
Klasyfikacja śródroczna pozwala na ocenę osiągnięć ucznia. W razie stwierdzenia, że poziom ten uniemożliwi lub utrudni mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, konieczne jest podjęcie działań ukierunkowanych na uzupełnienie braków. Jakie kroki powinna podjąć szkoła, aby udzielić wsparcia uczniowi z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Dowiedz się, co powinien zrobić dyrektor, aby zapewnić wsparcie dla ucznia, który otrzymał ocenę niedostateczną na pierwsze półrocze.

Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość tworzenia oddziałów specjalnych dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, jednak stawiają pewne ograniczenia. Nie jest bowiem stworzenie takiego oddziału, do którego będą uczęszczać zarówno uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jak i uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Sprawdź, co decyduje o możliwości łączenia uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w oddziałach specjalnych.

Nie ma przepisu określającego wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym. Przepisy wskazują jedynie ogólną liczbę godzin, w ramach której należy uwzględnić kryterium realizacji podstawy programowej. Kto ustala zatem wymiar zajęć w nauczaniu indywidualnym i czym powinien się kierować?

Temat przekazywania informacji o uczniu osobie niebędącej opiekunem prawnym wywołuje wiele kontrowersji. Na portalu epedagogika odpowiadamy, czy dostęp do informacji o uczniu jest zastrzeżony dla rodziców. Ekspertka odpowiada na często zadawane pytanie – czy rodzic może określić zasady, na jakich zasadach ma odbywać się przekazywanie informacji o uczniu osobie niebędącej jego opiekunem prawnym.

Zgodnie z ramowym planem nauczania dla szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym „minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów, w każdym roku szkolnym, wynosi po 10 godzin na oddział”. Sprawdź, czy w przepisach mowa jest o 10 godzinach tygodniowo zajęć zespołowych, czy raczej należy rozdzielić je pomiędzy podopiecznych na zajęcia indywidualne? Upewnij się, czy te regulacje można zastosować również do ośrodka rewalidacyjno-edukacyjno-wychowawczego.

W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć z drugiego języka obcego nowożytnego lub języka łacińskiego, dyrektor szkoły jest zobowiązany do zapewnienia uczniowi w tym czasie opieki. W praktyce zwolnienie z nauki drugiego języka obcego nie wyklucza uczęszczania na lekcje. W takim przypadku trzeba jednak pamiętać, że uczeń nie będzie oceniany. To od procedur przyjętych w szkole i decyzji dyrektora zależy, gdzie będzie przebywać w tym czasie uczeń.

Dojeżdżanie na zajęcia nauczania indywidualnego często jest kłopotliwe dla nauczycieli. Z tego powodu zdarza się, że nauczyciele wyznaczeni przez dyrektora szkoły odmawiają realizacji nauczania indywidualnego. Sprawdź, czy odmowa realizacji nauczania indywidualnego w domu ucznia jest możliwa i jak szkoła może rozwiązać taki problem. Czy w takiej sytuacji dyrektor może odmówić organizacji nauczania indywidualnego dla ucznia, który posiada orzeczenie wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną?

Sam fakt długotrwałej choroby ucznia nie uzasadnia zorganizowania dla niego nauczania indywidualnego. Konieczne jest w tym celu orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydane dla ucznia przez zespół orzekający poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dowiedz się, co zrobić, gdy uczeń długotrwale nieobecny kwalifikuje się do nauczania indywidualnego.

Wielu uczniów rezygnuje z uczęszczania na zajęcia religii dopiero w ostatniej klasie. W takiej sytuacji nierzadko pojawiają się wątpliwości – czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z poprzedniego roku? A może średnią z ostatnich lat? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli rezygnacja z religii nastąpiła w ostatniej klasie.

Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?