W ostatnim tygodniu przed wakacjami dyrektorzy szkół wraz z nauczycielami muszą poinformować organy prowadzące o planowanych zajęciach wspomagających uczniów. O organizowaniu takich zajęć trzeba poinformować także rodziców i uczniów. Sprawdź w jaki sposób i w jakim terminie to zrobić
Uczeń, któremu wydłuża się etap kształcenia, na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego cyklu: nie podlega klasyfikacji rocznej i nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, czyli nie jest ani promowany ani niepromowany. Wobec tego, czy należy ustalić dla niego oceny końcoworoczne?
Dyrektorzy szkół, którzy chcą, aby w okresie od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. w ich szkołach organizowane były zajęcia wspomagające, muszą do 25 czerwca 2021 r. złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta odpowiednią informację. Przeczytaj artykuł omawiający przepisy rozporządzenia wprowadzającego zajęcia wspomagające dla uczniów. Dowiesz się, jakie czynności podjąć, aby zorganizować i prowadzić je w szkole.
Zajęcia wspomagające uczniów będą prowadzone tylko przez część roku szkolnego. Trudno zatem zaplanować ich realizację dla nauczycieli. Wobec tego pojawiają się liczne pytania dotyczące tego, czy prowadzenie takich zajęć można przydzielić nauczycielom, dla których zaplanowano już godziny ponadwymiarowe.
Zgodnie przepisami ustawy o systemie oświaty, o promowaniu ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna. Przepisy nie przewidują odrębnej procedury w przypadku decyzji o niepromowaniu takiego ucznia do następnej klasy. Należy jednak pamiętać, że brak promocji może zostać uznany za niespełnienie obowiązków spoczywających na szkole.
Nauczyciel przedszkola w codziennej pracy nie ma możliwości korzystania z pomocy pielęgniarki w sprawach zdrowia dzieci. Obecnie funkcjonujący system opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą nie przewiduje realizacji profilaktycznych świadczeń zdrowotnych na terenie przedszkoli. Nie oznacza to jednak, że nauczyciele przedszkola nie są zobowiązani do realizowania zadań związanych z edukacją zdrowotną i promocją zdrowia.
Nauczyciel lub zespół nauczycieli przedstawia dyrektorowi przedszkola lub szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego na dany etap edukacyjny. Nie oznacza to jednak, że pod żadnym warunkiem nie jest możliwa zmiana programu nauczania.
Na każdym etapie edukacyjnym i w każdym typie szkoły uczeń, wykazujący szczególne uzdolnienia, ma możliwość skorzystania z indywidualnych form wsparcia. Jedną z nich jest indywidualny program nauki. Sprawdź, czy indywidualny program nauki umieszcza się w szkolnym zestawie programów nauczania.
IPET powinien być opracowany w terminie do 30 dni od dnia złożenia w przedszkolu orzeczenia, a po tym terminie niezwłocznie realizowany. Ale czy w okresie przerwy wakacyjnej jest konieczność prowadzenia zajęć, a tym samym realizacji IPET? Sprawdzamy na przykładzie przedszkola niepublicznego.
Obowiązek organizacji nauczania indywidualnego dotyczy wszystkich typów szkół. Oznacza to, że nie można odmówić go uczniom szkół branżowych, którzy w toku nauki muszą zrealizować zajęcia praktyczne. W artykule wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, aby zorganizować zajęcia praktyczne dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.