Przejęcie do technikum ucznia z niepełnosprawnością intelektualną wymaga od nauczycieli podjęci standardowych kroków związanych z przeprowadzeniem WOPFU oraz opracowaniem IPET. Trzeba jednak pamiętać, że uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym realizuje w technikum tę samą podstawę programową, co pozostali. A co z ocenianiem?
Podjęcie decyzji o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą nakłada na rodziców szereg obowiązków. Należy do nich między innymi zapewnienie dziecku opieki. Szkoła nie ma bowiem obowiązku umożliwienia takiemu uczniowi korzystania ze świetlicy. W niektórych jednak przypadkach dziecko będzie mogło uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela czy pedagoga w świetlicy szkolnej. Sprawdź szczegóły.
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zobowiązuje dyrektora do jego organizacji. Nie ma znaczenia, w którym momencie roku szkolnego dokument trafi do szkoły. Oznacza to, że nauczanie indywidualne trzeba zorganizować również w czerwcu, gdy do zakończenia roku szkolnego pozostało zaledwie kilka tygodni.
W artykule Zdalne nauczanie w razie zawieszenia zajęć – nowelizacja przepisów o nauce zdalnej informowaliśmy, że nowelizacja ustawy Prawo oświatowe pociąga za sobą konieczność wprowadzenia zmian do statutów przedszkoli, szkół i placówek oświatowych. W związku z tym pojawiło się ważne pytanie – kiedy wprowadzić do statutu zasady zdalnego nauczania? Poznaj odpowiedź eksperta.
Jeżeli uczeń ze względu na stan zdrowia nie jest w stanie realizować obowiązków edukacyjnych, można wystąpić z wnioskiem o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy taki wniosek mogą złożyć wyłącznie rodzice? Co zrobić, gdy potrzebę zorganizowania nauczania zauważają nauczyciele, ale rodzic nie wnioskuje w poradni o opinię?
O wyborze szkoły dla ucznia zawsze decydują rodzice. Jeżeli dziecko nie mieszka w obwodzie danej publicznej szkoły podstawowej, to o przyjęciu w trakcie roku szkolnego decyduje dyrektor tej szkoły. Zdarzają się sytuacje, w których uczeń jest skreślany z listy, wprawdzie na wniosek rodziców, ale za wyraźną sugestią dyrekcji. Taka osoba musi kontynuować realizację obowiązku szkolnego – w której szkole? Czy dyrektor nowej szkoły ma obowiązek przyjęcia kandydata?
Co do zasady opieka nad dzieckiem w żłobku może być sprawowana do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy trzy lata. Przepisy przewidują jednak możliwość pozostawienia dziecka w żłobku do ukończenia czwartego roku życia. Jakie warunki muszą być spełnione, aby przedłużyć okres korzystania ze żłobka?
Minister Edukacji i Nauki nie zdecydował się na zwolnienie uczniów z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty. Wielu uczniów, którzy trafili do VIII klasy w polskiej szkole jest przerażonych tym, że skończyć szkołę, musi podejść do aż trzech egzaminów, z czego jeden to obcy dla nich język polski. W Ukrainie istnieje wprawdzie odpowiednik egzaminu VIII klas, jednak odbywa się on w klasie 9 i ma zupełnie inna formę. Co można zrobić aby pomóc ukraińskiej młodzieży? CKE opublikowało zakres dostosowań dla uczniów z Ukrainy. Warto zauważyć, że o ile egzamin to ogromny stres dla przystępujących do niego dzieci, o tyle jest to również wyzwanie dla szkoły. W artykule wyjaśniamy, jak wdrożyć dostosowania i jakie praktyczne znaczenie mają one dla uczniów.
Młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS) to placówki dla dzieci i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem społecznym, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Przebywają w nich osoby, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania, pomocy psychologiczno-pedagogicznej i socjoterapii. Dawniej do umieszczenia dziecka w MOS wymagane było orzeczenie sądu rodzinnego, jednak dzisiaj sądy już ich nie wydają. Sprawdź, kto decyduje o umieszczeniu ucznia w młodzieżowym ośrodku socjoterapii.