Egzamin poprawkowy daje uczniom szansę na poprawę negatywnych ocen i uniknięcie powtarzania klasy. Co jednak ważne, nie każdy uczeń będzie mógł przystąpić do takiego egzaminu. W artykule omawiamy zasady, warunki oraz procedury związane z egzaminem poprawkowym określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wyjaśniamy, jakie są zasady przeprowadzanie egzaminu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz omawiamy konsekwencje otrzymania negatywnej oceny.
Możliwość zwolnienia ucznia z nauki języka obcego odnosi się do drugiego języka nauczanego w danej szkole. Nie jest możliwe zwolnienie go z tzw. pierwszego języka – dotyczy to także uczniów niesłyszących. Innymi słowy – niesłyszący uczeń musi realizować naukę jednego języka obcego nowożytnego.
Do 15 sierpnia 2024 r. dyrektorzy szkół do których uczęszczają lub w których przebywają małoletni mają obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Pojawia się pytanie – czy obowiązek ten dotyczy również szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych czy raczej szkoły te podlegają pod standardy ochrony opracowane dla szpitala?
O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Szkoła prowadząca kształcenie specjalne jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców (na wniosek rodziców) lub organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole. Sprawdź, czy obowiązek zorganizowania świetlicy dotyczy również szkoły specjalnej.
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) są prowadzone dla dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Aby skutecznie realizować swoje zadania, SOSW muszą zatrudniać odpowiednią kadrę specjalistów. W artykule omówiono przepisy dotyczące zatrudniania psychologów, pedagogów oraz innych specjalistów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Nie każde dziecko jest gotowe na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej w wieku 7 lat. W związku z tym prawo oświatowe przewiduje możliwość odroczenia obowiązku szkolnego. Należy pamiętać, że decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko. Ani przedszkolna, ani szkolna rada pedagogiczna nie wydaje uchwały w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego dziecka.
Zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego następuje na podstawie wydanej przez lekarza opinii o braku możliwości uczestniczenia w tych zajęciach. Często zdarza się, że taka opinia jest dostarczana do szkoły w trakcie roku szkolnego. Wówczas pojawiają się wątpliwości – czy dla ucznia należy ustalić ocenę śródroczną lub roczną? Sprawdzamy przepisy.
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.