Zwolnienie ucznia z obowiązku nauki drugiego języka obcego nowożytnego oznacza, że nie uczestniczy on w lekcji i jest nieobecny na zajęciach. Sprawdź, jak w takim przypadku powinno wyglądać sprawdzanie obecności. Jaką informację zamieścić w dzienniku lekcyjnym?
Za właściwą organizację warunków kształcenia uczniów odpowiada dyrektor szkoły, do której uczeń został przyjęty i spełnia w niej obowiązek edukacyjny. Dotyczy to także ucznia przyjętego spoza obwodu. To z kolei oznacza, że szkoła musi organizować i realizować nauczanie indywidualne dla ucznia spoza obwodu szkoły, jeżeli posiada on orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizowania dla ucznia indywidualnego nauczania, jeżeli doręczone zostanie odpowiednie orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Żadne przepisy nie mówią jednak, że o tym fakcie należy zawiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kuratora oświaty. Zawiadomienie będzie jednak konieczne, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń wystąpi z wnioskiem o realizację nauczania w formie zdalnej.
Przepisy nie przewidują możliwości zmniejszenia wymiaru godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na wniosek rodziców. Nawet, jeżeli taki wniosek jest poparty zaświadczeniem lekarskim i opinią nauczycieli. Jednak, gdy takie dokumenty wpłyną do szkoły, należy kierować się zaleceniami lekarza, tak jak w przypadku pozostałych dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym. Sprawdź, kiedy zmniejszenie liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest możliwe.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ze względu na niepełnosprawność intelektualną, nie ogranicza prawa do otrzymania darmowego laptopa. Oznacza to, że czwartoklasista z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym powinien otrzymać laptop, mimo że realizuje odrębną podstawę programową.
Obowiązkiem nauczycieli jest informowanie uczniów o przewidywanych ocenach końcoworocznych. Czy przepisy mówią, w jakim terminie należy tego dokonać? W artykule ekspert wyjaśnia, kiedy należy poinformować uczniów i rodziców o przewidywanych cenach na koniec roku.
Przeniesienie zajęć indywidualnego nauczania do wirtualnej rzeczywistości rodzi pytania związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły. Trzeba pamiętać, że zmiana formy prowadzenia zajęć nie wpłynęła na jego uprawnienia w tym zakresie.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkole ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczniowie szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną realizują odrębną podstawę programową. Co ważne, nie uczą się oni języka obcego i nie muszą być obecni na tych lekcjach razem z resztą klasy.