Jednym z najczęściej powracających tematów w dyskusji o współczesnej szkole jest problem prac domowych i nadmiernego obciążania uczniów, a nierzadko także rodziców, zadaniami do samodzielnego wykonania w domu. Czy prawo oświatowe pozwala, a może zabrania zadawania prac domowych? Sprawdź czy przepisy regulują tę kwestię.
Uczeń przybywający z zagranicy jest przyjmowany do szkoły oraz kwalifikowany do odpowiedniej klasy na podstawie odpowiednich dokumentów. Przez pojęcie dokumentów należy rozumieć dokumenty wymienione w § 2 pkt 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw. Jakie zatem dokumenty powinna dostarczyć osoba nieposiadająca obywatelstwa polskiego?
Skreślenie ucznia z listy uczniów szkoły jest możliwe tylko w przypadkach określonych w jej statucie. Jednym z przypadków, w których większość szkół decyduje się na skreślenie jest wysoka absencja na lekcjach. Sprawdź, jakie czynności powinna podjąć szkoła, jeżeli skreślenie ma dotyczyć osoby pełnoletniej.
W aktualnym stanie prawnym szkoły są obowiązane do organizacji i przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w oparciu o materiały zewnętrzne opracowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tak zwany „próbny egzamin maturalny” nie jest obowiązkowy. W takim razie – czy nauczyciele postępują właściwie wpisując uzyskane oceny do dziennika i wliczając je do średniej ocen?
Epidemia koronawirusa to szczególnie trudny okres dla uczniów, którzy ze względu na stan zdrowia zmuszeni są do pozostawania w szpitalach. Należy jednak pamiętać, że mimo epidemii, należy zapewnić im kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub szkole, zorganizowanych w podmiocie, odpowiednio do wskazań lekarza prowadzącego leczenie. Czy to oznacza, że placówek zorganizowanych w szpitalach nie obejmują przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania związane z COVID-19?
Przepisy dotyczące ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z epidemią koronawirusa w Polsce nie zawierają regulacji zwalniających poradnie psychologiczno-pedagogiczne z obowiązku wydawania opinii, którą należy dołączyć do wniosku o wyrażenie zgody na tzw. edukację domową. Czy to oznacza, że dyrektor może negatywnie rozpatrzeć wniosek, który nie będzie jej zawierał?
Ocenianie ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym przebiega na innych zasadach niż w odniesieniu do uczniów nieposiadających takiego orzeczenia. Upewnij się, że znasz zasady.
Planowanie pracy rewalidacyjnej z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysparza dyrektorowi i nauczycielom wielu trudności. Nadal zdarza się mylenie zajęć rewalidacyjnych z zajęciami, które prowadzone są w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wiele emocji wzbudza także nieokreślone pensum nauczyciela rewalidacji, którego tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nie jest wprost unormowany w prawie oświatowym.
Osiągnięcie gotowości szkolnej przez dziecko pięcioletnie umożliwia mu, na wniosek rodziców, podjęcie nauki w szkole podstawowej w wieku sześciu lat. Sprawdź czy jeśli już po przyjęciu dziecka do szkoły stwierdzona zostanie niedojrzałość emocjonalna, będzie możliwe powtarzanie przez niego klasy, mimo osiągania dobrych wyników w nauce.
Uczeń chory, którego stan zdrowia uniemożliwia lub tylko utrudnia uczęszczanie do szkoły, może realizować obowiązek nauki w formie indywidualnego nauczania. W dokumentach prawa oświatowego zawarto zapis, który stanowi, że najważniejszym celem nauczania w zreformowanej szkole jest takie organizowanie nauki, aby ułatwić uczniom chorym jak najszybszy powrót do szkoły. Służą temu cele edukacji włączającej. W drugim artykule, z cyklu organizacji w szkole różnych form wsparcia, przedstawiamy najważniejsze założenia związanych z indywidualnym nauczaniem dzieci.