Wielu uczniów rezygnuje z uczęszczania na zajęcia religii dopiero w ostatniej klasie. W takiej sytuacji nierzadko pojawiają się wątpliwości – czy na świadectwie ukończenia szkoły wpisać ocenę z poprzedniego roku? A może średnią z ostatnich lat? Sprawdź, jak wypełnić świadectwo ukończenia szkoły, jeżeli rezygnacja z religii nastąpiła w ostatniej klasie.
Niewłaściwe zachowania uczniów nie ograniczają się do czasu spędzanego w szkole w czasie trwania zajęć. Wiele z nich ma miejsce po lekcjach, poza terenem placówki. Nie oznacza toi jednak, że szkoła powziąwszy informację o zdarzeniu ma zostać obojętna. Sprawdź, czy możliwe jest ukaranie ucznia za bójkę po lekcjach.
Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania spełniają obowiązek szkolny lub nauki bez uczęszczania do placówki. Trzeba jednak pamiętać, że w ich przypadku również sprawdzana jest obecność na lekcjach i zliczana frekwencja. Odwołanie lekcji przez rodzica lub pełnoletniego ucznia jest równoznaczne z nieobecnością. Pojawia się więc pytanie, czy odwoływanie zajęć może mieć wpływ na klasyfikację ucznia z indywidualnym nauczaniem?
Przepisy nie określają szczegółowo terminu, od którego powinny być realizowane zajęcia indywidualne z uczniem. Podstawą organizacji nauczania indywidualnego jest orzeczenie o takiej potrzebie złożone w szkole, rozumiane jako oczekiwanie rodziców do realizacji orzeczenia. Sprawdź, od jakiego momentu rozpoczyna się indywidualne nauczanie z uczniem.
Ustalenie oceny zachowania nigdy nie jest łatwe. Ocena zachowania ma wpływ na kształtowanie postaw uczniowskich, samodyscyplinę oraz kształtowanie umiejętności społecznych. Ponadto, przyjmuje się, że jest ona narzędziem w procesie wychowawczym i indywidualnym wsparciu ucznia, szczególnie jeśli występują problemy z dyscypliną lub trudnościami interpersonalnymi. Żeby jednak osiągnięcie tych założeń było możliwe, ocena musi być obiektywna, sprawiedliwa i oparta na jasno określonych kryteriach. Przypominamy osiem najważniejszych zasad ustalania rocznej oceny zachowania.
Za właściwą organizację warunków kształcenia uczniów odpowiada dyrektor szkoły, do której uczeń został przyjęty i spełnia w niej obowiązek edukacyjny. Dotyczy to także ucznia przyjętego spoza obwodu. To z kolei oznacza, że szkoła musi organizować i realizować nauczanie indywidualne dla ucznia spoza obwodu szkoły, jeżeli posiada on orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizowania dla ucznia indywidualnego nauczania, jeżeli doręczone zostanie odpowiednie orzeczenie z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Żadne przepisy nie mówią jednak, że o tym fakcie należy zawiadomić organ sprawujący nadzór pedagogiczny, tj. kuratora oświaty. Zawiadomienie będzie jednak konieczne, jeżeli rodzic lub pełnoletni uczeń wystąpi z wnioskiem o realizację nauczania w formie zdalnej.
Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Przepisy nie przewidują możliwości zmniejszenia wymiaru godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na wniosek rodziców. Nawet, jeżeli taki wniosek jest poparty zaświadczeniem lekarskim i opinią nauczycieli. Jednak, gdy takie dokumenty wpłyną do szkoły, należy kierować się zaleceniami lekarza, tak jak w przypadku pozostałych dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym. Sprawdź, kiedy zmniejszenie liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest możliwe.
Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Jednocześnie jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach wychowaniem przedszkolnym może także zostać objęte dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia. Należy pamiętać, że dwu i pół latek przyjęty do przedszkola korzysta z tych samych praw, co dzieci trzyletnie i starsze. A to oznacza, że korzysta ono z bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący.