Każdego roku w mediach społecznościowych trwają dyskusje na temat obowiązku prowadzenia zajęć w dniu zakończenia roku szkolnego. Czy nauczyciele faktycznie powinni w tym dniu prowadzić lekcje? Czy niewpisanie do dziennika tematu zajęć będzie równoznaczne z brakiem prawa do wynagrodzenia? Sprawdź, kiedy będzie zakończenie roku szkolnego w 2024 r.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co uczniowie bez orzeczenia. Jednocześnie jednak, jeżeli takie są zalecenia poradni, program nauczania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. Jak wobec tego wystawić świadectwo ukończenia szkoły dla tego ucznia? Czy świadectwo szkolne ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wydaje się na innym druku? Sprawdź, jak dokumentować informacje na temat edukacji i kształcenia dzieci i młodzieży w szkole ogólnodostępnej.
Frekwencja na zajęciach stanowi jeden z czynników branych pod uwagę podczas klasyfikacji ucznia. Czy tak samo jest w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy realizują odrębną podstawę programową? Sprawdź czy frekwencja na zajęciach ma wpływ na klasyfikację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Decyzja o odroczeniu obowiązku szkolnego musi zostać podjęta do 31 sierpnia. O późniejsze rozpoczęcie szkoły wnioskować mogą także rodzice, którzy wcześniej wystąpili do poradni z wnioskiem o wydanie dla dziecka orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pierwszy etap edukacyjny. Sprawdź szczegóły.
Niektórzy ósmoklasiści podczas egzaminu końcowego będą korzystali z pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i pisaniu. Trzeba pamiętać, że rola tego nauczyciela istotnie różni się od roli nauczyciela współorganizującego proces kształcenia specjalnego. Wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty ogranicza się bowiem do udzielania mu wsparcia w wypełnianiu arkusza, nie zaś rozumienia poleceń czy poszukiwania prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Na czym więc dokładnie polega wspomaganie ucznia na egzaminie ósmoklasisty? Jak przebiega przystąpienie do egzaminu w asyście nauczyciela wspomagającego?
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mogą przystąpić do egzaminu ósmoklasisty korzystając z dostosowania warunków przeprowadzania tego egzaminu do swoich potrzeb. Jednym z dostosowań może być zapewnienie obecności i pomocy nauczyciela wspomagającego w czytaniu i w pisaniu. Jakie kwalifikacje powinien mieć ten nauczyciel? Czy powinien być to nauczyciel posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, zatrudniony w celu współorganizowania kształcenia specjalnego?
Dziecko, które kończy 7 lat jest objęte obowiązkiem szkolnym. Nie ma znaczenia to, czy realizowało obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Zaniedbanie tego obowiązku przez rodziców sześciolatka nie skutkuje z urzędu odroczeniem rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość przyjęcia do I klasy szkoły podstawowej dziecka sześcioletniego. Powszechnie przyjmuje się, że wcześniejszym rozpoczęciem nauki powinny być objęte dzieci szczególnie uzdolnione, który osiągnęły odpowiedni poziom dojrzałości emocjonalnej. A co, jeśli wniosek o wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły złoży rodzic dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? I co, jeżeli będzie to orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną?
Co do zasady szkoła nie może zabronić uczniowi udziału w wycieczce szkolnej. Prawo do udziału w wycieczkach dotyczy także uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego czy objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Sytuacja komplikuje się jednak w przypadku uczniów objętych nauczaniem indywidualnym. Sprawdź, czy uczeń z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania może być uczestnikiem wycieczki szkolnej.
Ostatnie dni przez zakończeniem roku szkolnego maturzystów to z jednej strony czas intensywnego powtarzania materiału, z drugiej – udzielanie wskazówek dotyczących przebiegu samego egzaminu. Warto jeszcze raz przypomnieć uczniom o zasadach obowiązujących na egzaminie. Być może potrzebne jest przypomnienie, jakie konsekwencje może ponieść osoba, która postanowi oszukiwać i zaryzykować wniesienie lub korzystanie z niedozwolonych pomocy? Może lepiej, aby majówkę, zamiast na przygotowywanie ryzykownych ściąg, poświęcili na ostatnie powtórki, a przede wszystkim – relaks? Sprawdź, co grozi za ściąganie na maturze.