Pandemia koronawirusa wielu nauczycielom pozwoliła odkryć wiele talentów i umiejętności z posiadania których wcześniej nie zdawali sobie sprawy. Lekcje on-line? Nagrywanie filmów dla uczniów? Kiedyś abstrakcja, dzisiaj codzienność. Warto poznać kilka prostych zasad nagrywania, dzięki którym nawet filmy nagrywane telefonem komórkowym staną się profesjonalnym materiałem dydaktycznym. Jakich błędów nie popełniać?
Przekonanie, że rozwój człowieka kończy się wraz z osiągnięciem dorosłości sprawia, że zaniedbujemy swój rozwój osobisty, zaś rozwój zawodowy często sprowadza się do wypełniania obowiązków. Wtedy ani praca ani życie prywatne nie są tak satysfakcjonujące, jakbyśmy oczekiwali. Na szczęście można to zmienić.
Istotą stresu są zakłócenia równowagi między potrzebami a możliwościami ich spełnienia. Zakłócenia te mogą być powodem obniżenia zdolności człowieka do skutecznego działania. Subiektywne postrzeganie wydarzenia przez każdego z nas, nasze myśli i emocje z nim związane, mają znaczący wpływ na nasze działanie. Każdy z nas ma swój sposób reakcji na stres, swoje schematy postępowania. W artykule Stres w pracy nauczyciela w części 1 i 2 podejmiemy próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak doskonalić umiejętność rozpoznawania sygnałów stresu? Jak skutecznie radzić sobie ze stresem – świadomie reagować lub zapobiegać.
Szkoła to miejsce, w którym często pojawiają się stresory, czyli czynniki powodujące stany napięcia. Dotyczy to wszystkich: uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli.Trudna sytuacja dla jednego nauczyciela będzie stresem, dla innego wyzwaniem. Autorzy wielu publikacji dotyczących wypalenia zawodowego wskazują na konieczność stałej troski o siebie zapobiegającej pojawieniu się przewlekłego stresu.
W Polsce nieustannie toczy się debata poświęcona edukacji skierowanej na poszukiwanie dobrych rozwiązań dla współczesnej szkoły. Dobrych, czyli odpowiadających nie tylko potrzebom dydaktyczno-wychowawczym dzieci i młodzieży, ale również, a może przede wszystkim, potrzebom społecznym dzisiejszego świata oraz zmieniającej się edukacji. Wobec powyższego badanie potrzeb w zakresie rozwoju zawodowego i funkcjonowania nauczycieli w systemie ustawicznych zmian w edukacji powinno przybierać wymiar interdyscyplinarny i być jednym z podstawowych zadań współczesnej pedagogiki. Dowiedz się, które kompetencje powinni w szczególności doskonalić nauczyciele i wykorzystaj gotowe kwestionariusze wspierające badanie własnych potrzeb.
Coaching w ostatnich latach robi wręcz zawrotną karierę, wywołując jednocześnie liczne dyskusje na styku dwóch światów − nauki i praktyki. Pojawia się coraz więcej obszarów jego zastosowania. Warto w tym miejscu postawić pytanie, jak tę skuteczną metodę rozwoju można wykorzystać w podnoszeniu kompetencji zawodowych nauczycieli. Czym jest coaching?
Każdego dnia starasz się dbać o zaspokojenie potrzeb swoich uczniów, w tym tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wśród których mogą być uczniowie z chorobami przewlekłymi. Oprócz satysfakcji z pracy, odczuwasz wiele stresu i spotykasz się z trudnymi sytuacjami. Czy zdarzyło ci się myśleć o swoim uczniu z chorobą przewlekłą podczas rodzinnego obiadu? Czy martwisz się tym, że stan zdrowia ucznia się pogarsza i nie możesz mu pomóc? W poniższym artykule dowiesz się jak możesz zadbać o siebie, żeby móc opiekować się uczniem z chorobą przewlekłą.
W niektórych szkołach i placówkach już rozpoczęły się rozmowy kwalifikacyjne nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczyciele muszą przygotować się na pytania, które nie tylko zweryfikują wiedzę teoretyczną, ale pozwolą dowiedzieć się, jak nauczyciel radzi sobie w różnych sytuacjach, jakie metody pracy preferuje i jak ocenia własną pracę. Poznaj 200 przykładowych pytań
Jedną z siedmiu ustaw nowelizowanych przez LEX Czarnek ma być Karta Nauczyciela. Zmiany będą dotyczyć pracy dyrektora. Dokładniej, chodzi o ocenę pracy dyrektora oraz zawieszenie go w pełnieniu obowiązków. Co ważne, jeżeli ustawa zostanie podpisana przez prezydenta, na zmiany w prawie nie będziemy czekać do początku roku szkolnego 2022/2023. Przewidziano bowiem 14-dniowe vacatio legis. Sprawdź, szczegóły i dowiedz się, jak po wprowadzeniu LEX Czarnek zmieni się Karta Nauczyciela. Przeczytaj aktualizację: Co dalej z Lex Czarnek? Jest weto Prezydenta
Karta Nauczyciela w aty. 9 ust. 3 wskazuje, kiedy nauczyciel otrzymuje stopień awansu zawodowego z mocy prawa. Dotyczy to nauczycieli akademickich. Zdarza się jednak, że nauczyciel rozpoczyna pracę w szkole już po zakończeniu kariery akademickiej. Sprawdź, czy można nadać stopień nauczyciela kontraktowego dla byłego nauczyciela akademickiego.