Bywa nieznośny, cały czas mówi, nigdy się nie męczy, ma poczucie, że jest królem tego miejsca, a innym razem wpada w dół, staje się smutny, apatyczny. Trudno nadążyć za jego nastrojami. Podobny opis można usłyszeć w przypadku przeciętnego nastolatka. Labilność emocjonalna to cecha charakterystyczna dla okresu dorastania. Czasem nasilenie objawów znacznie wykracza poza normę dla dojrzewania i okazuje się, że zmienność samopoczucia to objaw CHAD – choroby afektywnej dwubiegunowej. Jak wesprzeć uczniów z rozpoznaniem CHAD?
Zaburzenie afektywne dwubiegunowe charakteryzuje się silną zmiennością nastroju i aktywności. To choroba, której przebieg wyznaczają fazy maniakalne, hipomaniakalne (o niższym natężeniu objawów niż w manii) i depresyjne. Pojawiają się epizody maniakalne – silnie wzmożonego nastroju, wyjątkowego wzrostu energii i zwiększonej aktywności, tendencji do impulsywnych zachowań, ryzykownych decyzji. W epizodzie manii mogą pojawiać się zaburzenia snu, potrzeba ciągłego, szybkiego mówienia, gonitwa myśli, problemy z koncentracją uwagi. Charakterystyczne jest również przekonanie o własnej nieograniczonej sile, wzrost samooceny, wielkościowa postawa. W manii mogą pojawiać się też rozdrażnienie, irytacja, zachowania agresywne. Drugim biegunem jest epizod depresji – obniżonego nastroju, wycofania, zmniejszenia zainteresowania dotychczasowymi aktywnościami. Pojawia się też spadek apetytu, bezsenność lub nadmierna senność, zmęczenie, poczucie wyczerpania. Maniakalne poczucie własnej wielkości zamienia się w niską samoocenę, uczucie bycia bezwartościowym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest choroba afektywna dwubiegunowa i jakie są jej objawy?
- Czy dzieci i młodzież mogą zmagać się z chorobą afektywną dwubiegunową (CHAD)?
- Jak choroba afektywna dwubiegunowa wpływa na funkcjonowanie ucznia w szkole?
- Jakie jest ryzyko odrzucenia uczniów z chorobą afektywną dwubiegunową przez rówieśników?
- Jak w szkole można wspierać uczniów z objawami choroby afektywnej dwubiegunowej?
- Co zrobić, gdy uczeń przejawia symptomy CHAD?
- Na co zwracać uwagę w pracy z uczniami zmagającymi się z chorobą afektywną dwubiegunową?
- Jakie działania są zalecane w leczeniu i wsparciu uczniów z CHAD?
Pozostało jeszcze 81% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.