Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego trzeba opracować IPET, czyli indywidualny program Edukacyjno-terapeutyczny. Niestety, często zadanie to traktuje się nie jak szansę na opracowanie planu skutecznego działania, lecz jak przykry obowiązek. To z kolei sprawia, że IPET nie jest skuteczny.
Przedstawiamy zasady doboru materiału językowego dla etapu utrwalania artykulacji w wyrazach. Artykuł zawiera informacje i przykłady dotyczące przestrzegania zasady czystości fonetycznej dla spółgłosek oraz zasady stopniowania trudności pod względem struktury i długości wyrazów.
Poznaj podstawowe zasady, którymi należy kierować się podczas terapii logopedycznej zaburzeń artykulacyjnych. Są to zasady uniwersalne w dydaktyce – artykuł przedstawia te zasady w odniesieniu do terapii logopedycznej.
Podczas pracy z uczniem należy pamiętać o zasadzie wiązania teorii z praktyką - tak dobierać materiał, aby był on zrozumiały i bliski dla ucznia, aby mógł odnieść go do rzeczywistości. Stosowanie się do tej zasady gwarantuje wiarę w wiedzę o świecie, sprawia, że uczeń rozumie przydatność nauki i widzi cel.
Trening Zastępowania Agresji – zgodnie z ideą programu – uznać należy za formę zajęć socjoterapeutycznych, ponieważ celem pracy i głównym czynnikiem zmian niekorzystnych wzorców zachowania są doświadczenia korekcyjne oraz nabywanie nowych umiejętności w toku zajęć grupowych o strukturalizowanym charakterze.
Dużo się dziś mówi o trudniejszych dzieciach: wydają się nie mieć umiejętności i motywacji, żeby odnieść sukces w szkole, życiu. Dyskutować można długo, ale najważniejsze jest to, że dzieci muszą być nauczone tych umiejętności. Opisany poniżej Trening Zastępowania Agresji ART jest nie tylko dla ludzi z problemem agresji, jest to program nauki podstawowych umiejętności społecznych.
Po kilku wizytach u specjalistów w poradni rodzic otrzymuje opinię dla swojego dziecka (o ile nie stwierdzono u niego niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem), zawierającą między innymi wskazania do pracy dla nauczycieli. Dokument ten wędruje do szkoły. Jak efektywnie zarządzać tym procesem, aby wysiłki szkoły i poradni wzajemnie się uzupełniały?
Pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole objęci są wszyscy uczniowie tego wymagający, nie tylko ci, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego czy opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Artykuł archiwalny. Poznaj aktualne wskazówki dotyczące udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w nauczaniu zdalnym: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w czasie pandemii Dyrektorzy odpowiedzialni za zapewnienie realizacji zadań szkoły czy przedszkola w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania placówek oświatowych zastanawiają się czy powinni uwzględnić również prowadzenie zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj odpowiedź eksperta.
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.