Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie której dyrektor może zwolnić ucznia z nauki drugiego języka, powinna zawierać dane wskazane w przepisach. Czy należy zawrzeć w niej również stwierdzenie, że opinia dotyczy zwolnienia z nauki drugiego języka z uwagi na określony/zdiagnozowany problem ucznia?
Nie każdy podmiot leczniczy organizuje szkołę, w której hospitalizowani uczniowie mogą realizować obowiązek szkolny lub obowiązek nauki. W takim przypadku istnieje możliwość zorganizowania dla ucznia nauki zdalnej. Sprawdź szczegóły dowiedz się, kiedy dla hospitalizowanego ucznia należy zorganizować zdalne nauczanie.
Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. Czy w związku z tym dyrektor szkoły powinien zapewnić mu zajęcia z wychowania fizycznego? Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby możliwe było zwolnienie z WF ucznia realizującego nauczanie indywidualne.
Rodzice, którzy decydują się na złożenie wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego zwykle robią to przed zakończeniem roku szkolnego, w którym dziecko uczęszcza do tzw. zerówki. W ten sposób zapewniają dziecku kontynuowanie wychowania przedszkolnego w tym samym miejscu. Może się jednak zdarzyć, że zmienią zdanie już po wydaniu decyzji administracyjnej dyrektora szkoły o odroczeniu obowiązku szkolnego. Trzeba pamiętać, że w takim przypadku wymagane jest uchylenie wydanej decyzji administracyjnej – sama rezygnacja rodziców nie jest wystarczająca.
Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej z lekkiej na umiarkowaną oznacza konieczność założenia dla ucznia nowego arkusza ocen. Wynika to z tego, że oceny ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są praktyczne skutki zmiany stopnia niepełnosprawności intelektualnej.
Zapewnienie odpowiedniej opieki nad wychowankami w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych jest jednym z najważniejszych obowiązków dyrektora. W artykule przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące organizacji opieki nocnej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych.
Na podstawie art. 44n ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
W specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych nie organizuje się klas. Zajęcia w ośrodku są prowadzone w grupach wychowawczych. Sprawdź, ile wynosi dopuszczalna liczba wychowanków z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w grupie wychowawczej w OREW.