Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie wskazują, którym uczniom przysługuje tzw. dostosowanie wymagań edukacyjnych. Nie wszyscy nauczyciele i rodzice mają jednak pewność, na jaką podstawę prawnej należy się powołać w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby. Sprawdź, na jakie przepisy należy się powołać.
Przepisy określają kwalifikacje wymagane od nauczycieli religii katolickiej w szkołach specjalnych. Brak natomiast regulacji dla ośrodków edukacyjno-wychowawczych. Czy katecheci w tych placówkach powinni ukończyć oligofrenopedagogikę? Czy wystarczy przygotowanie do nauczania religii? Sprawdź, jakie kryteria powinien brać pod uwagę dyrektor podczas zatrudnienia katechety. Dowiedz się, jakie studia musi ukończyć osoba chcąca zostać katechetą w szkole specjalnej lub ośrodku.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres dostosować wymagania edukacyjne dla uczniów z orzeczeniem lub opinią. Brak regulacji nie oznacza jednak zupełnej dowolności. Co ważne, okres obowiązywania dostosowań może różnić się w zależności od tego, na jakiej podstawie je opracowano. Sprawdź, skąd czerpać informacje na temat okresu obowiązywania dostosowań.
Zezwolenie na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą może być wydane przed rozpoczęciem albo w trakcie roku szkolnego. Przepisy nie wskazują okresu, na jaki ma być wydane. W związku z tym dyrektor podejmuje decyzje w tym zakresie na podstawie oceny indywidualnej sytuacji ucznia.
Nowy standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wywołał wiele zamieszania. Jedno z pytań brzmi: czy nauczyciel przedszkola musi ukończyć studia magisterskie? A może zmieniły się wymagania dla nauczycieli w klasach I-III szkół podstawowych? Poznaj regulacje określające, jaki dyplom powinien posiadać nauczyciel w przedszkolu i nauczyciel nauczania początkowego. Dowiedz się, jakie studia należy ukończyć, aby zostać nauczycielem.
Przepisy określają wymiar zajęć rewalidacyjnych dla uczniów w poszczególnych typach i rodzajach szkół i oddziałów. Nie różnicują natomiast sytuacji ucznia w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Czy to oznacza, że uczniowi z jedną niepełnosprawnością przysługuje taka sama liczba godzin zajęć rewalidacyjnych, co uczniowi z niepełnosprawnościami sprzężonymi?
Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą uczyć się dwóch języków obcych nowożytnych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić.
Co można zrobić w sytuacji, gdy wyniki edukacyjne uczniów są bardzo niskie, a nauczyciele na podstawie diagnozy wstępnej oraz swoich obserwacji wnioskują o objęcie zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi całej klasy? Czy dyrektor może zorganizować zajęcia dla całej klasy uzasadniając to skutkami pandemii COVID-19? Czy w takim przypadku wystarczy pomoc psychologiczno-pedagogiczna? Sprawdzamy, jakie działania mogą służyć podniesieniu jakości nauczania.