Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest obowiązkowa, jeżeli u ucznia stwierdzona została potrzeba objęcia taką pomocą. Należy jednak pamiętać, że zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie mogą odbywać się w czasie zajęć edukacyjnych. Nie powinny więc odbywać się czasie przeznaczonym na realizację podstawy programowej. Sprawdź, w jakich godzinach należy zapewnić wsparcie nauczycieli specjalistów w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przepisy mówią, że orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania może otrzymać uczeń, któremu stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. W przepisach próżno jednak szukać katalogu chorób, które pozwalają na zakwalifikowanie ucznia do kształcenia specjalnego, a które nie.
Podstawą działania szkoły jest rozpoznanie dokonane przez nauczycieli lub dokument z poradni psychologiczno-pedagogicznej (publicznej lub niepublicznej), lub zaświadczenie lekarskie. Nie oznacza to jednak, że dokumenty i zalecenia z innych podmiotów nie mogą być wykorzystane jako informacje dla szkoły. Przeciwnie – powinny, ponieważ mogą stanowić podstawę działań nauczycieli w związku z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Przepisy nie określają szczegółowo, jakie uchwały i zarządzenia powinny być podejmowane i wydawane przez dyrektora i radę pedagogiczną poradni psychologiczno-pedagogicznej. W tej kwestii należy uwzględniać kompetencje rady pedagogicznej i dyrektora oraz bieżące potrzeby placówki.
Dostarczenie do szkoły opinii o potrzebie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie zawsze oznacza, że rodzic zgodzi się na udział dziecka w zajęciach zalecanych w tej opinii. Jaką dokumentację powinien prowadzić nauczyciel dla dziecka posiadającego opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli rodzic nie zgadza się na korzystanie z pomocy udzielanej w formie zajęć specjalistycznych?
Brak orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego praktycznie wyklucza szanse na zatrudnienie dodatkowej kadry dla ucznia wymagającego wsparcia. Zdarza się, że w takiej sytuacji rodzice są gotowi sami zatrudnić pomoc/asystenta dla swojego dziecka i proszą dyrektora o wyrażenie zgody na jego obecność w klasie. Mimo że przepisy nie regulują takich kwestii wprost, ani dyrektor, ani nauczyciel nie powinni wyrażać zgody na wspieranie w szkole ucznia przez osobę zatrudnioną przez rodziców. Dowiesz się, dlaczego.
Indywidualizacja pracy jest jednym z największych wyzwań edukacyjnych, a organizacja pracy w taki sposób, żeby każdy skorzystał z niej w takim samym stopniu wymaga dużego przygotowania. Dobrze zaplanowana na początku, może okazać się dużym ułatwieniem i stać się nawykiem, a nie stresującym obowiązkiem i piętrzącym się stosem papierów. Dla uczniów dobrze zaplanowana indywidualizacja często jest źródłem motywacji, a często również w życiu okazją na osiągnięcie sukcesu w szkole. Dowiedz się, na czym polega indywidualizacja nauczania. Sprawdź, jak indywidualizować pracę na zajęciach, aby poszczególni uczniowie mogli realizować program we własnym tempie i pokonywać po drodze problemy, z którymi borykają się na poszczególnych przedmiotach.
Diagnoza spektrum autyzmu nie oznacza, że u ucznia nie mogą zostać odrębne zdiagnozowanie innego rodzaju zaburzenia. Decyzję w sprawie określenia przyczyn trudności ucznia podejmuje zespół diagnostów, który opiera się na wynikach badań. Może okazać się, że zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych nie wynikają bezpośrednio z zaburzeń neurologicznych. Z taką sytuacją mamy do czynienia m.in. w przypadku, gdy u ucznia w spektrum autyzmu zostanie stwierdzona dysleksja rozwojowa. Poznaj odpowiedzi na pytania dotyczące współwystępowania różnych jednostek chorobowych.
Obowiązek organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej budzi wiele wątpliwości. Dyrektorzy zastanawiają się, jak powinni postąpić w przypadku doręczenia do przedszkola opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wyjaśniamy zasady.
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.