Przepisy nie przewidują możliwości zmniejszenia wymiaru godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na wniosek rodziców. Nawet, jeżeli taki wniosek jest poparty zaświadczeniem lekarskim i opinią nauczycieli. Jednak, gdy takie dokumenty wpłyną do szkoły, należy kierować się zaleceniami lekarza, tak jak w przypadku pozostałych dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym. Sprawdź, kiedy zmniejszenie liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest możliwe.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym ze względu na niepełnosprawność intelektualną, nie ogranicza prawa do otrzymania darmowego laptopa. Oznacza to, że czwartoklasista z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym powinien otrzymać laptop, mimo że realizuje odrębną podstawę programową.
Obowiązkiem nauczycieli jest informowanie uczniów o przewidywanych ocenach końcoworocznych. Czy przepisy mówią, w jakim terminie należy tego dokonać? W artykule ekspert wyjaśnia, kiedy należy poinformować uczniów i rodziców o przewidywanych cenach na koniec roku.
Przeniesienie zajęć indywidualnego nauczania do wirtualnej rzeczywistości rodzi pytania związane ze sprawowaniem nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły. Trzeba pamiętać, że zmiana formy prowadzenia zajęć nie wpłynęła na jego uprawnienia w tym zakresie.
Rodzice dziecka objętego obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mogą wystąpić z wnioskiem o zgodę na to, by dziecko ten obowiązek spełniało poza przedszkolem. Sprawdź, czy w takim przypadku przedszkole ma obowiązek zapewnienia mu możliwości uczestniczenia w zajęciach rewalidacyjnych i korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczniowie szkoły podstawowej z niepełnosprawnością intelektualną realizują odrębną podstawę programową. Co ważne, nie uczą się oni języka obcego i nie muszą być obecni na tych lekcjach razem z resztą klasy.
Od 1 września 2022 r. tzw. zdalne nauczanie może być organizowane w sytuacjach wskazanych w ustawie z 14 grudnia 2016 r. Niektórzy uczniowie i rodzice upatrują w nowych rozwiązaniach szansy na zorganizowanie zajęć na odległość dla swojego dziecka. Trzeba jednak pamiętać, że prowadzenie zdalnego nauczania na żądanie rodziców nie jest możliwe. Takie działanie nie jest przewidziane również dla uczniów, którzy nie mogą uczęszczać do przedszkola lub szkoły z powodów zdrowotnych. W takiej sytuacji należy ubiegać się o orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania
Przepisy określają kwalifikacje wymagane od nauczycieli religii katolickiej w szkołach specjalnych. Brak natomiast regulacji dla ośrodków edukacyjno-wychowawczych. Czy katecheci w tych placówkach powinni ukończyć oligofrenopedagogikę? Czy wystarczy przygotowanie do nauczania religii? Sprawdź, jakie kryteria powinien brać pod uwagę dyrektor podczas zatrudnienia katechety. Dowiedz się, jakie studia musi ukończyć osoba chcąca zostać katechetą w szkole specjalnej lub ośrodku.
Zarówno naukę religii, jak i naukę etyki organizuje się w szkołach na życzenie rodziców uczniów lub uczniów pełnoletnich. Życzenie to jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia. Nie ma żadnych przepisów, które stanowią, że etyka jest obowiązkowa dla uczniów, którzy nie uczęszczają na religię. Uczniowie nieuczęszczający na religię nie muszą chodzić na etykę. W szkołach należy respektować zasadę wolności sumienia i wyznania.