Opinia o specyficznych trudnościach w uczeniu się stanowi podstawę dostosowania warunków egzaminu ósmoklasisty. Dowiedz się, jakie warunki musi spełniać poradnia wydająca opinię dla ucznia. Sprawdź, czy może ją wydać niepubliczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
Dzieci cudzoziemców realizują w Polsce obowiązki edukacyjne na takich zasadach, jak te z polskim obywatelstwem. Jeżeli jednak niedostatecznie znają język polski, w szkole przysługują im dodatkowe prawa. W artykule wyjaśniamy, jakie wsparcie należy zapewnić uczniom cudzoziemskim. Wskazujemy, na czym polegają różnice w sytuacji dzieci cudzoziemskich i będących obywatelami polskimi, powracającymi z zagranicy.
Nie ma podstawy prawnej dotyczącej rezygnacji z zajęć rewalidacyjnych. W tej kwestii można odwołać się do dobrowolności korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Należy wskazywać również na poszanowanie praw rodziców jako prawnych przedstawicieli dziecka. Sprawdź, na jakiej podstawie można przyjąć rezygnację ucznia z zajęć rewalidacyjnych.
Odział przygotowawczy to oddział organizowany dla uczniów, którzy ze względu na wcześniejsze kształcenie za granicą oraz słabą znajomość języka polskiego, zaburzenia w komunikacji oraz trudności adaptacyjne, wymagają dostosowania procesu i organizacji kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych. Mogą uczęszczać do niego cudzoziemcy oraz osoby będące obywatelami polskimi. Sprawdź, jak wygląda ocenianie uczniów w oddziale przygotowawczym. Dowiedz się, czy uczniowie zakwalifikowani do takiego oddziału otrzymują inne świadectwa promocyjne i ukończenia szkoły.
Jednym z działań poprzedzających ustalenie dla ucznia dostosowań na egzaminie ósmoklasisty, jest zebranie rady pedagogicznej. W komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej nie określono terminu, w jakim powinno się ono odbyć. Data ta jest jednak istotna, dlatego analizujemy harmonogram i podpowiadamy, kiedy najlepiej zorganizować spotkanie.
Zajęcia wspomagające mogą być realizowane przez nauczycieli w ramach godzin ponadwymiarowych. W takim przypadku zastosowanie mają przepisy Karty Nauczyciela. Ustawa wprowadza zaś limity godzin ponadwymiarowych. Co ważne, ograniczenia mają zastosowanie również w odniesieniu do dyrektora szkoły z obniżonym pensum. Sprawdź, kiedy dyrektor szkoły może prowadzić zajęcia wspomagające i jaka może być ich maksymalna liczba.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Przepisy określają kwalifikacje wymagane od nauczycieli religii katolickiej w szkołach specjalnych. Brak natomiast regulacji dla ośrodków edukacyjno-wychowawczych. Czy katecheci w tych placówkach powinni ukończyć oligofrenopedagogikę? Czy wystarczy przygotowanie do nauczania religii? Sprawdź, jakie kryteria powinien brać pod uwagę dyrektor podczas zatrudnienia katechety. Dowiedz się, jakie studia musi ukończyć osoba chcąca zostać katechetą w szkole specjalnej lub ośrodku.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.