Dojeżdżanie na zajęcia nauczania indywidualnego często jest kłopotliwe dla nauczycieli. Z tego powodu zdarza się, że nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora szkoły odmawiają realizacji nauczania indywidualnego. Sprawdź, czy odmowa realizacji nauczania indywidualnego w domu ucznia jest możliwa i jak szkoła może rozwiązać taki problem. Czy w takiej sytuacji dyrektor może odmówić organizacji nauczania indywidualnego dla ucznia, który posiada orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?
Sam fakt długotrwałej choroby ucznia nie uzasadnia zorganizowania dla niego nauczania indywidualnego. Konieczne jest w tym celu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane dla ucznia przez zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zrobić, gdy uczeń długotrwale nieobecny kwalifikuje się do nauczania indywidualnego.
Wielu uczniów rezygnuje z uczęszczania na zajęcia religii dopiero w ostatniej klasie. W takiej sytuacji nierzadko pojawiają się wątpliwości – czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z poprzedniego roku? A może średnią z ostatnich lat? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli rezygnacja z religii nastąpiła w ostatniej klasie.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
Zwolnienie ucznia z obowiązku nauki drugiego języka obcego nowożytnego oznacza, że nie uczestniczy on w lekcji i jest nieobecny na zajęciach. Sprawdź, jak w takim przypadku powinno wyglądać sprawdzanie obecności. Jaką informację zamieścić w dzienniku lekcyjnym?
Za właściwą organizację warunków kształcenia uczniów odpowiada dyrektor szkoły, do której uczeń został przyjęty i spełnia w niej obowiązek edukacyjny. Dotyczy to także ucznia przyjętego spoza obwodu. To z kolei oznacza, że szkoła musi organizować i realizować nauczanie indywidualne dla ucznia spoza obwodu szkoły, jeżeli posiada on orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizowania dla ucznia indywidualnego nauczania, jeżeli doręczone zostanie odpowiednie orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Żadne przepisy nie mówią jednak, że o tym fakcie należy zawiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kuratora oświaty. Zawiadomienie będzie jednak konieczne, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń wystąpi z wnioskiem o realizację nauczania w formie zdalnej.
Przepisy nie przewidują możliwości zmniejszenia wymiaru godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na wniosek rodziców. Nawet, jeżeli taki wniosek jest poparty zaświadczeniem lekarskim i opinią nauczycieli. Jednak, gdy takie dokumenty wpłyną do szkoły, należy kierować się zaleceniami lekarza, tak jak w przypadku pozostałych dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym. Sprawdź, kiedy zmniejszenie liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest możliwe.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.