Brak techniki zamiast drugiego języka obcego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 12 września 2025
  Brak techniki zamiast drugiego języka obcego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim

Od 1 września 2025 r. uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczęszczający do szkół podstawowych i zwolnieni z nauki drugiego języka obcego nowożytnego, nie są zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach techniki. Zmiana ta wynika z nowelizacji załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania. Pozwala ona na dostosowanie programu nauczania do realnych potrzeb uczniów oraz wyeliminowanie problemów organizacyjnych i edukacyjnych związanych z dotychczasowym rozwiązaniem.

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Które przepisy regulują zwolnienie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim z nauki drugiego języka obcego?
  • Czy uczniowie zwolnieni z drugiego języka obcego muszą uczestniczyć w zajęciach techniki?
  • Co w praktyce oznacza brak obowiązku organizowania zajęć techniki dla dyrektorów szkół?

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną zwolnieni z nauki drugiego języka obcego a obowiązek organizacji techniki

Poprzednie regulacje wymagały, aby uczniowie z lekką niepełnosprawnością intelektualną uczęszczali na zajęcia z techniki zamiast drugiego języka obcego. W praktyce oznaczało to, że uczniowie klas VII i VIII musieli uczestniczyć w tych lekcjach razem z młodszymi uczniami klas IV–VI. Takie rozwiązanie budziło szereg wątpliwości zarówno ze strony szkół, jak i rodziców. Wskazywano na trudności organizacyjne oraz na fakt, że starsi uczniowie czuli się niekomfortowo, ucząc się w grupach z młodszymi kolegami.

W związku z powyższym, usunięto obowiązek realizacji techniki dla uczniów szkoły podstawowej posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. 

Aktualnie nauka drugiego języka obcego w szkole podstawowej nie dotyczy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim uczęszczających do szkoły podstawowej specjalnej, oddziału specjalnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej, szkoły podstawowej ogólnodostępnej, oddziału integracyjnego w szkole podstawowej ogólnodostępnej lub szkoły podstawowej integracyjnej. Na wniosek rodzica albo pełnoletniego ucznia uczeń ten może uczyć się drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego.

Zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego a organizacja nauczania

Zgodnie z obecnym stanem prawnym szkoły nie muszą organizować dodatkowych zajęć techniki dla uczniów zwolnionych z drugiego języka obcego. Dyrektorzy szkół powinni skupić się na dostosowaniu oferty edukacyjnej do realnych potrzeb uczniów. Możliwe jest również przeznaczenie większej liczby godzin na inne formy wsparcia, np. zajęcia terapeutyczne, rozwój umiejętności społecznych czy indywidualne zajęcia edukacyjne.

3:15

Wersja audio została wygenerowana z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Dodano: 12 września 2025

Autor: Marta Wysocka

Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.
Sprawdź inne serwisy