Koniec roku szkolnego to czas na zaplanowanie pracy związanej z podsumowaniem efektów pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole. Za podsumowanie odpowiedzialny jest dyrektor, który ocenia pracę nauczycieli i specjalistów. Sprawdź, jak ocenić efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w szkole.
Szkoła organizuje zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów mających trudności w nauce. W rozporządzeniu wskazano, że trudności te dotyczą w szczególności spełniania wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. W wielu szkołach takie zajęcia organizowane są dla uczniów na tym samy etapie edukacyjnym, ale w różnym wieku. Sprawdź czy takie rozwiązanie jest prawidłowe.
Żadne przepisy nie mówią, że wszystkie godziny zajęć rewalidacyjnych z uczniem musi prowadzić ten sam nauczyciel. W wielu przypadkach byłoby to wręcz niewskazane, ponieważ potrzeby ucznia mogą być zróżnicowane. Doskonałym przykładem jest uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Przyjęcie do szkoły ucznia z Ukrainy nakłada na szkołę obowiązek zapewnienia takich samych warunków edukacji, jak obywatelom polskim. W praktyce oznacza to także konieczność opracowania i wdrożenia dostosowań edukacyjnych. Oprócz tego niezbędne jest prowadzenie określonej przepisami dokumentacji.
Szkoły i przedszkola mają obowiązek realizowania zaleceń zawartych w opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie oznacza to jednak, że brak orzeczenia uniemożliwia organizację zajęć specjalistycznych. W artykule wyjaśniamy, kiedy przedszkole i szkoła może zorganizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mimo braku opinii.
Do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii dołącza się m.in. zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, psychiatrycznych i lekarskich. W przepisach brak jednak informacji, jaki jest okres ważności zaświadczenia wydanego przez lekarza. Czy w sytuacji ubiegania się o wydanie orzeczenia na kolejny etap edukacyjny trzeba dostarczać nowe zaświadczenie?
Nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z uczniem z orzeczeniem tworzą zespół. Do zadań zespołu należy m.in. dokonanie WOPFU oraz opracowanie IPET. Spotkania tego zespołu odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku. W jakim czasie powinny być organizowane spotkania zespołu? Czy może ono odbywać w czasie przeznaczonym na realizację zajęć rewalidacyjnych albo specjalistycznych? Czy spotkania zespołu dla ucznia z orzeczeniem odbywają się w ramach czasu na zajęcia z uczniami czy zadań statutowych?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wydawane uczniom z niepełnosprawnością, autyzmem (w tym ZA) oraz zagrożonym wykluczeniem społecznym i niedostosowanym społecznie. Uczeń, który ma takie orzeczenie może jednak jednocześnie wymagać zorganizowania nauczania indywidualnego. Objęcie kształceniem specjalnym nie wyklucza przecież sytuacji, w której stan zdrowia nie pozwala lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Sprawdź, jak zorganizować nauczanie indywidualne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W związku z tym, że dodatkowe niwelujące skutki pandemii mogą być organizowane od marca do grudnia 2022 r. pojawiło się pytanie, czy należy organizować je również wakacje. Nie. W szkołach zajęcia prowadzi się od września do końca czerwca, zatem nie będą prowadzone w czasie ferii letnich. Warto natomiast pamiętać, że w przedszkolach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych pomoc jest realizowana przez cały rok.
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla tych uczniów, dla których chodzenie do szkoły jest niedostępne lub utrudnione z powodów zdrowotnych. Obecnie może być one prowadzone stacjonarnie, w domu ucznia lub zdalnie. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice lub pełnoletni uczeń. Prowadzenie zajęć w formie on-line rodzi pokusę, aby w czasie jednej godziny pracować jednocześnie z większą liczbą osób. Sprawdź, czy można zorganizować wspólne zajęcia nauczania indywidualnego dla kilkorga uczniów.