Zajęcia z terapii pedagogicznej mogą być prowadzone zarówno jako zajęcia rewalidacyjne, jak i jako zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W związku z tym niekiedy pojawia się pokusa, aby połączyć w grupę uczniów o objętych kształceniem specjalnym oraz pomocą psychologiczno-pedagogiczną i poradzić je wspólnie. Jednak, czy specjalista może prowadzić dwa rodzaje zajęć z różnymi uczniami w jednym czasie?
Rodzice często zgłaszają się poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji wytworzonej przed wydaniem opinii lub orzeczenia. Czy poradnia powinna udostępniać im dokumenty sporządzane w toku diagnozy? Dowiedz się, jak przygotować dokumentację gromadzoną w poradni, aby możliwe było udostępnienie jej rodzicom.
W klasach ogólnodostępnych coraz częściej uczą się uczniowie wymagający różnego rodzaju wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, w tym dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym pojawiają się pytania o dopuszczalną liczbę takich uczniów w jednym oddziale, organizację procesu nauczania oraz obowiązki dyrektora szkoły w tym zakresie. Czy istnieją przepisy ograniczające liczbę uczniów wymagających wsparcia w Jakie rozwiązania organizacyjne można zastosować, aby zapewnić skuteczną realizację procesu dydaktycznego i wychowawczego? W artykule znajdziesz omówienie obowiązujących regulacji oraz praktycznych rozwiązań organizacyjnych, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu zespołem klasowym zróżnicowanym pod względem potrzeb edukacyjnych uczniów.
Dyrektor szkoły może wystąpić do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. Sprawdź, czy na skierowanie ucznia do poradni pedagogicznej wymagana jest zgoda rodziców ucznia lub jego zgoda, jeżeli jest pełnoletni.
Od 1 września 2022 r. w szkołach obowiązkowo zatrudniono psychologów. W niektórych szkołach takie stanowiska wcześniej nie funkcjonowały. W związku z tym wielu rodziców nie zgadza się na to, aby psycholog pracował z ich dzieckiem i sprzeciwiają się, by specjaliści mieli wgląd w dotyczącą ich dokumentację. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna ograniczenia dostępu psychologa do danych osobowych ucznia.
Zindywidualizowana ścieżka kształcenia to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Organizuje się ją dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z oddziałem szkolnym. Uczniowie ci wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych. Jedną z często pojawiających się wątpliwości jest to, czy zajęcia, które w ramach ścieżki uczeń realizuje indywidualnie, mogą być prowadzone on-line. Poznaj odpowiedź eksperta.
Od 1 września 2022 r. w szkołach i przedszkolach zatrudnia się nowych specjalistów – pedagogów specjalnych. Nauczyciele ci realizują m.in. zadania związane z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz realizacją kształcenia specjalnego. W związku z tym pojawiło się pytanie – czy rodzice powinni udzielić zgody na współpracę ucznia z pedagogiem specjalnym?
Decyzja o rozpoczęciu realizacji obowiązku szkolnego stanowi niejako decyzję ostateczną. Dziecko, które rozpocznie edukację w szkole podstawowej nie będzie już mogło mieć odroczonego obowiązku szkolnego. Ucznia nie można bowiem „cofnąć” ze szkoły do przedszkola. Sprawdź, jakie wsparcie zaoferować rodzicom w sytuacji, gdy u ich dziecka zostanie zdiagnozowana szkolna fobia, a odroczenie obowiązku szkolnego nie jest już możliwe.
Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, oprócz informacji o diagnozie czy zaleceniach, zawierają również dane osobowe dziecka lub ucznia, dla którego wydawany jest dokument. To właśnie w części z metryczką najczęściej pojawiają się pomyłki, które później wymagają sprostowania. Dowiedz się, jak poprawiać błędy i omyłki w opiniach lub orzeczeniach wydanych przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne powinny wydawać orzeczenia i opinie w terminie do dnia od dnia złożenia wniosku. Sprawdzamy, czy termin ten dotyczy przygotowania dokumentu do wydania czy doręczenia do wnioskodawcy. Wyjaśniamy również, jakie kroki podjąć, gdy wnioskodawca nie zgłosi się osobiście w celu odebrania opinii lub orzeczenia.