Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej z lekkiej na umiarkowaną oznacza konieczność założenia dla ucznia nowego arkusza ocen. Wynika to z tego, że oceny ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są praktyczne skutki zmiany stopnia niepełnosprawności intelektualnej.
Zapewnienie odpowiedniej opieki nad wychowankami w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych jest jednym z najważniejszych obowiązków dyrektora. W artykule przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące organizacji opieki nocnej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych.
Na podstawie art. 44n ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
W specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych nie organizuje się klas. Zajęcia w ośrodku są prowadzone w grupach wychowawczych. Sprawdź, ile wynosi dopuszczalna liczba wychowanków z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w grupie wychowawczej w OREW.
Przed zbliżającym się końcem półrocza wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o proponowanych ocenach zachowania. Zdarza się, że rodzice uczniów lub sami uczniowie zgłaszają zastrzeżenia do śródrocznej oceny zachowania.
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Nauczanie domowe to coraz popularniejszy sposób na realizowanie obowiązków edukacyjnych. Wątpliwości pojawiają się, kiedy o edukację domową wnioskują rodzice ucznia technikum. Uczeń technikum może spełniać obowiązek nauki poza szkołą, tj. w edukacji domowej. Sprawdź, na jakich warunkach może być realizowana i jakich formalności należy dopełnić.
Powszechnie przyjęło się, że uczniowie uczęszczają albo na zajęcia z religii albo na zajęcia z etyki. Żadne przepisy nie zabraniają jednoczesnego udziału w zajęciach religii i etyki. Nie ma przepisów, które zobowiązują do wybrania jednego z przedmiotów. A to oznacza, że każdy uczeń może uczęszczać na każdy z nich.