Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się do składu oddziałów ogólnodostępnych, a ponadto określają liczebność oddziału jedynie w odniesieniu do klas I-III szkoły podstawowej. Jak określić dopuszczalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w klasach ogólnodostępnych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym?
Zdarza się, że rodzice ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego występują do dyrektora szkoły wnioskiem o niepromowanie dziecka IV szkoły podstawowej. Czy szkoła może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek i kto powinien podjąć decyzję w tym zakresie. W artykule wyjaśniamy, kiedy i na jakich zasadach możliwe jest niepromowanie ucznia do IV klasy szkoły podstawowej.
Przedłużanie okresu nauki w szkole podstawowej nie ogranicza możliwości ucznia w zakresie wyboru szkoły ponadpodstawowej. Należy pamiętać, że naukę w szkole ogólnodostępnej dla młodzieży może rozpocząć także osoba pełnoletnia. Co ważne dotyczy to również uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź szczegóły.
Uczniowie, którzy w trakcie nauki w szkole korzystali z dostosowań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą otrzymać zgodę na odpowiednie dostosowania w trakcie egzaminu maturalnego. Sprawdź, w jaki sposób udowodnić, że uczeń korzystał z pomocy w trakcie nauki, aby zastosowane zostały również dostosowania na egzaminie maturalnym.
Klasyfikacja śródroczna pozwala na ocenę osiągnięć ucznia. W razie stwierdzenia, że poziom ten uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, konieczne jest podjęcie działań ukierunkowanych na uzupełnienie braków. Jakie kroki powinna podjąć szkoła, aby udzielić wsparcia uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Dowiedz się, co powinien zrobić dyrektor, aby zapewnić wsparcie dla ucznia, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość tworzenia oddziałów specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jednak stawiają pewne ograniczenia. Nie jest bowiem stworzenie takiego oddziału, do którego będą uczęszczać zarówno uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jak i uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Sprawdź, co decyduje o możliwości łączenia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w oddziałach specjalnych.
Nie ma przepisu określającego wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym. Przepisy wskazują jedynie ogólną liczbę godzin, w ramach której należy uwzględnić kryterium realizacji podstawy programowej. Kto ustala zatem wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym i czym powinien się kierować?
Temat przekazywania informacji o uczniu osobie niebędącej opiekunem prawnym wywołuje wiele kontrowersji. Na portalu epedagogika odpowiadamy, czy dostęp do informacji o uczniu jest zastrzeżony dla rodziców. Ekspertka odpowiada na często zadawane pytanie – czy rodzic może określić zasady, na jakich zasadach ma odbywać się przekazywanie informacji o uczniu osobie niebędącej jego opiekunem prawnym.
Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego, dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniowi w tym czasie opieki. W praktyce zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nie wyklucza uczęszczania na lekcje. W takim przypadku trzeba jednak pamiętać, że uczeń nie będzie oceniany. To od procedur przyjętych w szkole i decyzji dyrektora zależy, gdzie będzie przebywać w tym czasie uczeń.