Rodzice uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych składają wnioski o organizację tych zajęć zdalnie. Potrzebę zastosowania takiego rozwiązania tłumaczą złym stanem zdrowia i obniżoną odpornością dzieci. Na potwierdzenie do wniosków dołączają zaświadczenia lekarskie. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy zdalne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są możliwe?
Zindywidualizowana ścieżka to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Do zapewnienia jej realizacji zobligowana jest każda szkoła, w tym także niepubliczna o uprawnieniach publicznej. Szkoła niepubliczna nie może odmówić realizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, jeżeli uczeń posiada stosowną opinię. Sprawdź, jakie są zasady realizacji działań na podstawie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Egzamin poprawkowy daje uczniom szansę na poprawę negatywnych ocen i uniknięcie powtarzania klasy. Co jednak ważne, nie każdy uczeń będzie mógł przystąpić do takiego egzaminu. W artykule omawiamy zasady, warunki oraz procedury związane z egzaminem poprawkowym określone w ustawie z 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wyjaśniamy, jakie są zasady przeprowadzanie egzaminu dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz omawiamy konsekwencje otrzymania negatywnej oceny.
Możliwość zwolnienia ucznia z nauki języka obcego odnosi się do drugiego języka nauczanego w danej szkole. Nie jest możliwe zwolnienie go z tzw. pierwszego języka – dotyczy to także uczniów niesłyszących. Innymi słowy – niesłyszący uczeń musi realizować naukę jednego języka obcego nowożytnego.
Do 15 sierpnia 2024 r. dyrektorzy szkół do których uczęszczają lub w których przebywają małoletni mają obowiązek wprowadzenia standardów ochrony małoletnich. Pojawia się pytanie – czy obowiązek ten dotyczy również szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych czy raczej szkoły te podlegają pod standardy ochrony opracowane dla szpitala?
O promowaniu do klasy programowo wyższej i ukończeniu szkoły przez ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
Szkoła prowadząca kształcenie specjalne jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców (na wniosek rodziców) lub organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole. Sprawdź, czy obowiązek zorganizowania świetlicy dotyczy również szkoły specjalnej.
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) są prowadzone dla dzieci i młodzieży niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących, z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Aby skutecznie realizować swoje zadania, SOSW muszą zatrudniać odpowiednią kadrę specjalistów. W artykule omówiono przepisy dotyczące zatrudniania psychologów, pedagogów oraz innych specjalistów w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
Nie każde dziecko jest gotowe na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej w wieku 7 lat. W związku z tym prawo oświatowe przewiduje możliwość odroczenia obowiązku szkolnego. Należy pamiętać, że decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko. Ani przedszkolna, ani szkolna rada pedagogiczna nie wydaje uchwały w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego dziecka.