edukacja zdrowotna: internet i profilaktyka uzależnień

ilovepdf_merged-49_page-0001

Cyfrowy balans – jak zadbać o zdrowie i relacje w świecie ekranów? Edukacja zdrowotna w klasach IV-VI szkoły podstawowej

Lekcja uświadamia uczniom, że technologia wpływa na zdrowie i relacje. Poznają pojęcia takie jak niebieskie światło, szyja SMS-owa czy krótkowzroczność oraz uczą się zasad higieny cyfrowej. Dzięki pracy w grupach, scenkom i grze ruchowej rozróżniają zdrowe i niezdrowe nawyki, odkrywając, jak dbać o oczy, kręgosłup, sen i kontakty z innymi.

Grupa docelowa Uczniowie klas IV-VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa do przedmiotu Edukacja zdrowotna dla klas IV-VI szkoły podstawowej [uczeń] 1. przestrzega zasad higieny cyfrowej; omawia definicje zjawiska: niebieskiego światła, szyi SMS-owej, krótkowzroczności w kontekście nadużywania urządzeń ekranowych; omawia różnice między relacjami międzyludzkimi bez użycia oraz z użyciem technologii i urządzeń elektronicznych.
 Cel ogólny Kształtowanie świadomości zagrożeń zdrowotnych związanych z nadmiernym korzystaniem z urządzeń ekranowych oraz rozwijanie umiejętności dbania o higienę cyfrową i równowagę w relacjach.
Cele szczegółowe Uczeń:
  • zna i potrafi wyjaśnić pojęcia: niebieskie światło, szyja SMS-owa, krótkowzroczność,
  • rozumie, jak nadmierne korzystanie z ekranów wpływa na ciało i samopoczucie,
  • potrafi wskazać zasady higieny cyfrowej,
  • rozróżnia relacje bezpośrednie od tych budowanych online,
  • współpracuje w grupie, argumentuje swoje zdanie i aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach.
Potrzebne materiały
  • załącznik nr 1. Prezentacja „Jak technologia wpływa na nasze ciało?”
  • załącznik nr 2. Zasady higieny cyfrowej
  • załącznik nr 3. Karty scenek do odegrania
  • załącznik nr 4. Lista zdrowych i niezdrowych nawyków
  • kartki A3,
  • kleje w sztyfcie.
Czas trwania 45 min.
Liczba uczestników zespół klasowy 20-30 osób
Sprawdź inne serwisy