Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje dyrektora do jego organizacji. Nie ma znaczenia, w którym momencie roku szkolnego dokument trafi do szkoły. Oznacza to, że nauczanie indywidualne trzeba zorganizować również w czerwcu, gdy do zakończenia roku szkolnego pozostało zaledwie kilka tygodni.
W artykule Zdalne nauczanie w razie zawieszenia zajęć – nowelizacja przepisów o nauce zdalnej informowaliśmy, że nowelizacja ustawy Prawo oświatowe pociąga za sobą konieczność wprowadzenia zmian do statutów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. W związku z tym pojawiło się ważne pytanie – kiedy wprowadzić do statutu zasady zdalnego nauczania? Poznaj odpowiedź eksperta.
Jeżeli uczeń ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie realizować obowiązków edukacyjnych, można wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy taki wniosek mogą złożyć wyłącznie rodzice? Co zrobić, gdy potrzebę zorganizowania nauczania zauważają nauczyciele, ale rodzic nie wnioskuje w poradni o opinię?
O wyborze szkoły dla ucznia zawsze decydują rodzice. Jeżeli dziecko nie mieszka w obwodzie danej publicznej szkoły podstawowej, to o przyjęciu w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor tej szkoły. Zdarzają się sytuacje, w których uczeń jest skreślany z listy, wprawdzie na wniosek rodziców, ale za wyraźną sugestią dyrekcji. Taka osoba musi kontynuować realizację obowiązku szkolnego – w której szkole? Czy dyrektor nowej szkoły ma obowiązek przyjęcia kandydata?
Co do zasady opieka nad dzieckiem w żłobku może być sprawowana do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy trzy lata. Przepisy przewidują jednak możliwość pozostawienia dziecka w żłobku do ukończenia czwartego roku życia. Jakie warunki muszą być spełnione, aby przedłużyć okres korzystania ze żłobka?
Minister Edukacji i Nauki nie zdecydował się na zwolnienie uczniów z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty. Wielu uczniów, którzy trafili do VIII klasy w polskiej szkole jest przerażonych tym, że skończyć szkołę, musi podejść do aż trzech egzaminów, z czego jeden to obcy dla nich język polski. W Ukrainie istnieje wprawdzie odpowiednik egzaminu VIII klas, jednak odbywa się on w klasie 9 i ma zupełnie inna formę. Co można zrobić aby pomóc ukraińskiej młodzieży? CKE opublikowało zakres dostosowań dla uczniów z Ukrainy. Warto zauważyć, że o ile egzamin to ogromny stres dla przystępujących do niego dzieci, o tyle jest to również wyzwanie dla szkoły. W artykule wyjaśniamy, jak wdrożyć dostosowania i jakie praktyczne znaczenie mają one dla uczniów.
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS) to placówki dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Przebywają w nich osoby, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapii. Dawniej do umieszczenia dziecka w MOS wymagane było orzeczenie sądu rodzinnego, jednak dzisiaj sądy już ich nie wydają. Sprawdź, kto decyduje o umieszczeniu ucznia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.
Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, nauka jest obowiązkowa do ukończenia 18 roku życia. Przepis ten nie zawiera jakichkolwiek wyłączeń. Oznacza to, że dotyczy również uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego oraz tych, którzy uczą się w szkołach specjalnych. A co, jeżeli uczeń do osiągnięcia pełnoletności nie ukończy szkoły podstawowej? Sprawdź, jak długo trwa obowiązek nauki w szkole specjalnej i czy można zakończyć ją na drugim etapie edukacyjnym.
Przepisy dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy dopuszczają odstąpienie od klasyfikacji uczniów w oddziałach ogólnodostępnych. Możliwość ta nie dotyczy jednak uczniów przyjętych do oddziałów polskich. Sprawdź, jakie zasady dotyczące klasyfikacji należy stosować wobec uczniów z Ukrainy.
Uczniowie z Ukrainy, którzy nie znają języka polskiego uczęszczają na naukę tego języka. Oprócz tego realizują jednak podstawę programową kształcenia ogólnego. To oznacza, że w praktyce uczniowie od VII klasy szkoły podstawowej uczą się aż trzech języków obcych. Czy istnieje możliwość zwolnienia ich z obowiązku nauki drugiego języka obcego?