędne jest także odpowiednie orzeczenie sądu rodzinnego. Wobec tego, czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne mogą wydać orzeczenie o niedostosowaniu społecznym nie posiadając wyroku sądu rodzinnego, który stwierdza, że uczeń jest niedostosowany społecznie?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czy wyrok sądu rodzinnego jest niezbędny do wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla ucznia niedostosowanego społecznie?
- Jakie są uprawnienia poradni psychologiczno-pedagogicznych w wydawaniu orzeczeń o niedostosowaniu społecznym?
- W jakich sytuacjach sąd rodzinny może orzec o umieszczeniu ucznia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym?
- Jakie są różnice między orzeczeniem o niedostosowaniu społecznym a orzeczeniem sądu o zastosowaniu środka wychowawczego?
- Jakie czynniki są brane pod uwagę przez sąd rodzinny przy orzekaniu o demoralizacji nieletniego?
- Czym różni się pojęcie „niedostosowanie społeczne w systemie oświaty od terminologii używanej w ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich?
Pozostało jeszcze 79% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marzenna Czarnocka
Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.