Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie wskazują jednak ich minimalnej liczby. Czy to oznacza, że oddział integracyjny może istnieć nawet wtedy, gdy uczęszcza do niego tylko jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jaka jest minimalna liczna uczniów z niepełnosprawnością w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi?
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość promowania ucznia do klasy programowo wyższej w trakcie roku szkolnego. Należy jednak pamiętać, że chodzi o promowanie do kolejnej klasy, a nie np. o dwie klasy wyżej. Sprawdź, które przepisy i w jaki sposób regulują te kwestie.
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość przedłużenia okresu nauki dla uczniów z orzeczeniem. Taki uczeń nie otrzymuje świadectwa szkolnego i od nowego roku szkolnego realizuje obowiązek nauki w tej samej klasie. A co, jeżeli rodzice podejmą decyzję o zmianie szkoły przez ucznia? Sprawdź, jakie kroki należy wykonać, aby możliwe było przyjęcie do nowej szkoły ucznia z przedłużonym okresem nauki.
W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego możliwe jest przedłużenie okresu nauki na danym etapie edukacyjnym. Przedłużenie okresu nauki wymaga podjęcia uchwały, która zostanie następnie przekazana rodzicom. Sprawdź, czy w przypadku przedłużenia okresu nauki kilkorga uczniów konieczne jest podejmowanie kilku odrębnych uchwał czy można podjąć jedną zbiorową.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim realizują tę samą podstawę programową, co uczniowie bez orzeczenia. Jednocześnie jednak, jeżeli takie są zalecenia poradni, program nauczania jest dostosowany do indywidualnych potrzeb ucznia. Jak wobec tego wystawić świadectwo ukończenia szkoły dla tego ucznia? Czy świadectwo szkolne ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim wydaje się na innym druku? Sprawdź, jak dokumentować informacje na temat edukacji i kształcenia dzieci i młodzieży w szkole ogólnodostępnej.
Kartę rowerową może otrzymać osoba, która ukończyła 10 lat i wykazała się niezbędnymi umiejętnościami w kierowaniu rowerem. Dokument ten jest zwykle wydawany przez dyrektora szkoły po przeprowadzeniu odpowiednich zajęć oraz egzaminu. Przepisy nie mówią jednak nic o ewentualnej odmowie wydania karty rowerowej ze względu na niepełnosprawność. Sprawdź, czy można odmówić wydania karty rowerowej dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną.
Każdego roku w mediach społecznościowych trwają dyskusje na temat obowiązku prowadzenia zajęć w dniu zakończenia roku szkolnego. Czy nauczyciele faktycznie powinni w tym dniu prowadzić lekcje? Czy niewpisanie do dziennika tematu zajęć będzie równoznaczne z brakiem prawa do wynagrodzenia? Sprawdź, kiedy będzie zakończenie roku szkolnego w 2024 r.
Frekwencja na zajęciach stanowi jeden z czynników branych pod uwagę podczas klasyfikacji ucznia. Czy tak samo jest w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, którzy realizują odrębną podstawę programową? Sprawdź czy frekwencja na zajęciach ma wpływ na klasyfikację uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Decyzja o odroczeniu obowiązku szkolnego musi zostać podjęta do 31 sierpnia. O późniejsze rozpoczęcie szkoły wnioskować mogą także rodzice, którzy wcześniej wystąpili do poradni z wnioskiem o wydanie dla dziecka orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego na pierwszy etap edukacyjny. Sprawdź szczegóły.