Godziny do dyspozycji dyrektora, to godziny na dodatkowe zajęcia dla uczniów. Prawo oświatowe wyraźnie wskazuje, jakie zajęcia można prowadzić w ramach tych godzin. Wyjaśniamy, czy pomoc psychologiczno-pedagogiczna w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, to dobre rozwiązanie. Wskazujemy, jakie zajęcia organizować i podpowiadamy, w jakiej formie prowadzić ich dokumentację.
Publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna udziela pomocy wszystkim uczniom. Oznacza to, że nie może odmówić wsparcia dla dziecka z niepublicznego przedszkola czy szkoły. Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy. Dowiedz się również, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania pomocy.
Wychowawca klasy to osoba, która koordynuje wszystkie działania dotyczące uczniów. Nie dziwi więc, że nałożono na niego szereg zadań dotyczących pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Sprawdź, jaka jest jego rola w procesie udzielania wsparcia uczniom. Dowiedz się, co to znaczy pełnić funkcje koordynatora. Przekonaj się również, w jakim stopniu za skuteczność tej pomocy odpowiadają pozostali nauczyciele.
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna może przeprowadzić badanie na wniosek jednego rodzica. Ważne jest jednak, aby drugi rodzic wiedział i zgadzał się na takie badanie. Co można zrobić, jeżeli tej zgody nie ma, a wydanie orzeczenia lu opinii jest konieczne? Czy poradnia może mimo to przeprowadzić diagnozę?
Prawo oświatowe określa kompetencje publicznych i niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, a tym samym w pewnym zakresie ogranicza rodziców w decydowaniu, do której z nich udadzą się z dzieckiem. Kiedy rodzic może wybierać, a kiedy musi wybrać konkretną poradnię? Sprawdź, jakie kompetencje posiadają publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dowiesz się, czy rodzic może wybrać poradnię psychologiczno-pedagogiczną dla dziecka.
Przedszkola to placówki nieferyjne, co oznacza że nie dotyczą ich przepisy dotyczące ferii letnich. Mimo to większość placówek właśnie w tym czasie korzysta z przerwy od zajęć, zaś dzieci uczęszczają do tzw. przedszkoli dyżurujących. Dowiedz się czy w przypadku dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego przedszkole ma obowiązek prowadzenia zajęć rewalidacyjnych i czy w przedszkolu powinna być udzielana pomoc psychologiczna w czasie wakacji.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają wzorca do przeprowadzania ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Dobór metod i narzędzi wykorzystywanych w ewaluacji należy więc do dyrektora oraz nauczycieli. W artykule zamieściliśmy omówienie metod i narzędzi badawczych, które najlepiej sprawdzą się, kiedy będzie przeprowadzana ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Chociaż wydanie opinii przez poradnię nie ma takiej mocy wiążącej jak orzeczenie, to nie można lekceważyć zawartych w niej zaleceń do pracy z uczniem. Tym bardziej nie ma więc swobody w zakresie podejmowania decyzji, czy wytyczne zawarte w orzeczeniu będą realizowane. Co ważne, nie ma znaczenia to, że w przedszkolu czy szkole nie zatrudnia się odpowiedniej kadry. W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują rodzicom ucznia posiadającego opinię oraz jakie obowiązki spoczywają na dyrektorze i nauczycielach.
Zorganizowanie dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole to pierwszy krok w dążeniu do poprawy jego funkcjonowania. Nie zawsze jednak podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Przepisy stanowią, że w przypadku braku poprawy funkcjonowania ucznia w szkole dyrektor, za zgodą rodziców ucznia występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. A co, jeżeli rodzice nie zgadzają się na przeprowadzenie takiej diagnozy w poradni?
W klasie ogólnodostępnej, liczącej 24 uczniów, uczy się czworo uczniów wymagających zróżnicowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym trójka dzieci posiada orzeczenia z poradni. Czy zasadne jest umieszczanie w jednej klasie tak dużej grupy dzieci wymagających pomocy?