Przepisy określają limity dzieci z niepełnosprawnością w oddziałach integracyjnych i specjalnych. A co z oddziałami ogólnodostępnymi? Ile dzieci z orzeczeniem i potrzebie kształcenia specjalnego może uczęszczać do jednego oddziału przedszkolnego? Czy ma znaczenie rodzaj niepełnosprawności uczniów? Sprawdź, czy przepisy wskazują, jaka jest maksymalna liczba dzieci z niepełnosprawnością w oddziale ogólnodostępnym w przedszkolu.
Przepisy pozwalają na łączenie w oddziałach specjalnych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Najważniejsze jest, aby uczniowie realizujący obowiązek edukacji w oddziale specjalnym korzystali z indywidualizacji nauczania. Tę zapewnia prawidłowo opracowany IPET oraz dostęp do edukacji zgodnej z potrzebami. Jeżeli potrzeby ucznia zostaną zaspokojone w oddziale łączonym, nie ma przeszkód, aby zorganizować. Należy jednak pamiętać o kilku zasadach, dotyczących tworzenia klas łączonych. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak przepisy regulują łączenie uczniów w różnym wieku w oddziale specjalnym. Dowiedz się, jak stosować je w odniesieniu do szkoły ogólnodostępnej z oddziałami specjalnymi.
Każda gmina ma obowiązek zapewnienia możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 6 roku życia. Miejsce zależy zapewnić również dzieciom starszym, jeżeli odroczono im rozpoczęcie obowiązku szkolnego. Co jednak z dziećmi młodszymi? Czy gmina musi zapewnić także miejsce dla 2,5-latka? I wreszcie – czy możliwe jest przyjęcie 2 latka do przedszkola? Sprawdź czy to dobry pomysł i co na ten temat mówią przepisy.
Przepisy dotyczące obowiązku noszenia maseczki w szkole budzą obecnie wiele wątpliwości i kontrowersji. Nie wszyscy zgadzają się z tym, że koronawirus niesie za sobą zagrożenie. Inni kwestionują skuteczność środków ochronnych. Czy uczniowie muszą zasłaniać usta i nos w czasie lekcji oraz podczas przerw? Które przepisy wprowadzają obowiązkowe maseczki w szkołach? Wreszcie – czy kara za brak maseczki w szkole jest zgodna z prawem? Sprawdź, czy dyrektor może karać uczniów za brak maseczki.
Przepisy wskazują, które dzieci powinny otrzymać informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wątpliwości budzi natomiast to, kogo obejmuje diagnoza przedszkolna. Czy dotyczy ona wszystkich dzieci, czy tylko tych realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Dowiedz się, czy diagnoza pięciolatka w przedszkolu jest obowiązkowa, jeżeli rodzice deklarują wcześniejsze wysłanie dziecka do szkoły? Sprawdź, również, których dzieci dotyczy diagnoza gotowości szkolnej.
Oceniając zachowanie uczniów z zespołem Aspergera nie należy zbyt pochopnie wystawiać oceny nagannej. Konieczne jest bowiem rozpoznanie, jaki wpływ na funkcjonowanie ucznia w obszarach podlegających ocenie mają uwarunkowania wynikające ze zdiagnozowanych zaburzeń lub dysfunkcji. Sprawdź, jak powinna być ustalana ocena z zachowania ucznia z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej.
Z przepisów nie wynika czy zajęcia rewalidacyjne mogą być realizowane zespołowo np. dla dwóch uczniów z podobnymi zaleceniami w orzeczeniu, czy też tylko indywidualnie. Odpowiedź jest natomiast ważna, ponieważ od niej zależy to, w ilu godzinach zajęć w będzie uczestniczył uczeń. Poznaj stanowisko eksperta w tej sprawie.
Planowane zmiany w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe nie ominą szkół niepublicznych. Jeżeli proponowane przepisy wejdą w życie, nadzór kuratora w szkole niepublicznej będzie miał większe znaczenie. Sprawdź, co przewiduje nowelizacja.
Uczniowie, którzy z powodu problemów zdrowotnych nie mogą uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego, muszą dostarczyć do szkoły opinię lekarską. Sprawdź, kto odpowiada za zwalnianie uczniów z WF. Dowiedz się, czy przepisy określają, jakie warunki musi spełniać opinia lekarska.
Niepełnoletnia uczennica, właściwie jeszcze nastolatka, mieszka poza domem wbrew woli rodziców. Cały swój wolny czas spędza z pełnoletnim partnerem, który jest już na swoim utrzymaniu. Dziewczyna nie tylko nie pojawia się w domu rodzinnym i nie informuje o swoich aktywnościach. Dużym problemem jest jej absencja w szkole, relacje z matką i rówieśnikami. Co może zrobić dyrektor szkoły? Czy powinien powiadomić sąd rodzinny o tym, że nastolatka mieszka poza domem? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak postępować, jeżeli nastolatek wyprowadził się z domu, mimo że wciąż pozostaje pod władzą rodzicielską.