Co do zasady nauczanie indywidualne prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu, w indywidualnym bezpośrednim kontakcie. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii resort edukacji zdecydował się na wprowadzenie wyjątku od tej zasady. Co jednak ważne, rozwiązanie to może być stosowane także po pandemii. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych ocen klasyfikacyjnych.
Decyzja o braku promocji ucznia realizującego obowiązek szkolny w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (OREW) może budzić kontrowersje. Przepisy teoretycznie umożliwiają taką decyzję, jednak praktyczne uzasadnienie tego kroku często bywa niezwykle trudne. Jakie przesłanki rzeczywiście pozwalają na niepromowanie ucznia w OREW?
Statut szkoły powinien zawierać regulacje dotyczące korzystania urządzeń elektronicznych przez uczniów. W wielu placówkach wprowadzony jest całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych, tabletów czy laptopów. Takie regulacje są bardzo ryzykowne, ponieważ mogą doprowadzić do uniemożliwienia dostosowania wymagań edukacyjnych w formie warunków, metod pracy – adekwatnie do potrzeb ucznia. Sprawdź, co jakie kroki podjąć, jeżeli statut szkoły całkowicie zakazuje korzystania z urządzeń elektronicznych.
Planowanie pracy rewalidacyjnej z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysparza wielu trudności. Czy cele określa się zespole? Czy może robi to nauczyciel prowadzący zajęcia? Nadal zdarza się mylenie zajęć rewalidacyjnych z zajęciami prowadzonymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wiele emocji wzbudza także nieokreślone pensum nauczyciela, które nie jest wprost unormowane w prawie oświatowym. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź również, w jaki sposób określić wymiar pensum nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek realizowania form wsparcia wskazanych w orzeczeniu. Bardzo często zdarza się jednak, że przedszkole nie jest przygotowane na realizację zaleceń – brakuje kadry oraz wyposażenia. Czy w takim przypadku możliwa jest odmowa przyjęcia do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością?
Czy uczennice z Zespołem Turnera mogą liczyć na wsparcie podczas egzaminu ósmoklasisty? Choroba ta, jak wiele innych przewlekłych schorzeń, może znacząco wpłynąć na zdolność ucznia do przystąpienia do egzaminu w standardowych warunkach. Jak więc wygląda możliwość dostosowania egzaminu dla tej grupy uczniów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy w przypadku ucznia zZespołem Turnera możliwe jest dostosowanie warunków egzaminu ósmoklasisty.
Przepisy nie wskazują, na jaki okres ma być opracowany indywidualny program zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane. W przypadku dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim decydujące są względy merytoryczne, czyli ocena poziomu funkcjonowania dziecka.
Dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego można zorganizować różne zajęcia rewalidacyjne. Mogą to być zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia logopedyczne, terapii pedagogicznej, treningu społecznego, terapii SI, rehabilitacji ruchowej, terapii ręki itd. Należy wybierać je odpowiednio do rozpoznanych potrzeb ucznia. Zajęcia te mogą nazywać się tak samo, jak te w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ale nie są tym samym. Pamiętaj, że to dwie różne formy wsparcia, nawet jeżeli ich wspólny, celem jest poprawianie sprawności i wspomaganie rozwoju.
Doradztwo zawodowe w szkołach dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym powinno być realizowane, ponieważ przepisy nie wykluczają w tym zakresie szkół specjalnych. Natomiast w szkole specjalnej nie prowadzi się tych zajęć w formie zajęć doradztwa zawodowego, o którym mowa w art. 109 ust. 6 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Działania w zakresie doradztwa zawodowego muszą być dostosowane do specyfiki działalności szkoły i funkcjonowania uczniów. Sprawdź, jak prowadzić zajęcia doradztwa zawodowego w szkole specjalnej.