14 lutego na dobre zapisał się w kalendarzu polskich zwyczajów. Choć wielu z dorosłych uważa tren dzień za przejaw amerykanizacji polskiej kultury i podkreśla jego komercyjny charakter, to ja jednak chciałabym zaprosić to święto do szkół, by stało się pretekstem do mówienia sobie dobrych słów, by było inspiracją do wykonywania drobnych gestów życzliwości. Niech ten dzień stanie się świętem wydobywania z dzieci tego, co w nich najpiękniejsze. A i nauczycielom potrzebne są takie chwile, by otrzymali informacje zwrotne, że są ważnymi osobami w życiu swoich uczniów.
21 lutego przypada Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, zwany również Międzynarodowym Dniem Dziedzictwa Językowego. Święto ustanowione przez UNESCO 20 lat temu ma podkreślić różnorodność kulturową na świecie i dbałość o swój język narodowy. Przedstawiamy pomysły na zajęcia językowe, które dostarczają utwory dwóch świetnych językoznawczyń i poetek dla dzieci: Agnieszki Frączek i Małgorzaty Strzałkowskiej.
Grudzień to dobry miesiąc na budowanie wspólnoty w rodzinie, w szkole, w przedszkolu. Nic tak nie łączy jak wspólne działania: porządkowanie domu, przygotowywanie świątecznego wystroju, pieczenie, rozmyślanie o tym, co może ucieszyć najbliższych pod choinką. Podpowiadamy, jak urozmaicić dzieciom ten czas książkami i zabawami.
„Bajka o Wiśle” jest przykładem na połączeniem tekstu literackiego i wydobywania z dzieci przeżyć estetycznych z dostarczeniem konkretnej wiedzy poznawczej. Wraz z opowiadaczem kamishibai, który w drewnianej skrzynce przewraca kolejne karty narracyjne, słuchacze przenoszą się od źródła Wisły, aż po jej ujście, mijają miasta i regiony, poznają dopływy, bogaty świat fauny i flory, poszerzają słownictwo o nazwy geograficzne związane m.in. z budową rzeki.
Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).
Przekazywanie wartości rodzinnych związanych z Bożym Narodzeniem spoczywa na rodzicach, natomiast zapoznanie z tradycjami, symbolami i ze społecznym wymiarem tych świąt może stać się dobrym tematem ciekawej zabawy z przedszkolakami. Prezentujemy dwa scenariusze zajęć bożonarodzeniowych, które mogą być zrealizowane dzień po dniu lub zupełnie odrębnie: Symbole Bożego Narodzenia oraz Dostaliśmy list od Mikołaja!