W przypadku uczniów klas I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne oraz śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania są ocenami opisowymi. Sprawdź, czy nauczyciel ma obowiązek informowania rodziców dzieci o przewidywanej ocenie opisowej. Dowiedz się również, dla których jeszcze uczniów ustala się ocenę opisową i sprawdź, co powinna ona zawierać. Poznaj wskazówki do oceny opisowej.
Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących tygodniowego wymiaru godzin religii w szkołach i oddziałach specjalnych. Religię dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, organizuje się na zasadach ogólnych.
Kandydaci do szkół kształcących w zawodzie w toku postępowania rekrutacyjnego powinno zostać skierowani na badania lekarskie. Celem tych badań jest uzyskanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
Od 1 września 2022 r. w przedszkolach, szkołach i placówkach będzie można organizować zdalne nauczanie także w czasie poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego. Szczegółowe zasady organizacji takich zajęć określi rozporządzenie, którego projekt został już opublikowany. Dowiedz się, jakie rozwiązania przewiduje nowy projekt rozporządzenia.
Przejęcie do technikum ucznia z niepełnosprawnością intelektualną wymaga od nauczycieli podjęci standardowych kroków związanych z przeprowadzeniem WOPFU oraz opracowaniem IPET. Trzeba jednak pamiętać, że uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym realizuje w technikum tę samą podstawę programową, co pozostali. A co z ocenianiem?
Według danych przekazanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną, w maju 2022 r. egzamin maturalny zdało 78,2% absolwentów szkół ponadpodstawowych. Część maturzystów, którym nie udało się osiągnąć minimalnej liczby punktów, przystąpi do poprawki. Przystąpienie do matury w terminie poprawkowym wymaga jednak spełnienia kilku warunków.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku możliwości uzyskania promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych klasyfikacyjnych.
Podjęcie decyzji o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą nakłada na rodziców szereg obowiązków. Należy do nich między innymi zapewnienie dziecku opieki. Szkoła nie ma bowiem obowiązku umożliwienia takiemu uczniowi korzystania ze świetlicy. W niektórych jednak przypadkach dziecko będzie mogło uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela czy pedagoga w świetlicy szkolnej. Sprawdź szczegóły.