Przepisy nie wskazują, na jaki okres ma być opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane. W przypadku dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim decydujące są względy merytoryczne, czyli ocena poziomu funkcjonowania dziecka.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Nie zawsze wydanie przeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego pozwala na zastąpienie nauki drugiego języka obcego zajęciami z techniki. Takie rozwiązanie jest przewidziane tylko dla niektórych uczniów. Sprawdź, czy technika zamiast drugiego języka obcego dla ucznia z niedostosowaniem społecznym jest prawidłowym rozwiązaniem.
Przepisy nie rozstrzygają, na jakich zasadach powinny być organizowane zajęcia z techniki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którzy nie realizują nauki drugiego języka. W związku z tym to dyrektor szkoły musi zdecydować o sposobie realizacji tego zadania.
W przypadku uczniów klas I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne oraz śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. Sprawdź, czy nauczyciel ma obowiązek informowania rodziców dzieci o przewidywanej ocenie opisowej. Dowiedz się również, dla których jeszcze uczniów ustala się ocenę opisową i sprawdź, co powinna ona zawierać. Poznaj wskazówki do oceny opisowej.
Rozwiedzeni rodzice często nie mogą dojść do porozumienia w sprawach dotyczących edukacji dziecka. Jedną z najbardziej spornych kwestii jest decyzja o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą, czyli tzw. nauczaniu domowym. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na nauczanie domowe, gdy jeden z rodziców składa wniosek, a drugi nie wyraża na to zgody?
Zgodnie z § 12a rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych nauczyciele w klasach I-III szkoły podstawowej mogą zadawać uczniom ćwiczenia usprawniające motorykę małą jako jedyne obowiązkowe prace domowe. W artykule wyjaśniamy, czym są ćwiczenia usprawniające motorykę małą i jak ważne jest rozwijanie umiejętności manualnych na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2024 r.
Przepisy nie definiują pojęcia „diagnozy przedmiotowej”, natomiast zobowiązują nauczycieli do obserwacji uczniów, rozpoznawania i zaspokajania ich potrzeb w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obowiązku indywidualizacji. Czy ten obowiązek, wskazany w przepisach i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej , jest tożsamy z obowiązkiem przeprowadzania tzw. diagnoz przedmiotowych? Sprawdź, czy nauczyciele mają obowiązek przeprowadzania diagnoz przedmiotowych?