Szkoła jako instytucja realizująca zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, ma obowiązek zapewnić wszystkim uczniom warunki do pełnego uczestnictwa w procesie edukacyjnym. W szczególnych przypadkach pojawia się pytanie, czy możliwe jest zredukowanie zakresu podstawy programowej w celu odciążenia ucznia? Odpowiedź jest jednoznaczna: podstawa programowa nie podlega ograniczeniu, natomiast szkoła ma obowiązek dostosować wymagania edukacyjne oraz warunki, sposoby i metody pracy z uczniem. Sprawdź szczegóły.
Każdemu uczniowi, u którego stwierdzono taką potrzebę, należy dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb. Najczęściej dostosowania dotyczą uczniów z orzeczeniem. Sprawdź, kiedy konieczne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej. Czy dostosowanie wymagań dotyczy wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, także bez orzeczenia? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który mimo zaleceń, odmawia indywidualizowania pracy z uczniem.
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego obliguje dyrektora do jego organizacji. Dotyczy to również szkoły niepublicznej, która nie może odmówić realizacji orzeczenia. Sprawdź, które przepisy wskazują na obowiązek organizowania nauczania indywidualnego w szkole niepublicznej.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2025 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania dotyczące naboru do przedszkoli samorządowych.
Przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty stanowią, że śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca oddziału po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danego oddziału oraz ocenianego ucznia. Nie ma jednak regulacji wskazujących, w jaki sposób zasięgać opinii uczniów. Dowiedz się, jakie działania może podjąć wychowawca, aby spełnić obowiązek ustawowy.
Organizacja indywidualnego nauczania budzi wiele pytań i wątpliwości. Szczególnie istotnym wyzwaniem jest pogodzenie ograniczonej liczby godzin dydaktycznych, które są przeznaczone na indywidualne nauczanie, z koniecznością realizacji pełnej podstawy programowej. efektywnie planować realizację takich zajęć w ramach indywidualnego nauczania, uwzględniając wymagania prawne oraz potrzeby ucznia? Jakie rozwiązania umożliwiają zachowanie równowagi pomiędzy wymogami formalnymi a praktycznymi ograniczeniami?
Nabór do przedszkola publicznego, w zależności od liczby kandydatów, może zakończyć się po jednym lub dwóch etapach. W etapie pierwszym komisja rekrutacyjna bierze pod uwagę tzw. kryteria ustawowe, w etapie drugim – tzw. kryteria samorządowe. Na poświadczenie spełniania kryteriów w obu kategoriach powinny być dokumenty dołączone do wniosku. Jakie dokumenty potwierdzające spełnienie kryteriów w rekrutacji do przedszkola weźmie pod uwagę komisja? Sprawdź.
Co do zasady do szkoły kształcącej w zawodzie przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy. W toku nauki może jednak wystąpić sytuacja, że stan zdrowia ucznia ulegnie pogorszeniu. Dowiedz się, co może zrobić szkoła, jeżeli w trakcie nauki dojdzie do takiego pogorszenia stanu zdrowia ucznia, które stawia w wątpliwość możliwość kontynuowania kształcenia w zawodzie.
Rodzice uczniów z orzeczeniem wiedzą, że istnieje możliwość przedłużenia okresu nauki na każdym z etapów edukacyjnych. Nie wiąże się to z powtarzaniem klasy. Bardzo często to rodzice wnioskują o to, by dziecko mogło uczyć się o rok dłużej. Czy dyrektor powinien pozytywnie rozpatrywać taki wniosek? Sprawdź, czy przedłużenie etapu edukacyjnego uczniowi na wniosek rodziców jest możliwe.