W związku z tym, że dodatkowe niwelujące skutki pandemii mogą być organizowane od marca do grudnia 2022 r. pojawiło się pytanie, czy należy organizować je również wakacje. Nie. W szkołach zajęcia prowadzi się od września do końca czerwca, zatem nie będą prowadzone w czasie ferii letnich. Warto natomiast pamiętać, że w przedszkolach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych pomoc jest realizowana przez cały rok.
Nauczanie indywidualne jest organizowane dla tych uczniów, dla których chodzenie do szkoły jest niedostępne lub utrudnione z powodów zdrowotnych. Obecnie może być one prowadzone stacjonarnie, w domu ucznia lub zdalnie. Decyzję w tym zakresie podejmują rodzice lub pełnoletni uczeń. Prowadzenie zajęć w formie on-line rodzi pokusę, aby w czasie jednej godziny pracować jednocześnie z większą liczbą osób. Sprawdź, czy można zorganizować wspólne zajęcia nauczania indywidualnego dla kilkorga uczniów.
Aktualnie termin używany w przepisach prawa oświatowego to „niepełnosprawność intelektualna”. Jednak wg klasyfikacji medycznej rozpoznanie stosowane w ocenie funkcjonowania intelektualnego określa się terminem upośledzenie. Ta rozbieżność rodzi problem praktyczny. Wyjaśniamy, jaką terminologią należy się posługiwać. Sprawdzamy, jakich zapisów dokonywać w drukach szkolnych, dokumentacji przebiegu nauczania i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zmieni wejście w życie klasyfikacji chorób ICD-11.
Zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne często wiąże się z wagarowaniem i wysoką absencją. W związku z tym pojawia się pytanie, czy można skorzysta tej formy dla ucznia z niedostosowaniem społecznym? Podobne pytanie dotyczy także uczniów z ADHD. Sprawdź, dla których uczniów szkoła organizuje nauczanie indywidualne w domu lub zdalne.
Wsparcie logopedyczne jest potrzebne większości uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Zajęcia logopedyczne należy organizować również dla dzieci bez niepełnosprawności, w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Bardzo często jest jednak tak, że kolejne dziecko z orzeczeniem lub opinią trafia pod opiekę jedynego, zatrudnionego w szkole logopedy. Czy to prawidłowe? Sprawdzamy, jak przepisy odnoszą się do liczby uczniów pod opieką logopedy w szkole.
Rzetelne dokumentowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ułatwia dokonywanie oceny jej efektywności. Dlatego specjaliści są zobowiązani do prowadzenia dzienników prowadzonych przez siebie zajęć. A w jaki sposób nauczyciel ma dokumentować udzielanie pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak powinno wyglądać dokumentowanie wsparcia udzielanego na bieżąco? Sprawdź, jakie obowiązki w tym zakresie mają nauczyciele wychowania przedszkolnego oraz przedmiotowcy.
Opinie i orzeczenia wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne najczęściej są wydawane dzieciom i młodzieży. Nie ma jednak przeszkód, aby opinię bądź orzeczenie wydać starszemu, w tym także pełnoletnich uczniów. Co ważne, pełnoletni uczeń może sam wystąpić o wydanie opinii lub orzeczenia. A co, jeżeli wniosek złoży rodzic pełnoletniego ucznia?
Zatrudnienie nauczyciela współorganizującego kształcenie w klasie integracyjnej jest obowiązkowe. Nauczyciel ten powinien ściśle współpracować z tzw. przedmiotowcem na rzecz dzieci. To od jakości ich współpracy zależy bowiem atmosfera na lekcji oraz efektywność procesu dydaktycznego. Kim jest dla nauczyciela prowadzącego nauczyciel wspomagający? Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak może wyglądać współpraca nauczycieli przedmiotowych i wspomagających. Dowiedz się, jak zbudować pozytywną współpracę na terenie szkoły.
Coraz częściej do terapii dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością włącza się zwierzęta. Coraz większą popularnością cieszy się natomiast alpakoterapia. Uważa się bowiem, że alpaki oddziałują na dziecko w sferach fizycznej, psychicznej, społecznej, emocjonalnej a nawet intelektualnej. Kontrolowany przez instruktora – terapeutę kontakt z alpaką powoduje wzrost motywacji do pokonywania barier i otwierania się na kontakt z innymi. O ile jednak nie ma większych wątpliwości odnośnie do skuteczności zooterapii, o tyle wątpliwości budzi finansowanie alpakoterapii z dotacji. Sprawdź, czy przedszkole lub szkoła może wykorzystać dotację lub subwencję na pokrycie kosztów zooterapii.
Artykuł poświęcono roli osoby koordynującej działania zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Autor opisuje i wyjaśnia zadania, przed jakimi stoi koordynator. Zwraca także uwagę na trudności, na które może napotkać w toku organizacji i udzielania pomocy. Porusza również kwestię planowania i rozdzielania zadań, które będą realizować członkowie zespołu. Sprawdź, jakie zadania można powierzyć koordynatorowi, aby współpraca zespołu psychologiczno-pedagogicznego dawała najlepsze efekty.