Przepisy nie określają wymiaru godzin realizowanych w ramach zindywidualizowanej ścieżki indywidualnie z uczniem. Liczbę godzin i sposób organizacji pomocy uczniowi w tej formie ustala dyrektor szkoły (§ 12 ust. 8 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Rodzice po otrzymaniu wyników przeprowadzonej diagnozy dziecka nierzadko występują z wnioskiem o udzielenie informacji, jakie konkretnie narzędzia diagnostyczne zostały wykorzystane. W ten sposób chcą dowiedzieć się, dlaczego poradnia wydała taką a nie inną diagnozę. Sprawdź, czy należy udostępniać taką dokumentację.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla uczniów, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zajęcia są wówczas prowadzone z uczniem w miejscu jego zamieszkania przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć. Czy taki uczeń musi przystępować do egzaminów pozwalających na ustalenie ocen klasyfikacyjnych?
Przed wszczęciem procesu diagnozy dziecka poradnia zwykle zwraca się o udostępnienie informacji o dziecku i jego rodzicach. Wobec tego, czy poradnia może żądać od rodzica składającego wniosek, aby podał dane drugiego rodzica? Co w sytuacji, gdy jeden z rodziców nie został powiadomiony o diagnozie?
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej. W związku z powyższym, czy zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie w którym przewidziano realizację podstawy programowej?
Zobacz, jak radzić sobie w sytuacji, gdy do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami psychicznymi. Sprawdź, jakie obowiązki na spoczywają na nauczycielach i jakie działania warto podjąć, aby go wspierać. W artykule w sposób uogólniony omówiono trudności ucznia ze zdiagnozowaną chorobą psychiczną i wskazano kompleksowe rozwiązania dotyczące tej grupy uczniów.
Jeśli w opinii dostarczonej do szkoły wskazano potrzebę organizacji zajęć, to należy je zorganizować. Dotyczy to także uczniów szkół ponadpodstawowych. Dowiedz się, w jaki sposób je zorganizować, jeżeli w szkole nie został zatrudniony terapeuta.
Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej z uwagi na trudności w funkcjonowaniu w szkole lub oddziale wynikające z zaburzeń rozwojowych lub ze stanu zdrowia, posiadających opinię poradni, z której wynika potrzeba objęcia ucznia pomocą w tej formie. Czy do takiej klasy może uczęszczać także uczeń z niepełnosprawnością intelektualną? Poznaj opinię eksperta i dowiedz się, co na ten temat mówi prawo.