W dobie nieustannego napływu wiadomości, powiadomień i treści z mediów społecznościowych uczniowie szkół ponadpodstawowych mierzą się z wyzwaniami, które bezpośrednio wpływają na ich zdrowie psychiczne i funkcjonowanie poznawcze. Zjawiska przeciążenia informacyjnego, lęku przed niedoinformowaniem (FOMO) oraz radości z pomijania informacji (JOMO) stają się ważnym elementem edukacji zdrowotnej i świadomego korzystania z technologii cyfrowych. Poniższe projekty umożliwiają uczniom zrozumienie mechanizmów stojących za tymi zjawiskami, uczą krytycznego myślenia, budowania dobrostanu informacyjnego oraz rozwijania nawyków wspierających równowagę między światem online i offline.
| Element | Opis |
| Grupa docelowa | Uczniowie klas I–IV szkół ponadpodstawowych |
| Podstawa programowa | Edukacja zdrowotna – wymagania fakultatywne: [uczeń] 3. omawia zjawisko przeciążenia informacyjnego, lęk przed niedoinformowaniem (FOMO) oraz radość z pomijania informacji z Internetu (JOMO). |
| Cel ogólny | Zrozumienie wpływu nadmiaru informacji i mediów cyfrowych na funkcjonowanie poznawcze i emocjonalne oraz rozwijanie strategii odpowiedzialnego, świadomego i bezpiecznego zarządzania informacjami. |
| Cele szczegółowe |
Uczeń potrafi:
|
| Potrzebne materiały | komputery/telefony/tablety z dostępem do Internetu, projektor, kartki A4/A3, markery, aplikacje do projektowania grafik (np. Canva), formularze ankiet (Google Forms), przykładowe powiadomienia/wiadomości przygotowane przez nauczyciela, kartki do prowadzenia dzienniczków. |
| Liczba uczestników | Cała klasa lub zespoły projektowe |
Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do Educado i obejrzyj webinary:
To szkolenia dotyczące edukacji zdrowotnej w praktyce. Dowiesz się, jak prowadzić lekcje, aby w kompleksowy i ciekawy sposób realizować podstawę programową tego przedmiotu.