Zarówno naukę religii, jak i naukę etyki organizuje się w szkołach na życzenie rodziców uczniów lub uczniów pełnoletnich. Życzenie to jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia. Nie ma żadnych przepisów, które stanowią, że etyka jest obowiązkowa dla uczniów, którzy nie uczęszczają na religię. Uczniowie nieuczęszczający na religię nie muszą chodzić na etykę. W szkołach należy respektować zasadę wolności sumienia i wyznania.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie może ona przekroczyć 20 osób i nie ma regulacji pozwalających na jej zwiększenie. Możliwe jest jedynie zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Odnosi się to jednak do sytuacji doręczenia orzeczenia przez ucznia już uczęszczającego do danego oddziału. Sprawdź szczegóły, porada dotyczy liczby dzieci w oddziale przedszkola oraz w liczby uczniów w oddziale szkoły.
Uczeń z zespołem Aspergera w szkole ogólnodostępnej to wyzwanie dla całej społeczności szkolnej. To uczeń bardzo wymagający, bardzo różnie funkcjonujący, uczeń, który oprócz tego, że boryka się z trudnościami, często prezentuje również wybitne zdolności, które należy rozwijać. Szkoły ogólnodostępne są bardzo różnie są przygotowane na przyjęcie takich uczniów. W artykule znajdziesz wskazówki o czym należy pamiętać, jeżeli do szkoły został przyjęty uczeń z zespołem Aspergera.
Jedno z częściej zadawanych pytań związanych z kształceniem ucznia z niepełnosprawnością brzmi: ile wynosi dotacja na ucznia z orzeczeniem. Trzeba wiedzieć, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wysokość dotacji na ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zależy od różnych czynników. Dowiedz się, co wpływa na wysokość dotacji na ucznia z niepełnosprawnością.
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może mieć trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej kształcenia w technikum. Sprawdź, czy istnieją przesłanki, które uzasadniałyby odmowę przyjęcia do szkoły kształcącej w zawodzie ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przepisy prawa oświatowego określają limity uczniów w oddziałach specjalnych. Często pojawia się jednak pytanie, czy może on zostać zwiększony, jeżeli jeden lub większa liczba uczniów posiada orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Skoro uczniowie objęci indywidualnym nauczaniem nie uczęszczają na lekcje i zajęcia organizowane w szkole, to czy „zwalniają” miejsce dla dodatkowych osób?
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nie ma zagwarantowanego miejsca w szkole ogólnodostępnej. Podobnie jak pozostali kandydaci podlega kryteriom rekrutacji dotyczących absolwentów klas ósmych szkoły podstawowej. Sprawdź, w jakich przypadkach możliwa jest odmowa przyjęcia ucznia z niepełnosprawnością do technikum.
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie wskazują jednak ich minimalnej liczby. Czy to oznacza, że oddział integracyjny może istnieć nawet wtedy, gdy uczęszcza do niego tylko jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jaka jest minimalna liczna uczniów z niepełnosprawnością w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi?
Przepisy prawa oświatowego przewidują możliwość promowania ucznia do klasy programowo wyższej w trakcie roku szkolnego. Należy jednak pamiętać, że chodzi o promowanie do kolejnej klasy, a nie np. o dwie klasy wyżej. Sprawdź, które przepisy i w jaki sposób regulują te kwestie.
Zdarza się, że dyrektorzy szkół i przedszkoli mają wątpliwości, kiedy są przydzielane zajęcia specjalistyczne, a kiedy rewalidacyjne. Warto pamiętać, że rodzaj zajęć powinien wynikać z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydanego przez poradnię oraz być określony w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym opracowanym dla konkretnego dziecka. Dowiedz się, jak prawidłowo organizować zajęcia specjalistyczne i rewalidacyjne dla uczniów.