W klasach ogólnodostępnych coraz częściej uczą się uczniowie wymagający różnego rodzaju wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, w tym dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym pojawiają się pytania o dopuszczalną liczbę takich uczniów w jednym oddziale, organizację procesu nauczania oraz obowiązki dyrektora szkoły w tym zakresie. Czy istnieją przepisy ograniczające liczbę uczniów wymagających wsparcia w Jakie rozwiązania organizacyjne można zastosować, aby zapewnić skuteczną realizację procesu dydaktycznego i wychowawczego? W artykule znajdziesz omówienie obowiązujących regulacji oraz praktycznych rozwiązań organizacyjnych, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu zespołem klasowym zróżnicowanym pod względem potrzeb edukacyjnych uczniów.
Uczniem szkoły specjalnej może być wyłącznie osoba posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenia takie wydają publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Sprawdź, czy można przyjąć ucznia do szkoły specjalnej ponadpodstawowej na podstawie orzeczenia wydanego przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Długotrwała choroba i wynikająca z niej nieobecność na lekcjach nie daje podstaw do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w związku z niespełnianiem obowiązku szkolnego czy obowiązku nauki. Zaświadczenie czy zwolnienie lekarskie stanowi bowiem niepodważalny dowód i usprawiedliwienie nieobecności. Nie oznacza to jednak, że nieuczęszczanie do szkoły chorującego ucznia nie pociągnie za sobą żadnych konsekwencji. Skutkiem może być przecież brak możliwości klasyfikowania ucznia.
Dyrektor nie może odmówić zorganizowania nauczania indywidualnego, jeżeli uczeń otrzymał orzeczenie. Nie oznacza to jednak, że uczeń będzie realizował te same zajęcia, na które uczęszczał w szkole. W NI nie organizuje się zajęć, które są przedmiotem dodatkowym. Do takich przedmiotów należy m.in. religia i etyka. Sprawdź, dlaczego religia dla ucznia z nauczaniem indywidualnym nie jest realizowana.
Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego jest możliwe na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ważne jest jednak, aby taka potrzeba taka była wyrażona wprost. Z dokumentu musi wynikać, że zwolnienie jest potrzebne w danym momencie. Sprawdź szczegóły.
Uczeń z niepełnosprawnością może uczęszczać do szkoły przysposabiającej do pracy do prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 24 lata. Czy to oznacza, że kształcenie w szkole specjalnej przysposabiającej do pracy w rzeczywistości może zakończyć się przed ukończeniem 24 roku życia, zaś w innych przypadkach – do szkoły będzie uczęszczała osoba starsza?
Zdalne nauczanie w czasie pandemii okazało się wygodą formą dla uczniów objętych nauczaniem indywidualnym. Z tego względu na wniosek rodziców dziecka lub ucznia pełnoletniego realizacja kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość może odbywać się także w okresie stacjonarnego niefunkcjonowania jednostek systemu oświaty. Nauczanie indywidualne może być prowadzone w formie stacjonarnej (w domu ucznia) lub zdalnej. W przypadku realizacji tego zadania z wykorzystaniem metod i technik na odległość, konieczne jest poinformowanie odpowiednich organów o sposobie lub sposobach realizacji tych zajęć. Sprawdzamy z czego wynika ten obowiązek.
Przystępując do układania planu lekcji na nowe półrocze warto pamiętać o wymaganiach higienicznych i zdrowotnych dotyczących higieny procesów nauczania. Trzeba mieć bowiem świadomość, że plan lekcji może być przedmiotem zainteresowania sanepidu. Inspektorzy, w razie stwierdzenia nieprawidłowości, mogą wydać zalecenia do planu lekcji. Sprawdź szczegóły.
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego, ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia. W przypadku braku możliwości ustalenia oceny klasyfikacyjnej z danego przedmiotu z powodu nieobecności ucznia przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, może zostać podjęta decyzja o jego nieklasyfikowaniu. Sprawdź czy ta zasada ma zastosowanie do wszystkich zajęć realizowanych przez ucznia, w tym zajęć rewalidacyjnych.
Decyzja o rozpoczęciu realizacji obowiązku szkolnego stanowi niejako decyzję ostateczną. Dziecko, które rozpocznie edukację w szkole podstawowej nie będzie już mogło mieć odroczonego obowiązku szkolnego. Ucznia nie można bowiem „cofnąć” ze szkoły do przedszkola. Sprawdź, jakie wsparcie zaoferować rodzicom w sytuacji, gdy u ich dziecka zostanie zdiagnozowana szkolna fobia, a odroczenie obowiązku szkolnego nie jest już możliwe.