Statut szkoły powinien zawierać regulacje dotyczące korzystania urządzeń elektronicznych przez uczniów. W wielu placówkach wprowadzony jest całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych, tabletów czy laptopów. Takie regulacje są bardzo ryzykowne, ponieważ mogą doprowadzić do uniemożliwienia dostosowania wymagań edukacyjnych w formie warunków, metod pracy – adekwatnie do potrzeb ucznia. Sprawdź, co jakie kroki podjąć, jeżeli statut szkoły całkowicie zakazuje korzystania z urządzeń elektronicznych.
Planowanie pracy rewalidacyjnej z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysparza wielu trudności. Czy cele określa się zespole? Czy może robi to nauczyciel prowadzący zajęcia? Nadal zdarza się mylenie zajęć rewalidacyjnych z zajęciami prowadzonymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wiele emocji wzbudza także nieokreślone pensum nauczyciela, które nie jest wprost unormowane w prawie oświatowym. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź również, w jaki sposób określić wymiar pensum nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek realizowania form wsparcia wskazanych w orzeczeniu. Bardzo często zdarza się jednak, że przedszkole nie jest przygotowane na realizację zaleceń – brakuje kadry oraz wyposażenia. Czy w takim przypadku możliwa jest odmowa przyjęcia do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością?
Czy uczennice z Zespołem Turnera mogą liczyć na wsparcie podczas egzaminu ósmoklasisty? Choroba ta, jak wiele innych przewlekłych schorzeń, może znacząco wpłynąć na zdolność ucznia do przystąpienia do egzaminu w standardowych warunkach. Jak więc wygląda możliwość dostosowania egzaminu dla tej grupy uczniów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy w przypadku ucznia zZespołem Turnera możliwe jest dostosowanie warunków egzaminu ósmoklasisty.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres ma być opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane. W przypadku dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim decydujące są względy merytoryczne, czyli ocena poziomu funkcjonowania dziecka.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.
Nie zawsze wydanie przeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego pozwala na zastąpienie nauki drugiego języka obcego zajęciami z techniki. Takie rozwiązanie jest przewidziane tylko dla niektórych uczniów. Sprawdź, czy technika zamiast drugiego języka obcego dla ucznia z niedostosowaniem społecznym jest prawidłowym rozwiązaniem.
Uczniowie przebywający w szpitalu mogą realizować obowiązek szkolny oraz obowiązek nauki w szkole przyszpitalnej, czyli szkole zorganizowanej przy podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej. Sprawdź, kto w takim przypadku dokonuje klasyfikacji śródrocznej ucznia.
Przepisy nie rozstrzygają, na jakich zasadach powinny być organizowane zajęcia z techniki dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, którzy nie realizują nauki drugiego języka. W związku z tym to dyrektor szkoły musi zdecydować o sposobie realizacji tego zadania.