Zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego następuje na podstawie wydanej przez lekarza opinii o braku możliwości uczestniczenia w tych zajęciach. Często zdarza się, że taka opinia jest dostarczana do szkoły w trakcie roku szkolnego. Wówczas pojawiają się wątpliwości – czy dla ucznia należy ustalić ocenę śródroczną lub roczną? Sprawdzamy przepisy.
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, na podstawie której dyrektor może zwolnić ucznia z nauki drugiego języka, powinna zawierać dane wskazane w przepisach. Czy należy zawrzeć w niej również stwierdzenie, że opinia dotyczy zwolnienia z nauki drugiego języka z uwagi na określony/zdiagnozowany problem ucznia?
Nie każdy podmiot leczniczy organizuje szkołę, w której hospitalizowani uczniowie mogą realizować obowiązek szkolny lub obowiązek nauki. W takim przypadku istnieje możliwość zorganizowania dla ucznia nauki zdalnej. Sprawdź szczegóły dowiedz się, kiedy dla hospitalizowanego ucznia należy zorganizować zdalne nauczanie.
Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. Czy w związku z tym dyrektor szkoły powinien zapewnić mu zajęcia z wychowania fizycznego? Sprawdź, jakie kroki podjąć, aby możliwe było zwolnienie z WF ucznia realizującego nauczanie indywidualne.
Rodzice, którzy decydują się na złożenie wniosku o odroczenie rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego zwykle robią to przed zakończeniem roku szkolnego, w którym dziecko uczęszcza do tzw. zerówki. W ten sposób zapewniają dziecku kontynuowanie wychowania przedszkolnego w tym samym miejscu. Może się jednak zdarzyć, że zmienią zdanie już po wydaniu decyzji administracyjnej dyrektora szkoły o odroczeniu obowiązku szkolnego. Trzeba pamiętać, że w takim przypadku wymagane jest uchylenie wydanej decyzji administracyjnej – sama rezygnacja rodziców nie jest wystarczająca.
Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej z lekkiej na umiarkowaną oznacza konieczność założenia dla ucznia nowego arkusza ocen. Wynika to z tego, że oceny ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są praktyczne skutki zmiany stopnia niepełnosprawności intelektualnej.
Zapewnienie odpowiedniej opieki nad wychowankami w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych jest jednym z najważniejszych obowiązków dyrektora. W artykule przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące organizacji opieki nocnej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych.