Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Przepis ten nie zawiera jakichkolwiek wyłączeń. Oznacza to, że dotyczy również uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz tych, którzy uczą się w szkołach specjalnych. A co, jeżeli uczeń do osiągnięcia pełnoletności nie ukończy szkoły podstawowej? Sprawdź, jak długo trwa obowiązek nauki w szkole specjalnej i czy można zakończyć ją na drugim etapie edukacyjnym.
Przepisy dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy dopuszczają odstąpienie od klasyfikacji uczniów w oddziałach ogólnodostępnych. Możliwość ta nie dotyczy jednak uczniów przyjętych do oddziałów polskich. Sprawdź, jakie zasady dotyczące klasyfikacji należy stosować wobec uczniów z Ukrainy.
Uczniowie z Ukrainy, którzy nie znają języka polskiego uczęszczają na naukę tego języka. Oprócz tego realizują jednak podstawę programową kształcenia ogólnego. To oznacza, że w praktyce uczniowie od VII klasy szkoły podstawowej uczą się aż trzech języków obcych. Czy istnieje możliwość zwolnienia ich z obowiązku nauki drugiego języka obcego?
Dążenie do zapewnienia uczniom z Ukrainy szybkiej adaptacji i optymalnych warunków kształcenia w polskich szkołach oznacza konieczność organizowania intensywnej nauki języka polskiego. Przepisy prawa oświatowego określają minimalną liczbę godzin zajęć językowych, które szkoła musi zorganizować dla ucznia. Sprawdź, ile wynosi ona w oddziale ogólnodostępnym, a ile w oddziale przygotowawczym.
Nauka w 8-klasowej szkole podstawowej może trwać maksymalnie do 20 roku życia. Jest to jednak możliwe tylko, jeżeli uczniowi odroczono rozpoczęcie nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz wydłużano naukę na obu etapach edukacyjnych. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby zgodnie z przepisami prawa oświatowego obowiązek nauki w całości zrealizować w szkole podstawowej. Można bowiem uniknąć konieczności kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej.
Przyjęcie ucznia z Ukrainy, który nie zna języka polskiego nakłada na szkołę szereg obowiązków. Jednym z nich jest konieczność zorganizowania dodatkowej nauki języka polskiego. Jednak co w sytuacji, gdy uczniem jest dziecko z niepełnosprawnością intelektualną? Czy w takim przypadku szkoła także organizuje dodatkowe zajęcia?
Aktualne przepisy pozwalają zwiększyć liczbę dzieci w oddziale przedszkolnym i klasie szkolnej, jeżeli zapisane ma zostać dziecko z Ukrainy. Przekroczenie limitu nie jest jednak możliwe w każdym przypadku zgłoszenia się do szkoły lub przedszkola ukraińskiego dziecka. Przyjęcie do oddziału liczącego 25 dzieci jest możliwe, jeżeli ma dotyczyć dziecka przebywającego w Polsce od 24 lutego 2022 r.
Dzieci i młodzież z Ukrainy, które zgodnie z polskim prawem powinny realizować w Polsce obowiązki edukacyjne, mogą być z nich zwolnione. Jeżeli rodzic lub opiekun złoży w urzędzie gminy odpowiednie oświadczenie, realizacja obowiązku przedszkolnego, szkolnego i nauki nie będzie egzekwowana. A co, jeżeli rodzic chce, aby dziecko jednocześnie uczęszczało do szkoły w Polsce, gdzie będzie poznawało język polski i zdalnie pobierało naukę w szkole ukraińskiej?
Coraz więcej organów prowadzących publiczne przedszkola decyduje się na wprowadzenie tzw. kryterium szczepienia w postępowaniu rekrutacyjnym. Sama możliwość stosowania tego kryterium na drugim etapie postępowania nie budzi już większych wątpliwości. Problematyczna jest natomiast kwestia potwierdzenia spełniania tego szczepienia. Jak udowodnić szczepienie w rekrutacji do przedszkola? Czy można żądać zaświadczenia lekarskiego? Sprawdź, jak kwestię tę rozstrzygnął sąd administracyjny.
Uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może i powinien uczestniczyć w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli zostanie stwierdzona taka potrzeba. Czy pomocy tej udziela się w ramach godzin na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? Ile godzin zajęć specjalistycznych można zorganizować dla uczestnika tych zajęć?