W przypadku uczniów klas I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne oraz śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. Sprawdź, czy nauczyciel ma obowiązek informowania rodziców dzieci o przewidywanej ocenie opisowej. Dowiedz się również, dla których jeszcze uczniów ustala się ocenę opisową i sprawdź, co powinna ona zawierać. Poznaj wskazówki do oceny opisowej.
Rozwiedzeni rodzice często nie mogą dojść do porozumienia w sprawach dotyczących edukacji dziecka. Jedną z najbardziej spornych kwestii jest decyzja o realizacji obowiązku szkolnego poza szkołą, czyli tzw. nauczaniu domowym. Czy dyrektor może wyrazić zgodę na nauczanie domowe, gdy jeden z rodziców składa wniosek, a drugi nie wyraża na to zgody?
Zgodnie z § 12a rozporządzenia MEN z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych nauczyciele w klasach I-III szkoły podstawowej mogą zadawać uczniom ćwiczenia usprawniające motorykę małą jako jedyne obowiązkowe prace domowe. W artykule wyjaśniamy, czym są ćwiczenia usprawniające motorykę małą i jak ważne jest rozwijanie umiejętności manualnych na etapie edukacji wczesnoszkolnej.
Sprawdź, w jaki sposób właściwie zorganizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla ucznia posiadającego orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej wydane w związku z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu. Artykuł zaktualizowany zgodnie ze stanem prawnym od 1 września 2024 r.
Przepisy nie definiują pojęcia „diagnozy przedmiotowej”, natomiast zobowiązują nauczycieli do obserwacji uczniów, rozpoznawania i zaspokajania ich potrzeb w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej i obowiązku indywidualizacji. Czy ten obowiązek, wskazany w przepisach i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej , jest tożsamy z obowiązkiem przeprowadzania tzw. diagnoz przedmiotowych? Sprawdź, czy nauczyciele mają obowiązek przeprowadzania diagnoz przedmiotowych?
Przepisy stanowią, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność. Prawodawca przewidział jednak możliwość doręczenia kolejnego orzeczenia w trakcie roku szkolnego.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
W świetle obowiązujących przepisów prawa, uczniowie z niedostosowaniem społecznym nie mogą uczęszczać do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych (SOSW). Tego rodzaju ośrodki są przeznaczone dla dzieci i młodzieży z określonymi rodzajami niepełnosprawności, natomiast zadania związane z resocjalizacją i specjalną organizacją nauki dla uczniów niedostosowanych społecznie są realizowane przez młodzieżowe ośrodki wychowawcze (MOW).
Oddziały przysposabiające do pracy mogą być tworzone w szkołach podstawowych dla uczniów, którzy ukończyli 15 rok życia i nie rokują ukończenia szkoły podstawowej w normalnym trybie oraz którzy otrzymali promocję do klasy VII albo nie otrzymali promocji do klasy VIII. Skoro przepis mówi o możliwości utworzenia oddziału przysposabiającego do pracy w szkole podstawowej, to czy istnieje jednocześnie możliwość utworzenia go w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym? Sprawdź, których szkół i placówek oświatowych dotyczą przepisy o tworzeniu oddziałów przysposabiających do pracy.
Ideą tworzenia oddziałów integracyjnych jest umożliwienie uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego naukę i wychowanie razem z pozostałymi uczniami. Nie ma więc możliwości utworzenia oddziału integracyjnego wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem.