Praca z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym wymaga od nauczycieli szczególnego podejścia. Jest wyzwaniem w momencie, gdy drzwi szkoły są otwarte dla uczniów. Natomiast w sytuacji zawieszenia zajęć, praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych rodzi nowe trudności, na które trzeba odpowiedzieć skutecznymi rozwiązaniami. Wiele nauczyliśmy się podczas wiosennego lockdownu, warto więc teraz wykorzystać te doświadczenia.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dyrektor Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego mają obowiązek powiadomienia szkoły obwodowej ucznia, o jego przyjęciu do placówki. Pociąga to za sobą określone skutki. Sprawdź jakie.
Uczeń niedostosowany społecznie lub zagrożony niedostosowaniem społecznym to dla nauczyciela, wychowawcy i każdego pedagoga olbrzymie wyzwanie, które w pierwszym kontakcie może stresować, frustrować, wywoływać obawy, a nawet strach przed niemożnością poradzenia sobie z nim. Jest to normalne, ludzkie i wpisane w pracę każdego pedagoga. Jak zatem poradzić sobie z tymi obawami, co robić, czy można samemu rozwiązać ten problem?
Wyzwania stawiane pedagogom we współczesnym świecie wymagają od nich ciągłego poszukiwania nowych myśli, koncepcji rozwiązań, metod i form oddziaływań oraz inspiracji do codziennej pracy. Materiał może być pomocny jako wskazówka, jak i z kim może współpracować szkoła w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie, jacy specjaliści i instytucje mogą pomóc nauczycielom w rozwiązaniu tych problemów.
Praca z młodymi osobami nieprzystosowanymi społecznie lub zagrożonymi nieprzystosowaniem jest wyzwaniem dla pedagogów, psychologów, wychowawców i nauczycieli. Głównie dlatego, że wymaga podejmowania oddziaływań odbiegających od tych, które wykorzystuje się do pracy z dziećmi, których rozwój społeczny kształtuje się prawidłowo. Na szczęście współcześnie można korzystać z opracowanych i sprawdzonych metod pracy z nieletnimi. Jednymi z nich są metody twórczej resocjalizacji, które zostały opisane przez prof. Marka Konopczyńskiego.
Z artykułu dowiesz się m.in:
Pobierz przykładowy wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowany dla ucznia VIII klasy szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne.
Zgodnie z art. 4 pkt 32 ustawy Prawo oświatowe, przez niepełnosprawność sprzężoną należy przez rozumieć występowanie u dziecka niesłyszącego lub słabosłyszącego, niewidomego lub słabowidzącego, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną albo z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, co najmniej jeszcze jednej z wymienionych niepełnosprawności. Czy uczeń z niepełnosprawnością i niedostosowaniem społecznym otrzyma orzeczenie o niepełnosprawności sprzężonej?
Działania nauczycieli w zakresie przeciwdziałania zagrożeniu wykluczeniem
O tym czy zasadne jest wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niedostosowanie społeczne decyduje zespół orzekający uwzględniając poziom rozwoju dziecka, występujące trudności i jego skutki dla funkcjonowania społecznego, poznawczego, emocjonalnego dziecka itd. Sprawdź, czy takie orzeczenie może otrzymać uczeń, u którego zdiagnozowano mutyzm wybiórczy.
Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym może realizować naukę w szkole lub oddziale ogólnodostępnym, w szkole lub oddziale integracyjnym, w szkole zorganizowanej w młodzieżowym ośrodku socjoterapii lub w specjalnym ośrodku wychowawczym – jeżeli uczeń nie może uczęszczać do szkoły w miejscu zamieszkania lub w młodzieżowym ośrodku socjoterapii. Sprawdzamy szczegóły.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.