W związku z trwającą wojną w Ukrainie i przyjęciem do polskich szkół licznej grupy ukraińskich uczniów, w roku szkolnym 2022/2023, dodatkową naukę języka polskiego organizuje się w wymiarze nie niższym niż 6 godzin tygodniowo. Uchodźcy z Ukrainy nie są jednak jedyną grupą uczniów nieznających języka polskiego. W związku z tym pojawiło się pytanie – czy nauka języka polskiego w zwiększonym wymiarze może być organizowana dla wszystkich obcokrajowców? Czy możliwa jest np. wspólna nauka języka polskiego dla uczniów z Ukrainy i Białorusi lub innych państw?
Uczniowie z Ukrainy przystępujący do egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2022/2023 będą mogli wybrać język obcy, którego nie uczyli się w polskiej szkole. Sprawdź, który język obcy na egzamin ósmoklasisty może wybrać dziecko z Ukrainy.
Aktualnie ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe przepis pozwalający na organizowanie zdalnego nauczania indywidualnego także poza okresem epidemii. Dotąd taka możliwość była przewidziana do końca roku szkolnego 2021/2022. Obecnie indywidualne lekcje zdalne można organizować na wniosek rodziców. Trzeba jednak pamiętać, że zasady organizacji zdalnego nauczania indywidualnego ostały zmienione, zarówno w szkole, jak i w przedszkolu. Sprawdź, jakie warunki spełnić, aby organizować nauczanie indywidualne dla dzieci i młodzieży.
Uczniowie, którzy obowiązek szkolny i obowiązek nauki realizują poza szkołą muszą przystępować do egzaminów klasyfikacyjnych. Sprawdź, czy takie egzaminy mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Udział w zajęciach religii nie jest obowiązkowy. Uczniom, którzy na te zajęcia nie uczęszczają, dyrektor zapewnia opiekę. A co z uczniami, którzy ukończyli 18 lat? Czy pełnoletni uczeń może mieć w czasie religii okienko i opuścić teren szkoły?
Dzieci i młodzież, która przybyła do Polski w związku z wybuchem wojny w Ukrainie w roku szkolnym, 2022/2023 r. może od 1 września kontynuować naukę w polskich szkołach. Co ważne – utrzymano wiele szczególnych rozwiązań dotyczących ich kształcenia. To jednak nie wszystko, bo w nowelizacji rozporządzenia i ustawy niektóre przepisy zmieniono w ten sposób, aby ułatwić dyrektorom organizację pracy. Poznaj zasady organizacji i realizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z Ukrainy w roku szkolnym 2022/2023.
Przepisy prawa oświatowego nie zawierają odrębnych regulacji dotyczących tygodniowego wymiaru godzin religii w szkołach i oddziałach specjalnych. Religię dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od rodzaju niepełnosprawności, organizuje się na zasadach ogólnych.
Kandydaci do szkół kształcących w zawodzie w toku postępowania rekrutacyjnego powinno zostać skierowani na badania lekarskie. Celem tych badań jest uzyskanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
Od 1 września 2022 r. w przedszkolach, szkołach i placówkach będzie można organizować zdalne nauczanie także w czasie poza stanem epidemii czy zagrożenia epidemicznego. Szczegółowe zasady organizacji takich zajęć określi rozporządzenie, którego projekt został już opublikowany. Dowiedz się, jakie rozwiązania przewiduje nowy projekt rozporządzenia.