Zmiana stopnia niepełnosprawności intelektualnej z lekkiej na umiarkowaną oznacza konieczność założenia dla ucznia nowego arkusza ocen. Wynika to z tego, że oceny ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym są ocenami opisowymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie są praktyczne skutki zmiany stopnia niepełnosprawności intelektualnej.
Zapewnienie odpowiedniej opieki nad wychowankami w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych jest jednym z najważniejszych obowiązków dyrektora. W artykule przedstawiamy najważniejsze zasady dotyczące organizacji opieki nocnej w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych.
Na podstawie art. 44n ust. 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
W specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych nie organizuje się klas. Zajęcia w ośrodku są prowadzone w grupach wychowawczych. Sprawdź, ile wynosi dopuszczalna liczba wychowanków z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w grupie wychowawczej w OREW.
Co do zasady uczniowie klas I-III szkoły podstawowej otrzymują w każdym roku szkolnym promocję do klasy programowo wyższej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach możliwe jest jednak niepromowanie dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna. Sprawdź, jakie przesłanki przemawiają za niepromowaniem ucznia klas I-III i jakich formalności dopełnić, aby możliwe było powtarzanie klasy.
Przed zbliżającym się końcem półrocza wychowawcy informują uczniów i ich rodziców o proponowanych ocenach zachowania. Zdarza się, że rodzice uczniów lub sami uczniowie zgłaszają zastrzeżenia do śródrocznej oceny zachowania.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Uczeń z niepełnosprawnością ma prawo do realizacji zajęć edukacyjnych z oddziałem i realizacji podstawy programowej w wymiarze wynikającym z planu zajęć dla klasy wynikającego z ramowego planu nauczania. Zdarza się jednak, że w tym czasie zaplanowano dla niego zajęcia rewalidacyjne. Sprawdź, czy dyrektor może zaplanować rewalidację w czasie, w którym reszta klasy uczestniczy w obowiązkowych lekcjach.
Nauczanie domowe to coraz popularniejszy sposób na realizowanie obowiązków edukacyjnych. Wątpliwości pojawiają się, kiedy o edukację domową wnioskują rodzice ucznia technikum. Uczeń technikum może spełniać obowiązek nauki poza szkołą, tj. w edukacji domowej. Sprawdź, na jakich warunkach może być realizowana i jakich formalności należy dopełnić.