Ostatni rok szkoły średniej to zdecydowanie jeden z najbardziej stresujących etapów w edukacji młodego człowieka. Uczniowie muszą nie tylko przygotować się do matury, ale stoją również przed licznymi wyborami, rzutującymi na ich dalsze życie. Chociaż te decyzje muszą podejmować samodzielnie, to zdecydowanie potrzebują wsparcia ze strony osób starszych. Dlatego ważną rolę w życiu maturzystów odgrywają nauczyciele i rodzice lub opiekunowie. Artykuł zawiera wskazówki, jak udzielać takiego wsparcia i czego zdecydowanie unikać.
W aktualnym stanie prawnym szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tak zwany „próbny egzamin maturalny” nie jest obowiązkowy. W takim razie – czy nauczyciele postępują właściwie wpisując uzyskane oceny do dziennika i wliczając je do średniej ocen?
Styczeń i luty były okresem, w którym uczniowie szaleli na studniówkach. Teraz czekają ich miesiące wytężonej nauki na ostatniej prostej. Już w maju przystąpią do pierwszego, ważnego egzaminu w swoim życiu. Słowo matura wielu paraliżuje. Jak poradzić sobie ze stresem egzaminacyjnym, by zamiast o obawach móc myśleć o najdłuższych wakacjach w życiu? Pomóż uczniom poznać techniki oswajania i obniżania stresu.
Scenariusz zajęć dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego i nie tylko. Warsztaty mają na celu wyposażenie uczniów w umiejętności związane z zarządzaniem czasem, co pozwoli im zredukować egzaminy stres przez obniżenie lęku, a przede wszystkim – efektywnie wykorzystać czas, który pozostał do rozpoczęcia egzaminów.
Wraz z rozpoczęciem nauki przez ucznia rodzice i dzieci są poddani presji czekających ucznia egzaminów. Często już na pierwszych spotkaniach nauczyciela z rodzicami mówi się o końcowych egzaminach, czasem czysto informacyjnie, czasem jednak pomiędzy informacjami zdarzają się przestrogi, rady, a nawet wizje nieprzyjemnych konsekwencji, które czekają dziecko, jeśli od razu nie zabierze się do pracy. Rodzice słyszą, że powinni dopilnować, pomóc, motywować. W konsekwencji, u większości z nich pojawia się mobilizacja, potrzeba działania, a często napięcie i stres. Pragną pomóc dziecku, zapewnić mu jak najlepszy start w życiu. Chcieliby okazać się dobrymi, odpowiedzialnymi rodzicami. Co mogą zrobić, aby wesprzeć dziecko i nie dać się zwariować? Jakie informacje i wskazówki może przekazać rodzicom nauczyciel czy wychowawca klasy?
Minister Edukacji Narodowej poinformował o podpisaniu rozporządzenia regulującego procedury, terminy oraz opisy czynności związanych z przeprowadzeniem egzaminów zewnętrznych w 2020 roku: maturalnego, ósmoklasisty, zawodowego oraz potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania tegorocznych egzaminów zewnętrznych: ósmoklasisty, gimnazjalnego, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz zawodowego.
24 kwietnia 2020 r. podczas konferencji prasowej Ministra Edukacji Narodowej ogłoszono harmonogram tegorocznych egzaminów: ósmoklasisty, maturalnego oraz zawodowego. Sprawdź, kiedy odbędą się egzaminy.
Egzaminy maturalne to okres, który trudno porównać do jakiegokolwiek innego w całej edukacji. Niepewność towarzyszy maturzyście na każdym kroku – czy wystarczająco się przygotował, czy wybrał odpowiednie przedmioty, czy wyniki pozwolą dostać się na wymarzony kierunek studiów. Obecnie poziom stresu podbija dodatkowo stan epidemii. Wiadomo już, że egzaminy nie odbędą się w maju, ale dokładny termin wciąż nie jest znany.
Zestaw zawiera trzy karty pracy przeznaczone dla uczniów klas maturalnych. Regularne wypełnianie kart pracy oraz stosowanie się do zaleceń ułatwi maturzystom przygotowanie się do egzaminów.
Uczniowie i nauczyciele nie wrócą do szkół i placówek oświatowych po świętach wielkanocnych. Egzamin ósmoklasisty i matura nie odbędą się terminach wyznaczonych w harmonogramie.
Kształcenie ucznia z niepełnosprawnością powinno odbywać się na podstawie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, który powinien określać zakres dostosowania wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczyciela programu nauczania, odpowiednio do potrzeb ucznia, w tym programu nauczania zawodu oraz praktyk zawodowych. Czy dostosowanie dotyczy także egzaminu zawodowego oraz matury?
W wielu szkołach uczniowie już w pierwszej klasie wskazują, które przedmioty będą realizować w zakresie rozszerzonym. Zdarza się jednak, że już w drugiej klasie chce zrezygnować z części z nich lub zastąpić je innymi. Czy jest to dopuszczalne? Jakie informacje wychowawca musi przekazać uczniom liceum ogólnokształcącego przed podjęciem decyzji?
Jak wynika z najnowszych nowelizacji rozporządzeń MEN każda osoba posiadająca kwalifikacje pedagogiczne może być członkiem zespołu egzaminacyjnego i nadzorującego podczas tegorocznych egzaminów. Przedstawiamy 2 ważne zmiany dotyczące komisji egzaminacyjnych na najbliższe egzaminy ósmoklasisty, gimnazjalny i maturalny.
W związku z planowanym na kwiecień br. strajkiem nauczycieli, MEN wprowadza zmiany w wyznaczaniu składu komisji egzaminacyjnych – będzie można wyznaczać egzaminatorów spoza szkoły. Sprawdzamy szczegóły zmian.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.