W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
Szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu dla ósmoklasistów, egzaminu maturalnego oraz zawodowego w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez CKE. Tak zwany „próbny egzamin” nie jest jednak obowiązkowy. Ani od ósmoklasistów, ani od maturzystów nie można egzekwować udziału w nim. W takim razie – czy nauczyciele mogą oceniać prace ósmoklasistów i maturzystów? Czy mogą wpisywać te oceny do dziennika i wliczać je do średniej? Dowiedz się, czy można wystawiać oceny z próbnych matur i innych egzaminów.
Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy jednak ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. Dowiedz się, co może zrobić dyrektor, który nie ma możliwości skreślenia niepełnoletniego ucznia z listy.
Uczeń szkoły podstawowej otrzymał orzeczenie o kształceniu specjalnym. Orzeczenie wydano z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, jednak zachowanie ucznia uległo znacznej poprawie. Czy jest możliwe anulowanie orzeczenia? Jak skutecznie uchylić orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły jest możliwe tylko w przypadkach określonych w jej statucie. Jednym z przypadków, w których większość szkół decyduje się na skreślenie jest wysoka absencja na lekcjach. Czy dyrektor może wydać decyzję o skreśleniu? Czy powinien powiadomić ucznia i jego rodziców? Sprawdź, jakie czynności powinna podjąć szkoła, jeżeli skreślenie ma dotyczyć osoby pełnoletniej.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać poddany ponownej diagnozie i w jej wyniku otrzymać nowe orzeczenie. Nowe orzeczenie automatycznie uchyla poprzednie. Mimo że uczeń nadal podlega kształceniu specjalnemu, dyrektor szkoły jest zobowiązany do wykonania kilku kroków administracyjnych. Sprawdź, jakie są obowiązki dyrektora szkoły w przypadku złożenia w szkole nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza to jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma pozostać obojętna. Przedmiotem zainteresowania pedagogów powinna być bowiem nie tylko bójka w szkole, ale również zdarzenia rozgrywające się poza terenem placówki oświatowej. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Przepisy wskazują, które dzieci powinny otrzymać informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wątpliwości budzi natomiast to, kogo obejmuje diagnoza przedszkolna. Czy dotyczy ona wszystkich dzieci, czy tylko tych realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Dowiedz się, czy diagnoza pięciolatka w przedszkolu jest obowiązkowa, jeżeli rodzice deklarują wcześniejsze wysłanie dziecka do szkoły? Sprawdź, również, których dzieci dotyczy diagnoza gotowości szkolnej.
Co do zasady nauczanie indywidualne prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu, w indywidualnym bezpośrednim kontakcie. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii resort edukacji zdecydował się na wprowadzenie wyjątku od tej zasady. Co jednak ważne, rozwiązanie to może być stosowane także po pandemii. Sprawdź szczegóły.