Nauczanie indywidualne jest organizowane dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zajęcia są wówczas prowadzone z uczniem w miejscu jego zamieszkania przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć. Czy taki uczeń musi przystępować do egzaminów pozwalających na ustalenie ocen klasyfikacyjnych?
Przed wszczęciem procesu diagnozy dziecka poradnia zwykle zwraca się o udostępnienie informacji o dziecku i jego rodzicach. Wobec tego, czy poradnia może żądać od rodzica składającego wniosek, aby podał dane drugiego rodzica? Co w sytuacji, gdy jeden z rodziców nie został powiadomiony o diagnozie?
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej. W związku z powyższym, czy zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie w którym przewidziano realizację podstawy programowej?
Zobacz, jak radzić sobie w sytuacji, gdy do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami psychicznymi. Sprawdź, jakie obowiązki na spoczywają na nauczycielach i jakie działania warto podjąć, aby go wspierać. W artykule w sposób uogólniony omówiono trudności ucznia ze zdiagnozowaną chorobą psychiczną i wskazano kompleksowe rozwiązania dotyczące tej grupy uczniów.
Jeśli w opinii dostarczonej do szkoły wskazano potrzebę organizacji zajęć, to należy je zorganizować. Dotyczy to także uczniów szkół ponadpodstawowych. Dowiedz się, w jaki sposób je zorganizować, jeżeli w szkole nie został zatrudniony terapeuta.
Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Czy do takiej klasy może uczęszczać także uczeń z niepełnosprawnością intelektualną? Poznaj opinię eksperta i dowiedz się, co na ten temat mówi prawo.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają, komu poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy z uwagi na to, że za organizację kształcenia jest szkoła, należy ona do podmiotów, którym można przekazać dokument?
Przepisy nie precyzują, jaki wiek musi osiągnąć dziecko, aby możliwe było wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Jak powinna postąpić poradnia, gdy o wydanie takiego orzeczenia występuje rodzic dziecka, które nie osiągnęło jeszcze wieku przedszkolnego?
Udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej wymaga wyrażenia zgody przez jego rodziców. Powołując się na ten obowiązek, którzy rodzice domagają się informowania o każdej rozmowie, którą dziecko odbywa ze szkolnym psychologiem lub pedagogiem. Czy specjalista ma obowiązek powiadamiania rodziców o spotkaniach z uczniem?