Zasady prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli specjalistów określa rozporządzenie MEN. Przepisy wskazują jednak na minimalny, obowiązkowy wykaz dokumentów. Najważniejszy z pewnością są dzienniki dokumentujące przebieg nauczania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Tymczasem w przypadku nauczycieli wspomagających oraz specjalistów prowadzących w szczególności zajęcia rewalidacyjne, warto prowadzić również własne notatki. Jak to robić? Sprawdź, jaką dokumentację może prowadzić pedagog specjalny poza arkuszem obserwacji. Co warto zbierać, aby potem udzielać efektywnej pomocy uczniowi?
W celu przeprowadzenia diagnozy ucznia specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może przeprowadzić obserwację w szkole. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda rodziców pozostałych uczniów na obecność specjalisty. A co z nauczycielem prowadzącym lekcję? Czy musi zgodzić się na to, aby psycholog z poradni obserwował prowadzone przez niego zajęcia?
Tak, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze mogą być prowadzone dla uczniów w różnym wieku, jeśli realizują oni podstawę programową tego samego etapu edukacyjnego. Przepisy nie uzależniają możliwości udziału od wieku ucznia, lecz od jego trudności w nauce.
Przyjęcie do szkoły ucznia z Ukrainy nakłada na szkołę obowiązek zapewnienia takich samych warunków edukacji, jak obywatelom polskim. W praktyce oznacza to także konieczność opracowania i wdrożenia dostosowań edukacyjnych. Oprócz tego niezbędne jest prowadzenie określonej przepisami dokumentacji.
Szkoły i przedszkola mają obowiązek realizowania zaleceń zawartych w opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie oznacza to jednak, że brak orzeczenia uniemożliwia organizację zajęć specjalistycznych. W artykule wyjaśniamy, kiedy przedszkole i szkoła może zorganizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mimo braku opinii.
Do wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii dołącza się m.in. zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, psychiatrycznych i lekarskich. W przepisach brak jednak informacji, jaki jest okres ważności zaświadczenia wydanego przez lekarza. Czy w sytuacji ubiegania się o wydanie orzeczenia na kolejny etap edukacyjny trzeba dostarczać nowe zaświadczenie?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego jest wydawane uczniom z niepełnosprawnością, autyzmem (w tym ZA) oraz zagrożonym wykluczeniem społecznym i niedostosowanym społecznie. Uczeń, który ma takie orzeczenie może jednak jednocześnie wymagać zorganizowania nauczania indywidualnego. Objęcie kształceniem specjalnym nie wyklucza przecież sytuacji, w której stan zdrowia nie pozwala lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Sprawdź, jak zorganizować nauczanie indywidualne dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
W szkołach zajęcia prowadzi się od września do końca czerwca, zatem nie będą prowadzone w czasie ferii letnich. Warto natomiast pamiętać, że w przedszkolach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych pomoc jest realizowana przez cały rok.
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla tych uczniów, dla których chodzenie do szkoły jest niedostępne lub utrudnione z powodów zdrowotnych. Obecnie może być one prowadzone stacjonarnie, w domu ucznia lub zdalnie. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice lub pełnoletni uczeń. Prowadzenie zajęć w formie on-line rodzi pokusę, aby w czasie jednej godziny pracować jednocześnie z większą liczbą osób. Sprawdź, czy można zorganizować wspólne zajęcia nauczania indywidualnego dla kilkorga uczniów.
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne często wiąże się z wagarowaniem i wysoką absencją. W związku z tym pojawia się pytanie, czy można skorzysta tej formy dla ucznia z niedostosowaniem społecznym? Podobne pytanie dotyczy także uczniów z ADHD. Sprawdź, dla których uczniów szkoła organizuje nauczanie indywidualne w domu lub zdalne.