Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.
Dyrektor szkoły nie może udzielić zgody na indywidualny tok nauki wcześniej niż po śródrocznej klasyfikacji w klasie I. Z przepisów wynika więc, kiedy taką zgodę można wydać najwcześniej. A czy wskazują również, kiedy jest za późno? Czy zgoda na indywidualny tok nauki może zostać udzielona np. w połowie lub pod koniec drugiego półrocza w danym roku szkolnym?
Uczeń, który nie ma stroju sportowego nie może brać udziału w ćwiczeniach na lekcji wychowania fizycznego. Z jednej strony nie jest nieobecny, z drugiej – nie uczestniczy w zajęciach. Czy w takiej sytuacji nauczyciel może wpisać mu do dziennika ocenę niedostateczną za brak stroju? W artykule wyjaśniamy, co zrobić, gdy uczeń notorycznie stawia się na lekcji bez odpowiedniego stroju.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują wprost na obowiązek organizowania zastępstw doraźnych za nauczyciela prowadzącego nauczanie indywidualne. W przypadku choroby nauczyciela rodzice często jednak domagają się albo takiego zastępstwa albo odpracowania lekcji przez nauczyciela. Czy mają do tego prawo? Sprawdź, czy dyrektor powinien organizować zastępstwo za nauczyciela na indywidualnym nauczaniu.
Na początku każdego roku szkolnego wychowawca i nauczyciele zapoznają uczniów i ich rodziców z zasadami oceniania zachowania i poszczególnych zajęć edukacyjnych. Wydaje się, że zasady te powinny obowiązywać przez cały rok szkolny, a jednak – w niektórych szkołach dochodzi do zmian zasad oceniania w trakcie roku szkolnego. Sprawdź, czy takie postępowanie jest właściwe.
W klasach ogólnodostępnych coraz częściej uczą się uczniowie wymagający różnego rodzaju wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, w tym dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. W związku z tym pojawiają się pytania o dopuszczalną liczbę takich uczniów w jednym oddziale, organizację procesu nauczania oraz obowiązki dyrektora szkoły w tym zakresie. Czy istnieją przepisy ograniczające liczbę uczniów wymagających wsparcia w Jakie rozwiązania organizacyjne można zastosować, aby zapewnić skuteczną realizację procesu dydaktycznego i wychowawczego? W artykule znajdziesz omówienie obowiązujących regulacji oraz praktycznych rozwiązań organizacyjnych, które mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu zespołem klasowym zróżnicowanym pod względem potrzeb edukacyjnych uczniów.
Uczniem szkoły specjalnej może być wyłącznie osoba posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenia takie wydają publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Sprawdź, czy można przyjąć ucznia do szkoły specjalnej ponadpodstawowej na podstawie orzeczenia wydanego przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Długotrwała choroba i wynikająca z niej nieobecność na lekcjach nie daje podstaw do wszczęcia postępowania egzekucyjnego w związku z niespełnianiem obowiązku szkolnego czy obowiązku nauki. Zaświadczenie czy zwolnienie lekarskie stanowi bowiem niepodważalny dowód i usprawiedliwienie nieobecności. Nie oznacza to jednak, że nieuczęszczanie do szkoły chorującego ucznia nie pociągnie za sobą żadnych konsekwencji. Skutkiem może być przecież brak możliwości klasyfikowania ucznia.
Dyrektor nie może odmówić zorganizowania nauczania indywidualnego, jeżeli uczeń otrzymał orzeczenie. Nie oznacza to jednak, że uczeń będzie realizował te same zajęcia, na które uczęszczał w szkole. W NI nie organizuje się zajęć, które są przedmiotem dodatkowym. Do takich przedmiotów należy m.in. religia i etyka. Sprawdź, dlaczego religia dla ucznia z nauczaniem indywidualnym nie jest realizowana.
Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego jest możliwe na podstawie opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Ważne jest jednak, aby taka potrzeba taka była wyrażona wprost. Z dokumentu musi wynikać, że zwolnienie jest potrzebne w danym momencie. Sprawdź szczegóły.