Dziecko, które kończy 7 lat jest objęte obowiązkiem szkolnym. Nie ma znaczenia to, czy realizowało obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego. Zaniedbanie tego obowiązku przez rodziców sześciolatka nie skutkuje z urzędu odroczeniem rozpoczęcia realizacji obowiązku szkolnego. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość przyjęcia do I klasy szkoły podstawowej dziecka sześcioletniego. Powszechnie przyjmuje się, że wcześniejszym rozpoczęciem nauki powinny być objęte dzieci szczególnie uzdolnione, który osiągnęły odpowiedni poziom dojrzałości emocjonalnej. A co, jeśli wniosek o wcześniejsze przyjęcie dziecka do szkoły złoży rodzic dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? I co, jeżeli będzie to orzeczenie wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną?
Co do zasady szkoła nie może zabronić uczniowi udziału w wycieczce szkolnej. Prawo do udziału w wycieczkach dotyczy także uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego czy objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Sytuacja komplikuje się jednak w przypadku uczniów objętych nauczaniem indywidualnym. Sprawdź, czy uczeń z orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania może być uczestnikiem wycieczki szkolnej.
Wielu uczniów z niepełnosprawnością po szkole podstawowej kontynuuje naukę w branżowej szkole I stopnia. Młodzież ta często nie ma jednak predyspozycji do kontynuowania nauki w owej szkole II stopnia czy na kursach kwalifikacyjnych, jednak do 18 roku życia podlega obowiązkowi nauki. Okazuje się, że uczeń z niepełnosprawnością może ponownie podjąć naukę w szkole branżowej I stopnia mimo jej ukończenia. Sprawdź szczegóły
Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Dyrektor ma obowiązek zorganizowania dla ucznia nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia z poradni. Ani rodzic ani pełnoletni uczeń nie musi składać dodatkowo wniosku o organizację nauczania indywidualnego. Odmowa przyznania nauczania indywidualnego ze względu na brak wniosku jest niezgodna z prawem.
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania określa minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. Oznacza to, że wymiar tych godzin może być zwiększony.
Każdy uczeń, niezależnie od wieku i typu szkoły może otrzymać orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej kształcącej w zawodzie pojawia się jednak problem – jak zorganizować praktyczną naukę zawodu? Czy zajęcia mogą być prowadzone w domu ucznia? A może należy zorganizować je w innym terminie lub całkowicie zwolnić ucznia z obowiązku ich realizacji?
W indywidualnym nauczaniu realizuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Oznacza to, że organizując nauczanie indywidualne, w ramach wskazanej liczby godzin, należy ustalić możliwość organizacji wszystkich przedmiotów określonych w ramowym planie nauczania.
Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.