Pomimo zbliżonej nazwy zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia rozwijające umiejętność uczenia się i zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów są formami działalności szkoły organizowanymi na podstawie różnych rozporządzeń. Sprawdź, na jakiej podstawie uczeń może brać udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia, rozwijających umiejętności uczenia się i zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, a na jakiej podstawie będzie uczestniczyć w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia.
Na czym polega współpraca między wychowawcą a specjalistami? Czy jest potrzebna? Co może zyskać każda ze stron? Co należy do wychowawcy, a co do specjalisty i w jaki sposób mają się uzupełniać? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule.
W ostatnich latach jednym z kluczowych zadań szkoły i celów do osiągnięcia przez nauczycieli jest pełne włączanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w grupę rówieśniczą. To wiedza i umiejętności nauczycieli i wychowawców sprawiają, że kształcenie jest efektywne i najlepiej dostosowane do potrzeb uczniów. W artykule znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia oraz wskazówki – jak zorganizować zajęcia w razie wystąpienia w szkole trudności organizacyjnych.
Planowanie, organizacja i realizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem każdego nauczyciela, jednak wychowawca klasy ma w tym zakresie swoje specyficzne zadania wyznaczone prawem oświatowym. Sprawdź, jakie zadania spoczywają na wychowawcy, a jakie na pozostałych uczestnikach procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego. Poznaj schemat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej krok po kroku.
Podczas planowania wsparcia dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektorzy oraz nauczyciele odpowiedzialni za opracowanie IPET często zastanawiają się, jaka jest różnica między zajęciami rewalidacyjnymi a zajęciami specjalistycznymi. Zapoznaj się z porównaniem zaprezentowanym w praktycznej i czytelnej tabeli.
Zarówno nauczyciele, jak i rodzice powinni odpowiedzialnie i racjonalnie oceniać możliwości i potrzeby i ucznia, w perspektywie rzeczywistego przygotowania go da samodzielności, autonomii i optymalnego rozwijania kompetencji. Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia może doprowadzić do wniosku o zasadności wycofania wsparcia ze strony nauczyciela wspomagającego. Sprawdź, w jakiej formie należy podjąć taką decyzję i jakie skutki będzie ona pociągała wobec samego nauczyciela.
Przepisy nie rozstrzygają kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy opinia określająca indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka powinna być uznawana za ważną przez rok szkolny czy raczej przez cały etap edukacyjny.
W zakres obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole specjalnej wpisuje się m.in. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów. Sprawdź czy w takiej szkole rodzice również muszą wyrażać zgodę na badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych.
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce jest dobrowolne i nieodpłatne. Dobrowolność oznacza, że rodzice ucznia powinni wyrazić zgodę na objęcie go pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Pojawia się pytanie – czy wystarczy zgoda jednego z nich, czy może obydwoje powinni wyrazić ją oboje?