Przepisy w sprawie nauczania języków obcych niekiedy budzą wątpliwości. Nie wszyscy uczniowie muszą obowiązkowo uczyć się dwóch języków obcych. Trzeba jednak rozróżnić zwolnienie od wyłączenia obowiązku nauki. Inaczej traktuje się uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, a inaczej z innymi rodzajami niepełnosprawności. Wyjaśniamy, którzy uczniowie nie uczą się drugiego języka obcego z mocy prawa i uczęszczają na zajęcia z techniki, a których należy z tej nauki zwolnić na wniosek.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza to jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma pozostać obojętna. Przedmiotem zainteresowania pedagogów powinna być bowiem nie tylko bójka w szkole, ale również zdarzenia rozgrywające się poza terenem placówki oświatowej. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Przepisy wskazują, które dzieci powinny otrzymać informację o gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Wątpliwości budzi natomiast to, kogo obejmuje diagnoza przedszkolna. Czy dotyczy ona wszystkich dzieci, czy tylko tych realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Dowiedz się, czy diagnoza pięciolatka w przedszkolu jest obowiązkowa, jeżeli rodzice deklarują wcześniejsze wysłanie dziecka do szkoły? Sprawdź, również, których dzieci dotyczy diagnoza gotowości szkolnej.
Co do zasady nauczanie indywidualne prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu, w indywidualnym bezpośrednim kontakcie. W związku z ogłoszeniem stanu epidemii resort edukacji zdecydował się na wprowadzenie wyjątku od tej zasady. Co jednak ważne, rozwiązanie to może być stosowane także po pandemii. Sprawdź szczegóły.
Przepisy prawa oświatowego nie wykluczają braku promocji przez ucznia z niepełnosprawnością, również w szkole specjalnej. Decyzja o braku promocji powinna być jednak odpowiednio uzasadniona. Sprawdź, jakie kroki można podjąć wobec dzieci i młodzieży, jeżeli uczeń nie uzyskał pozytywnych ocen klasyfikacyjnych.
Decyzja o braku promocji ucznia realizującego obowiązek szkolny w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym (OREW) może budzić kontrowersje. Przepisy teoretycznie umożliwiają taką decyzję, jednak praktyczne uzasadnienie tego kroku często bywa niezwykle trudne. Jakie przesłanki rzeczywiście pozwalają na niepromowanie ucznia w OREW?
Statut szkoły powinien zawierać regulacje dotyczące korzystania urządzeń elektronicznych przez uczniów. W wielu placówkach wprowadzony jest całkowity zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych, tabletów czy laptopów. Takie regulacje są bardzo ryzykowne, ponieważ mogą doprowadzić do uniemożliwienia dostosowania wymagań edukacyjnych w formie warunków, metod pracy – adekwatnie do potrzeb ucznia. Sprawdź, co jakie kroki podjąć, jeżeli statut szkoły całkowicie zakazuje korzystania z urządzeń elektronicznych.
Planowanie pracy rewalidacyjnej z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysparza wielu trudności. Czy cele określa się zespole? Czy może robi to nauczyciel prowadzący zajęcia? Nadal zdarza się mylenie zajęć rewalidacyjnych z zajęciami prowadzonymi w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wiele emocji wzbudza także nieokreślone pensum nauczyciela, które nie jest wprost unormowane w prawie oświatowym. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja zajęć rewalidacyjnych. Sprawdź również, w jaki sposób określić wymiar pensum nauczyciela prowadzącego te zajęcia.
Przyjęcie do przedszkola dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na placówkę obowiązek realizowania form wsparcia wskazanych w orzeczeniu. Bardzo często zdarza się jednak, że przedszkole nie jest przygotowane na realizację zaleceń – brakuje kadry oraz wyposażenia. Czy w takim przypadku możliwa jest odmowa przyjęcia do przedszkola dziecka z niepełnosprawnością?
Czy uczennice z Zespołem Turnera mogą liczyć na wsparcie podczas egzaminu ósmoklasisty? Choroba ta, jak wiele innych przewlekłych schorzeń, może znacząco wpłynąć na zdolność ucznia do przystąpienia do egzaminu w standardowych warunkach. Jak więc wygląda możliwość dostosowania egzaminu dla tej grupy uczniów? Przeczytaj artykuł i dowiedz się czy w przypadku ucznia zZespołem Turnera możliwe jest dostosowanie warunków egzaminu ósmoklasisty.