Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ze względu na niepełnosprawność intelektualną, nie ogranicza prawa do otrzymania darmowego laptopa. Oznacza to, że czwartoklasista z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym powinien otrzymać laptop, mimo że realizuje odrębną podstawę programową.
Obowiązkiem nauczycieli jest informowanie uczniów o przewidywanych ocenach końcoworocznych. Czy przepisy mówią, w jakim terminie należy tego dokonać? W artykule ekspert wyjaśnia, kiedy należy poinformować uczniów i rodziców o przewidywanych cenach na koniec roku.
Przeniesienie zajęć indywidualnego nauczania do wirtualnej rzeczywistości rodzi pytania związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły. Trzeba pamiętać, że zmiana formy prowadzenia zajęć nie wpłynęła na jego uprawnienia w tym zakresie.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkole ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczniowie szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną realizują odrębną podstawę programową. Co ważne, nie uczą się oni języka obcego i nie muszą być obecni na tych lekcjach razem z resztą klasy.
Nowelizacje podstaw programowych obowiązujące od 1 września 2023 r. oznaczają m.in. wprowadzenie obowiązkowych testów sprawnościowych dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Kiedy i przez kogo zostaną przeprowadzone pierwsze testy sprawnościowe? Jak będą przebiegały i jakie znaczenie będą miały ich wyniki? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule.
Co jakiś czas w przekazach medialnych można spotkać się z informacją o planowanych zmianach w zasadach zwalniania uczniów z ćwiczeń lub zajęć wychowania fizycznego. Od kilku lat można usłyszeć, że zwolnienia będą uznawane wyłącznie wtedy, gdy wystawi je lekarz specjalista. Zapowiedzi tego typu wywołują wiele zamieszania, ale zmiany w tym zakresie nie zostały wprowadzone. Oznacza to, że dyrektor zwalnia z ćwiczeń lub zajęć WF tych uczniów, którzy dostarczą opinię wydaną przez lekarza – niekoniecznie specjalistę. Sprawdź, czy opinię może wydać lekarz POZ.
Od 1 września 2022 r. tzw. zdalne nauczanie może być organizowane w sytuacjach wskazanych w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Niektórzy uczniowie i rodzice upatrują w nowych rozwiązaniach szansy na zorganizowanie zajęć na odległość dla swojego dziecka. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie zdalnego nauczania na żądanie rodziców nie jest możliwe. Takie działanie nie jest przewidziane również dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły z powodów zdrowotnych. W takiej sytuacji należy ubiegać się o orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania
Przepisy określają kwalifikacje wymagane od nauczycieli religii katolickiej w szkołach specjalnych. Brak natomiast regulacji dla ośrodków edukacyjno-wychowawczych. Czy katecheci w tych placówkach powinni ukończyć oligofrenopedagogikę? Czy wystarczy przygotowanie do nauczania religii? Sprawdź, jakie kryteria powinien brać pod uwagę dyrektor podczas zatrudnienia katechety. Dowiedz się, jakie studia musi ukończyć osoba chcąca zostać katechetą w szkole specjalnej lub ośrodku.