Formy sprawdzania postępów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi powinny wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, co do zasady, reguluje statut szkoły. Oznacza to, że statut szkoły przysposabiającej do pracy powinien określać również zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
Uczeń przejawiający trudności wychowawcze ma prawo do korzystania z takich samych uprawnień, co uczniowie niewykazujący podobnych kłopotów. Mimo to, ze względu na agresywne zachowania zdarza się, że szkoła żąda, aby rodzice samodzielnie przyprowadzali i dobierali ucznia ze szkoły. Czy odmowa dowożenia do szkoły agresywnego ucznia jest zgodna z prawem?
Punktowy system ocenia jest jednym z częściej stosowanych w szkołach, mimo że budzi to wiele wątpliwości. Jednym z częściej pojawiających się pytań jest to, czy można stosować go do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy uczęszczają do szkół ogólnodostępnych. Dowiedz się, czy do ucznia z niepełnosprawnością intelektualną można stosować punktowy system oceniania.
Do końca kwietnia rodzice dzieci mogących rozpocząć naukę w szkole podstawowej powinni otrzymać tzw. informację o gotowości szkolnej. Sprawdź na jakim druku przygotować informację o gotowości dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
Kwestia nazewnictwa, które zajęcia należy traktować jako dydaktyczne, nie została precyzyjnie rozstrzygnięta w przepisach. W różnych aktach prawnych stosowane są różne terminy na określenie zajęć prowadzonych przez nauczycieli, np. obowiązkowe zajęcia edukacyjne, zajęcia specjalistyczne, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, zajęcia wychowawcze, opiekuńcze. Warto mieć świadomość, że w przepisach prawa oświatowego nie ma jednej definicji zajęć dydaktycznych.
Przepisy prawa oświatowego nie odnoszą się do składu oddziałów ogólnodostępnych, a ponadto określają liczebność oddziału jedynie w odniesieniu do klas I-III szkoły podstawowej. Jak określić dopuszczalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w klasach ogólnodostępnych na drugim i trzecim etapie edukacyjnym?
Zdarza się, że rodzice ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego występują do dyrektora szkoły wnioskiem o niepromowanie dziecka IV szkoły podstawowej. Czy szkoła może pozytywnie rozpatrzeć taki wniosek i kto powinien podjąć decyzję w tym zakresie. W artykule wyjaśniamy, kiedy i na jakich zasadach możliwe jest niepromowanie ucznia do IV klasy szkoły podstawowej.
Przedłużanie okresu nauki w szkole podstawowej nie ogranicza możliwości ucznia w zakresie wyboru szkoły ponadpodstawowej. Należy pamiętać, że naukę w szkole ogólnodostępnej dla młodzieży może rozpocząć także osoba pełnoletnia. Co ważne dotyczy to również uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Sprawdź szczegóły.
Uczniowie, którzy w trakcie nauki w szkole korzystali z dostosowań wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą otrzymać zgodę na odpowiednie dostosowania w trakcie egzaminu maturalnego. Sprawdź, w jaki sposób udowodnić, że uczeń korzystał z pomocy w trakcie nauki, aby zastosowane zostały również dostosowania na egzaminie maturalnym.
Klasyfikacja śródroczna pozwala na ocenę osiągnięć ucznia. W razie stwierdzenia, że poziom ten uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, konieczne jest podjęcie działań ukierunkowanych na uzupełnienie braków. Jakie kroki powinna podjąć szkoła, aby udzielić wsparcia uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Dowiedz się, co powinien zrobić dyrektor, aby zapewnić wsparcie dla ucznia, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze.