Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego powinny być realizowane w sposób umożliwiający osiągniecie celów rozwojowych i terapeutycznych, uwzględniający harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka we wszystkich obszarach – fizycznym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym. O wymiarze godzin wsparcia i czasie ich trwania decyduje zespół nauczycieli i specjalistów, z uwzględnieniem zaleceń w orzeczeniu.
Dyrektor ma obowiązek zorganizowania dla ucznia nauczania indywidualnego na podstawie orzeczenia z poradni. Ani rodzic ani pełnoletni uczeń nie musi składać dodatkowo wniosku o organizację nauczania indywidualnego. Odmowa przyznania nauczania indywidualnego ze względu na brak wniosku jest niezgodna z prawem.
Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania określa minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych. Oznacza to, że wymiar tych godzin może być zwiększony.
Każdy uczeń, niezależnie od wieku i typu szkoły może otrzymać orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. W przypadku ucznia szkoły ponadpodstawowej kształcącej w zawodzie pojawia się jednak problem – jak zorganizować praktyczną naukę zawodu? Czy zajęcia mogą być prowadzone w domu ucznia? A może należy zorganizować je w innym terminie lub całkowicie zwolnić ucznia z obowiązku ich realizacji?
W indywidualnym nauczaniu realizuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Oznacza to, że organizując nauczanie indywidualne, w ramach wskazanej liczby godzin, należy ustalić możliwość organizacji wszystkich przedmiotów określonych w ramowym planie nauczania.
Zasady tworzenia klasy terapeutycznej są związane z organizacją szkoły i planowaniem jej pracy zgodnie z arkuszem organizacji oraz statutem. Dodatkowym warunkiem jest również posiadanie przez uczniów opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdzamy szczegóły.
Dyrektor szkoły nie może udzielić zgody na indywidualny tok nauki wcześniej niż po śródrocznej klasyfikacji w klasie I. Z przepisów wynika więc, kiedy taką zgodę można wydać najwcześniej. A czy wskazują również, kiedy jest za późno? Czy zgoda na indywidualny tok nauki może zostać udzielona np. w połowie lub pod koniec drugiego półrocza w danym roku szkolnym?
Uczeń, który nie ma stroju sportowego nie może brać udziału w ćwiczeniach na lekcji wychowania fizycznego. Z jednej strony nie jest nieobecny, z drugiej – nie uczestniczy w zajęciach. Czy w takiej sytuacji nauczyciel może wpisać mu do dziennika ocenę niedostateczną za brak stroju? W artykule wyjaśniamy, co zrobić, gdy uczeń notorycznie stawia się na lekcji bez odpowiedniego stroju.
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują wprost na obowiązek organizowania zastępstw doraźnych za nauczyciela prowadzącego nauczanie indywidualne. W przypadku choroby nauczyciela rodzice często jednak domagają się albo takiego zastępstwa albo odpracowania lekcji przez nauczyciela. Czy mają do tego prawo? Sprawdź, czy dyrektor powinien organizować zastępstwo za nauczyciela na indywidualnym nauczaniu.
Na początku każdego roku szkolnego wychowawca i nauczyciele zapoznają uczniów i ich rodziców z zasadami oceniania zachowania i poszczególnych zajęć edukacyjnych. Wydaje się, że zasady te powinny obowiązywać przez cały rok szkolny, a jednak – w niektórych szkołach dochodzi do zmian zasad oceniania w trakcie roku szkolnego. Sprawdź, czy takie postępowanie jest właściwe.