Dla nastolatków myślenie o przyszłości bywa stresujące. Ogrom możliwych wyborów wydaje się przytłaczać. Nie zawsze wiadomo, co wybrać i co zrobić, by marzenie stał się realnym celem. Planowanie własnego rozwoju jest jednak ważne dla uczniów szkół średnich, ponieważ pomaga im świadomie kierować swoją przyszłością. Kształtowanie umiejętności planowania nie musi jednak opierać się na dalekosiężnych, warunkujących przyszłość celach. Może dotyczyć spraw mniejszych i bardziej dostępnych. Dzięki temu uczniowie mogą lepiej rozpoznać swoje mocne strony, zainteresowania i cele, co pozwala na późniejsze trafniejsze wybory edukacyjne i zawodowe. Zadaniem scenariusza jest wsparcie uczniów w rozwoju umiejętności planowania.
Grupa docelowa
|
uczniowie szkół ponadpodstawowych
|
Cel główny
|
nauka planowania własnego rozwoju
|
Cele szczegółowe
|
rozwijanie umiejętności:
- definiowania celów krótkoterminowych i długoterminowych
- oceny swoich mocnych i słabych stron, talentów, pasji oraz zasobów
- planowania i organizacji czasu w sposób umożliwiający realizację działań rozwojowych
- określania, które działania mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów rozwojowych
|
Potrzebne materiały
|
Karta pracy nr 1. Moje punkty oparcia
Karta pracy nr 2. Plan drogi do celu
plik kartek w różnych rozmiarach (np. małe karteczki do notatek, A6, A5, A4)
przybory do pisania
kartki do notatek własnych
|
Czas trwania
|
2x45 minut
|
Pozostało jeszcze 80% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.