W klasie ogólnodostępnej, liczącej 24 uczniów, uczy się czworo uczniów wymagających zróżnicowanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym trójka dzieci posiada orzeczenia z poradni. Czy zasadne jest umieszczanie w jednej klasie tak dużej grupy dzieci wymagających pomocy?
Współpraca z rodzicami po rozwodzie bardzo często nie należy do najłatwiejszych. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy jednemu z nich powierzono wykonywanie władzy rodzicielskiej, a drugiemu ograniczono prawa rodzicielskie. Sprawdź, jak postępować w przypadku współpracy z rodzicami dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przewodniczący zespołu działającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia może zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, prowadzących zajęcia tym uczniem. O wydanie takiej opinii do dyrektora może zwrócić się również rodzic ucznia. Sprawdź, w jakim terminie szkoła powinna przygotować i wydać opinię.
Nauczanie indywidualne, co do zasady, prowadzone jest w domu ucznia. W okresie zawieszenia funkcjonowania placówek oświatowych i realizacji procesu kształcenia w formie zdalnej, stosowanie takiego rozwiązania nie jest jednak możliwe. Wobec tego pojawia się pytanie – czy organ prowadzący może odmówić przyznania środków na realizację nauczania indywidualnego?
Działania podejmowane wobec dziecka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną nie zawsze przynoszą oczekiwane rezultaty. Zjawisko to ujawnia się szczególnie w bieżącym roku szkolnym, kiedy nauczyciele i specjaliści nie mogą korzystać z wypracowanych i doskonalonych przez lata metod i form pracy. Sprawdź, co można zrobić, kiedy realizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna bez efektów, które zakładano.
Nie zawsze dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z koniecznością zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej może pojawić się zalecenie wsparcia ucznia przez pomoc nauczyciela. Jakie zasady dotyczące terminu zatrudnienia oraz warunków pracy będą miały zastosowanie w takiej sytuacji?
Niektórzy uczniowie mogą zostać zwolnieni przez dyrektora szkoły z obowiązku nauki drugiego języka obcego. Katalog przesłanek uprawniających do takiego zwolnienia ma charakter enumeratywny, tzn. został ściśle określony w przepisach i nie można go rozszerzać.
Mimo że prowadzenie zdalnych lekcji nie jest już tak nieznanym lądem, jak wiosną, wciąż trudno jest w gąszczu narzędzi internetowych znaleźć takie, które rzeczywiście wprowadzą w pracę pewien komfort. Zwłaszcza, jeśli praca dotyczy udzielania pomocy psychologicznej lub pedagogicznej. Bardzo trudno jest przecież zadbać o intymną atmosferę wtedy, gdy dziecko znajduje się z rodziną w domu. Jednak przerwanie takiej pomocy mogłoby przynieść negatywne skutki. Stąd pomysł krótkiego przeglądu programów, które są darmowe lub mają bezpłatną wersję próbną.
Podobnie jak wiosną, dziś również nauczyciele stoją przed trudnym zadaniem – organizacji nauczania w formie zdalnej. MEN zapowiada modyfikację podstawy programowej, a szkoły podjęły różne decyzje, w jednych obowiązkowe jest korzystanie z kamery, w innych nauczyciele pozostają z uczniami w kontakcie mailowym. Wciąż jednak nie ma konkretnych wytycznych dla nauczycieli wychowawców i specjalistów. A przecież szkoła poza funkcjami edukacyjnymi realizuje wiele innych zadań. Nie tak wymiernych jak oceny w dzienniku, ale często dużo ważniejszych w kontekście zdrowia psychicznego. Jak w tych czasach może wyglądać pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Jak swoje zadania może realizować psycholog lub pedagog pracujący zdalnie?
Sytuacja, w której znaleźli się nauczyciele oraz uczniowie jest sytuacją wyjątkową i precedensową. Nauczyciele stają na wysokości zadania, zdobywają i doskonalą umiejętności związane z prowadzeniem zajęć na odległość. W trybie zdalnym mogą pracować również psycholog i pedagog. Sprawdź, jak powinny być zorganizowane zajęcia oraz jakie formy współpracy z uczniami i ich rodzicami wybrać.