Artykuł poświęcono roli osoby koordynującej działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Autor opisuje i wyjaśnia zadania, przed jakimi stoi koordynator. Zwraca także uwagę na trudności, na które może napotkać w toku organizacji i udzielania pomocy. Porusza również kwestię planowania i rozdzielania zadań, które będą realizować członkowie zespołu. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć koordynatorowi, aby współpraca zespołu psychologiczno-pedagogicznego dawała najlepsze efekty.
Niektóre dzieci uczęszczają jednocześnie na terapię logopedyczną i terapię SI. Warto wówczas wykorzystywać możliwości jednych i drugich zajęć. Najlepiej robić to poprzez ustalenie między terapeutami, które elementy z logopedii zastosować na terapii SI i odwrotnie. Integracja sensoryczna i terapia logopedyczna nie powinny istnieć w oderwaniu od siebie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, na co zwracać uwagę organizując zajęcia z SI dla dzieci objętych terapią logopedyczną.
Ustawa Prawo oświatowe pozwala na zatrudnienie w szkole osoby niebędącej nauczycielem. Taka osoba prowadzi zajęcia, do których prowadzenia w opinii dyrektora ma kwalifikacje, jednak nie ma przygotowania pedagogicznego. Pojawia się jednak pytanie – czy taka osoba jest zobowiązana do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Czy z przepisów nie wynika, że tej pomocy udzielają nauczyciele i specjaliści? Sprawdź, jak rozwiązać problem udzielania pomocy przez osoby nieposiadające
Uzupełnieniem metody wystukiwania sylab dr K. Szamburskiego są różne ćwiczenia i zabawy relaksacyjne. Relaks jest potrzebny do nauki rozluźniania mięśni, które są częścią aparatu artykulacyjnego. Dowiedz się, jak powinna wyglądać relaksacja w terapii jąkania. Poznaj przykładowe ćwiczenia i zabawy dla dzieci.
Liczba jąkających się osób stale przybywa. Przyczyny jąkania nie są do końca poznane. Może należy winić coraz szybsze tempo życia? Zmienny system wychowawczy? Jąkał się Mojżesz. Z tą wadą wymowy borykali się też cesarz Klaudiusz i grecki mówca Demostenes. Jakie są przyczyny jąkania? Czym się ono objawia? Na czym polegają poszczególne ćwiczenia i metody terapii jąkania u dzieci? Dowiedz się, jakie porady przygotowaliśmy.
Szkoła ma obowiązek udzielenia pomocy uczennicom spodziewającym się dziecka. Nie tylko tym realizującym obowiązek szkolny, ale również pełnoletnim. Niebagatelną rolę w pomocy i wsparciu uczennicy ma do spełnienia wychowawca klasy. Zapoznaj się z obowiązującymi przepisami i dowiedz się, jakie prawa przysługują nastolatce w ciąży. Na portalu znajdziesz również praktyczne procedury postępowania w przypadku ciąży uczennicy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana bez opinii z poradni. Często jest organizowana z inicjatywy nauczycieli lub wychowawcy klasy. Czy w takim przypadku trzeba złożyć wniosek o udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej? Dowiedz się, co robi wychowawca, gdy funkcjonowanie ucznia wskazuje na konieczność zapewnienia wsparcia.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna kojarzy się z działaniem specjalistycznym i wymagającym od nauczyciela dodatkowych zadań. W praktyce często wystarczają drobne zmiany w sposobie prowadzenia lekcji. Takie zmiany powinna jednak poprzedzić wnikliwa obserwacja funkcjonowania ucznia w szkole i placówce. Pozwoli ona na określenie zakresu udzielanej pomocy w formie bieżącej pracy.
Publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna udziela pomocy wszystkim uczniom. Oznacza to, że nie może odmówić wsparcia dla dziecka z niepublicznego przedszkola czy szkoły. Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy. Dowiedz się również, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania pomocy.
Wychowawca klasy to osoba, która koordynuje wszystkie działania dotyczące uczniów. Nie dziwi więc, że nałożono na niego szereg zadań dotyczących pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Sprawdź, jaka jest jego rola w procesie udzielania wsparcia uczniom. Dowiedz się, co to znaczy pełnić funkcje koordynatora. Przekonaj się również, w jakim stopniu za skuteczność tej pomocy odpowiadają pozostali nauczyciele.