Współpraca z rodzicami po rozwodzie bardzo często nie należy do najłatwiejszych. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy jednemu z nich powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej, a drugiemu ograniczono prawa rodzicielskie. Sprawdź, jak postępować w przypadku współpracy z rodzicami dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przewodniczący zespołu działającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia może zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, prowadzących zajęcia tym uczniem. O wydanie takiej opinii do dyrektora może zwrócić się również rodzic ucznia. Sprawdź, w jakim terminie szkoła powinna przygotować i wydać opinię.
Nauczanie indywidualne, co do zasady, prowadzone jest w domu ucznia. W okresie zawieszenia funkcjonowania placówek oświatowych i realizacji procesu kształcenia w formie zdalnej, stosowanie takiego rozwiązania nie jest jednak możliwe. Wobec tego pojawia się pytanie – czy organ prowadzący może odmówić przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego?
Działania podejmowane wobec dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Zjawisko to ujawnia się szczególnie w bieżącym roku szkolnym, kiedy nauczyciele i specjaliści nie mogą korzystać z wypracowanych i doskonalonych przez lata metod i form pracy. Sprawdź, co można zrobić, kiedy realizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna bez efektów, które zakładano.
Nie zawsze dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z koniecznością zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej może pojawić się zalecenie wsparcia ucznia przez pomoc nauczyciela. Jakie zasady dotyczące terminu zatrudnienia oraz warunków pracy będą miały zastosowanie w takiej sytuacji?
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.
Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Na czym polega współpraca między wychowawcą a specjalistami? Czy jest potrzebna? Co może zyskać każda ze stron? Co należy do wychowawcy, a co do specjalisty i w jaki sposób mają się uzupełniać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule.
W ostatnich latach jednym z kluczowych zadań szkoły i celów do osiągnięcia przez nauczycieli jest pełne włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupę rówieśniczą. To wiedza i umiejętności nauczycieli i wychowawców sprawiają, że kształcenie jest efektywne i najlepiej dostosowane do potrzeb uczniów. W artykule znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia oraz wskazówki – jak zorganizować zajęcia w razie wystąpienia w szkole trudności organizacyjnych.