Za kilka dni uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących i techników przystąpią do próbnych egzaminów maturalnych. Próbna matura w formule 2023 jest przeprowadzana już drugi raz. Jej celem jest pokazanie uczniom, jak będą wyglądały egzaminy majowe, a także – umożliwienie dokonania oceny aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności. Próbne matury od lat budzą jednak dyskusję.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
W 2023 r. matura w formule 2023 z każdego przedmiotu będzie przeprowadzona na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w MEiN w sprawie wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 z 10 czerwca 2022 r.
Celem próbnej matury jest umożliwienie uczniom zapoznania się z formułą egzaminów. Dzięki przystąpieniu do próbnego egzaminu maturalnego uczeń może również zweryfikować poziom posiadanej wiedzy i wskazać obszary, w których ma braki. Informacje te są cenne, ponieważ dają wskazówki do tego, jak planować przygotowania do właściwej matury 2023.
Próbna matura jest przeprowadzana w warunkach onych do tych, które będą obowiązywały w czasie majowych egzaminów. Obowiązują zatem wszystkie dostosowania, które są przewidziane dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. CKE przygotowuje arkusze dla:
Szkoła powinna natomiast zapewnić dostosowanie warunków dla zdających.
Na szkołach spoczywa obowiązek zorganizowania próbnej matury. Nie oznacza to jednak, że przystąpienie do diagnozy jest obowiązkowe dla uczniów.
Stanowisko MEiN i CKE
Test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu:
Centralna Komisja Egzaminacyjna za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen wyrażonych cyfrą lub liczbą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów. Niezbędne jest przekazanie każdemu uczniowi wartościowej informacji zwrotnej poprzez wskazanie, co robi dobrze, a co wymaga poprawy.
Skoro nie ma obowiązku przystępowania do próbnej matury, to jej wyniki nie powinny być oceniane. Tym bardziej nie ma podstaw do tego, by ewentualną ocenę uzyskaną w wyniku tej diagnozy wliczać do średniej ocen ucznia.
Opracowanie: Marta Wysocka