Przeciążenie informacyjne, FOMO i JOMO – kompetencje cyfrowe dla dobrostanu. Proponowane zadania projektowe dla klas I–IV szkół ponadpodstawowych

Joanna Dowgiałło-Tyszka

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Dodano: 8 grudnia 2025

W dobie nieustannego napływu wiadomości, powiadomień i treści z mediów społecznościowych uczniowie szkół ponadpodstawowych mierzą się z wyzwaniami, które bezpośrednio wpływają na ich zdrowie psychiczne i funkcjonowanie poznawcze. Zjawiska przeciążenia informacyjnego, lęku przed niedoinformowaniem (FOMO) oraz radości z pomijania informacji (JOMO) stają się ważnym elementem edukacji zdrowotnej i świadomego korzystania z technologii cyfrowych. Poniższe projekty umożliwiają uczniom zrozumienie mechanizmów stojących za tymi zjawiskami, uczą krytycznego myślenia, budowania dobrostanu informacyjnego oraz rozwijania nawyków wspierających równowagę między światem online i offline.

Element Opis
Grupa docelowa Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych
Podstawa programowa Edukacja zdrowotna – wymagania fakultatywne: [uczeń] 3. omawia zjawisko przeciążenia informacyjnego, lęk przed niedoinformowaniem (FOMO) oraz radość z pomijania informacji z Internetu (JOMO).
Cel ogólny Zrozumienie wpływu nadmiaru informacji i mediów cyfrowych na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne oraz rozwijanie strategii odpowiedzialnego, świadomego i bezpiecznego zarządzania informacjami.
Cele szczegółowe Uczeń potrafi:
  • wyjaśnić, na czym polega przeciążenie informacyjne i jakie są jego skutki;
  • rozpoznać sytuacje wywołujące FOMO i opisać jego wpływ na zachowanie;
  • opisać, czym jest JOMO i podać przykłady działań sprzyjających cyfrowemu dobrostanowi;
  • analizować własne nawyki informacyjne i wyciągać wnioski;
  • stosować strategie ograniczające nadmiar bodźców informacyjnych;
  • współpracować w grupie projektowej i prezentować wyniki swojej prac
Potrzebne materiały komputery/telefony/tablety z dostępem do Internetu, projektor, kartki A4/A3, markery, aplikacje do projektowania grafik (np. Canva), formularze ankiet (Google Forms), przykładowe powiadomienia/wiadomości przygotowane przez nauczyciela, kartki do prowadzenia dzienniczków.
Liczba uczestników Cała klasa lub zespoły projektowe

Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinary:

To szkolenia dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 80% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 8 grudnia 2025

Autor: Joanna Dowgiałło-Tyszka

Prezes Fundacji Twoje Miejsce, działającej na rzecz rozwoju i popularyzacji edukacji, kultury i nauki. Autorka i redaktorka scenariuszy do zajęć z Edukacji Zdrowotnej dla Ośrodka Rozwoju Edukacji. Wieloletnia dyrektor wydawnicza Wydawnictwa Szkolnego PWN, a także koordynatorka licznych projektów edukacyjnych realizowanych w ramach programu POWER Wiedza Edukacja Rozwój oraz Erasmus+. Ukończyła studia podyplomowe „Psychologia pozytywna w edukacji i wychowaniu” na Uniwersytecie SWPS. Łączy doświadczenie w tworzeniu materiałów dydaktycznych z pasją do rozwijania nowoczesnych metod nauczania.
Sprawdź inne serwisy