Pobierz wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego opracowany na podstawie rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Pobierz przykładowy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia w wieku 11 lat, które posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zespół Aspergera. Materiał stanowi przykład, którym można inspirować się tworząc indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla innego ucznia.
Zamieszczony IPET dla ucznia słabosłyszącego jest propozycją programu, którego struktura zawiera wszystkie obligatoryjne elementy tego dokumentu. Należy jednak mieć na uwadze, że jest to jedynie przykład, który nie będzie adekwatny do potrzeb innego ucznia. Każdy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny musi być dostosowany do potrzeb konkretnego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Uczniowie słabowidzący są bardzo różnorodną grupą. Ich możliwości widzenia znacznie się różnią w zależności od zakresu uszkodzenia narządu wzroku. Dzieci słabowidzące z obniżoną ostrością wzroku będą miały trudność w spostrzeganiu małych przedmiotów, szczegółów występujących u większych elementów. Uczniowie słabowidzący z ograniczonym polem widzenia mają utrudniony odbiór przestrzeni, co wpływa na małą orientację przestrzenną i może prowadzić do obniżenia poziomu poczucie bezpieczeństwa. Wielu uczniów słabowidzących ma zaburzoną koordynację wzrokowo-ruchową, wpływa to na obniżone tempo pracy i zmniejszoną precyzję czynności praktycznych.
Pobierz wzór indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia klasy III szkoły podstawowej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Pamiętaj, że dokument stanowi jedynie przykład. IPET dla każdego ucznia musi zostać opracowany w odniesieniu do stwierdzonych potrzeb.
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym wraz z jego ewaluacją. Propozycję przygotowano na potrzeby opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznegi dla dziecka na czas edukacji przedszkolnej. Dokument stanowi wzór, który musi zostać zmodyfikowany zgodnie z treścią orzeczenia oraz zaleceniami dla konkretnego dziecka.
Przedstawiamy wzór IPET-u dla dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – na czas edukacji przedszkolnej. Poznaj zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy.
IPET opracowuje zespół nauczycieli i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia z uczniem. Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego powołuje się osobny zespół, przy czym wychowawca, nauczyciel lub specjalista może być członkiem kilku zespołów. Pobierz wzór metryczki do opracowania IPET!
Uczniowie z niepełnosprawnością ruchową są bardzo różnorodną grupą. Szczególnej uwagi wymagać będą dzieci i młodzież z zespołem mózgowego porażenia dziecięcego, z chorobami nerwowo-mięśniowymi oraz po wypadkach i urazach. Pobierz przykładowy IPET dla ucznia z mózgowym porażeniem dziecięcym. Dokument ma charakter poglądy, należy pamiętać, że dla każdego ucznia opracowuje się indywidualną dokumentację dotyczącą organizacji kształcenia specjalnego.
Zamieszczony IPET jest propozycją dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zaproponowana struktura programu zawiera wszystkie obligatoryjne elementy. Należy pamiętać, że jest to przykład dokumentu – każdy indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny powinien być opracowany w odniesieniu do potrzeb konkretnego ucznia.