Już od 12 grudnia 2022 r. próbne matury w nowej formule

Dodano: 12 grudnia 2022
Już od 12 grudnia 2022 r. próbne matury w nowej formule

Za kilka dni uczniowie ostatnich klas liceów ogólnokształcących i techników przystąpią do próbnych egzaminów maturalnych. Próbna matura w formule 2023 jest przeprowadzana już drugi raz. Jej celem jest pokazanie uczniom, jak będą wyglądały egzaminy majowe, a także – umożliwienie dokonania oceny aktualnego poziomu wiedzy i umiejętności. Próbne matury od lat budzą jednak dyskusję.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaki jest cel próbnych egzaminów maturalnych?
  • Czy uczniowie mają obowiązek przystępowania do próbnej matury?
  • Czy z próbnych matur można wystawiać oceny?
  • Czy na próbnych maturach stosuje się dostosowania?

Przeczytaj również:

W 2023 r. matura w formule 2023 z każdego przedmiotu będzie przeprowadzona na podstawie wymagań egzaminacyjnych określonych w MEiN w sprawie wymagań egzaminacyjnych dla egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024 z 10 czerwca 2022 r.

Jaki jest cel próbnych egzaminów maturalnych?

Celem próbnej matury jest umożliwienie uczniom zapoznania się z formułą egzaminów. Dzięki przystąpieniu do próbnego egzaminu maturalnego uczeń może również zweryfikować poziom posiadanej wiedzy i wskazać obszary, w których ma braki. Informacje te są cenne, ponieważ dają wskazówki do tego, jak planować przygotowania do właściwej matury 2023.

Dostosowania na próbnej maturze – takie same, jak na właściwej

Próbna matura jest przeprowadzana w warunkach onych do tych, które będą obowiązywały w czasie majowych egzaminów. Obowiązują zatem wszystkie dostosowania, które są przewidziane dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. CKE przygotowuje arkusze dla:

  • zdających bez niepełnosprawności i zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • zdających bez niepełnosprawności i zdających ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • zdających słabosłyszących
  • zdających słabowidzących
  • zdających niewidomych – czarnodruk
  • zdających niesłyszących
  • zdających z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym
  • zdających z zaburzeniem widzenia barw.

Szkoła powinna natomiast zapewnić dostosowanie warunków dla zdających.

W czasie próbnej matury uczniowie mają dowiedzieć się, jak będzie przebiegał egzamin. Odstąpienie od zagwarantowania dostosowań na próbnym egzaminie pozbawia ich tej możliwości.

Brak obowiązku przystąpienia do próbnej matury

Na szkołach spoczywa obowiązek zorganizowania próbnej matury. Nie oznacza to jednak, że przystąpienie do diagnozy jest obowiązkowe dla uczniów.

Stanowisko MEiN i CKE

Test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu:

  • informacyjnym, tj. umożliwienia uczniom pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie,
  • diagnostycznym, tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia.

Centralna Komisja Egzaminacyjna za nieuzasadnione uważa wystawianie ocen wyrażonych cyfrą lub liczbą (w ramach oceniania bieżącego) na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów. Niezbędne jest przekazanie każdemu uczniowi wartościowej informacji zwrotnej poprzez wskazanie, co robi dobrze, a co wymaga poprawy.

Ocenianie próbnych matur

Skoro nie ma obowiązku przystępowania do próbnej matury, to jej wyniki nie powinny być oceniane. Tym bardziej nie ma podstaw do tego, by ewentualną ocenę uzyskaną w wyniku tej diagnozy wliczać do średniej ocen ucznia.

Przeczytaj również:

Opracowanie: Marta Wysocka

Tematyka

Sprawdź inne serwisy