Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. Przepis ten nie dotyczy jednak ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. Dowiedz się, co może zrobić dyrektor, który nie ma możliwości skreślenia niepełnoletniego ucznia z listy.
Uczeń szkoły podstawowej otrzymał orzeczenie o kształceniu specjalnym. Orzeczenie wydano z uwagi na zagrożenie niedostosowaniem społecznym, jednak zachowanie ucznia uległo znacznej poprawie. Czy jest możliwe anulowanie orzeczenia? Jak skutecznie uchylić orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły jest możliwe tylko w przypadkach określonych w jej statucie. Jednym z przypadków, w których większość szkół decyduje się na skreślenie jest wysoka absencja na lekcjach. Czy dyrektor może wydać decyzję o skreśleniu? Czy powinien powiadomić ucznia i jego rodziców? Sprawdź, jakie czynności powinna podjąć szkoła, jeżeli skreślenie ma dotyczyć osoby pełnoletniej.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może zostać poddany ponownej diagnozie i w jej wyniku otrzymać nowe orzeczenie. Nowe orzeczenie automatycznie uchyla poprzednie. Mimo że uczeń nadal podlega kształceniu specjalnemu, dyrektor szkoły jest zobowiązany do wykonania kilku kroków administracyjnych. Sprawdź, jakie są obowiązki dyrektora szkoły w przypadku złożenia w szkole nowego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza to jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma pozostać obojętna. Przedmiotem zainteresowania pedagogów powinna być bowiem nie tylko bójka w szkole, ale również zdarzenia rozgrywające się poza terenem placówki oświatowej. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Przepisy wskazują, które dzieci powinny otrzymać informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wątpliwości budzi natomiast to, kogo obejmuje diagnoza przedszkolna. Czy dotyczy ona wszystkich dzieci, czy tylko tych realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Dowiedz się, czy diagnoza pięciolatka w przedszkolu jest obowiązkowa, jeżeli rodzice deklarują wcześniejsze wysłanie dziecka do szkoły? Sprawdź, również, których dzieci dotyczy diagnoza gotowości szkolnej.
Co do zasady nauczanie indywidualne prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu, w indywidualnym bezpośrednim kontakcie. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii resort edukacji zdecydował się na wprowadzenie wyjątku od tej zasady. Co jednak ważne, rozwiązanie to może być stosowane także po pandemii. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych ocen klasyfikacyjnych.
Decyzja o braku promocji ucznia realizującego obowiązek szkolny w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (OREW) może budzić kontrowersje. Przepisy teoretycznie umożliwiają taką decyzję, jednak praktyczne uzasadnienie tego kroku często bywa niezwykle trudne. Jakie przesłanki rzeczywiście pozwalają na niepromowanie ucznia w OREW?