Uczniowie ze spektrum zaburzeń autystycznych, w tym z autyzmem, są bardzo różnorodną grupą zarówno pod względem funkcjonowania społecznego, komunikacyjnego, jak i intelektualnego. Autyzm może mieć zatem rożne postacie. Niektóre dzieci autystyczne nie opanowują mowy i prezentują różne stopnie niepełnosprawności intelektualnej oraz duże deficyty w rozwoju społecznym. Inne mogą być całkiem komunikatywne, czasami wręcz gadatliwe, mogą wykazywać objawy przywiązania do osób znaczących (rodziców), przy jednoczesnych trudnościach w nawiązywaniu prawidłowych relacji z rówieśnikami oraz licznych stereotypach i schematyzmach w zachowaniu.
Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.
Celem artykułu jest przedstawienie zasad doboru materiału werbalnego dla etapu utrwalania artykulacji głosek w związkach wyrazowych, zdaniach, tekstach. Artykuł zawiera ogólne wskazówki dla logopedy podczas układania, wybierania materiału językowego.
Od 1 września 2017 r. obowiązuje nowe rozporządzenie regulujące warunki i tryb udzielania zezwoleń oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki dla uczniów uzdolnionych. Zasadniczą zmianą, umożliwiającą bardziej elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów, jest zmiana czasu, na jaki udzielane jest zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Dotychczas zezwolenie takie udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny, aktualnie wydaje się je na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu.
Począwszy od 1 września 2017 r. pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie w szkole. Porządkujemy i przypominamy najważniejsze zmiany, które obowiązują od początku roku szkolnego.
W nowych przepisach określono wzory orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczeń o braku potrzeby i odmowie uchylenia danego orzeczenia. Poza tym dodano możliwość wydania nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w razie: zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia, potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu, potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Zakres nowych zadań poradni w związku z wydawaniem opinii i orzeczeń wynika z zamiaru uwzględnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka lub ucznia, a także zapewnienia możliwości dostosowania form wychowania przedszkolnego i form kształcenia oraz działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do aktualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.