
Istotą stresu są zakłócenia równowagi między potrzebami a możliwościami ich spełnienia. Zakłócenia te mogą być powodem obniżenia zdolności człowieka do skutecznego działania. Subiektywne postrzeganie wydarzenia przez każdego z nas, nasze myśli i emocje z nim związane, mają znaczący wpływ na nasze działanie. Każdy z nas ma swój sposób reakcji na stres, swoje schematy postępowania. W artykule Stres w pracy nauczyciela w części 1 i 2 podejmiemy próbę odpowiedzi na następujące pytania: Jak doskonalić umiejętność rozpoznawania sygnałów stresu? Jak skutecznie radzić sobie ze stresem – świadomie reagować lub zapobiegać.

Szkoła to miejsce, w którym często pojawiają się stresory, czyli czynniki powodujące stany napięcia. Dotyczy to wszystkich: uczniów i ich rodziców oraz nauczycieli.Trudna sytuacja dla jednego nauczyciela będzie stresem, dla innego wyzwaniem. Autorzy wielu publikacji dotyczących wypalenia zawodowego wskazują na konieczność stałej troski o siebie zapobiegającej pojawieniu się przewlekłego stresu.

W Polsce nieustannie toczy się debata poświęcona edukacji skierowanej na poszukiwanie dobrych rozwiązań dla współczesnej szkoły. Dobrych, czyli odpowiadających nie tylko potrzebom dydaktyczno-wychowawczym dzieci i młodzieży, ale również, a może przede wszystkim, potrzebom społecznym dzisiejszego świata oraz zmieniającej się edukacji. Wobec powyższego badanie potrzeb w zakresie rozwoju zawodowego i funkcjonowania nauczycieli w systemie ustawicznych zmian w edukacji powinno przybierać wymiar interdyscyplinarny i być jednym z podstawowych zadań współczesnej pedagogiki. Dowiedz się, które kompetencje powinni w szczególności doskonalić nauczyciele i wykorzystaj gotowe kwestionariusze wspierające badanie własnych potrzeb.

Coaching w ostatnich latach robi wręcz zawrotną karierę, wywołując jednocześnie liczne dyskusje na styku dwóch światów − nauki i praktyki. Pojawia się coraz więcej obszarów jego zastosowania. Warto w tym miejscu postawić pytanie, jak tę skuteczną metodę rozwoju można wykorzystać w podnoszeniu kompetencji zawodowych nauczycieli. Czym jest coaching?

Każdego dnia starasz się dbać o zaspokojenie potrzeb swoich uczniów, w tym tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wśród których mogą być uczniowie z chorobami przewlekłymi. Oprócz satysfakcji z pracy, odczuwasz wiele stresu i spotykasz się z trudnymi sytuacjami. Czy zdarzyło ci się myśleć o swoim uczniu z chorobą przewlekłą podczas rodzinnego obiadu? Czy martwisz się tym, że stan zdrowia ucznia się pogarsza i nie możesz mu pomóc? W poniższym artykule dowiesz się jak możesz zadbać o siebie, żeby móc opiekować się uczniem z chorobą przewlekłą.

W niektórych szkołach i placówkach już rozpoczęły się rozmowy kwalifikacyjne nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczyciele muszą przygotować się na pytania, które nie tylko zweryfikują wiedzę teoretyczną, ale pozwolą dowiedzieć się, jak nauczyciel radzi sobie w różnych sytuacjach, jakie metody pracy preferuje i jak ocenia własną pracę. Poznaj 200 przykładowych pytań

Jedną z siedmiu ustaw nowelizowanych przez LEX Czarnek ma być Karta Nauczyciela. Zmiany będą dotyczyć pracy dyrektora. Dokładniej, chodzi o ocenę pracy dyrektora oraz zawieszenie go w pełnieniu obowiązków. Co ważne, jeżeli ustawa zostanie podpisana przez prezydenta, na zmiany w prawie nie będziemy czekać do początku roku szkolnego 2022/2023. Przewidziano bowiem 14-dniowe vacatio legis. Sprawdź, szczegóły i dowiedz się, jak po wprowadzeniu LEX Czarnek zmieni się Karta Nauczyciela. Przeczytaj aktualizację: Co dalej z Lex Czarnek? Jest weto Prezydenta

Karta Nauczyciela w aty. 9 ust. 3 wskazuje, kiedy nauczyciel otrzymuje stopień awansu zawodowego z mocy prawa. Dotyczy to nauczycieli akademickich. Zdarza się jednak, że nauczyciel rozpoczyna pracę w szkole już po zakończeniu kariery akademickiej. Sprawdź, czy można nadać stopień nauczyciela kontraktowego dla byłego nauczyciela akademickiego.

W razie długiej nieobecności nauczyciela dyrektor zawiera z innym nauczycielem umowę na zastępstwo. Co do zasady, przysługują mu prawa określone w Karcie Nauczyciela. W praktyce jednak skorzystanie ze wszystkich nie będzie możliwe. Sprawdź, czy staż nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo można kontynuować po rozwiązaniu umowy.

Charakterystyczną cechą umów zawieranych w celu zastępowania innego pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jest rozwiązanie ich w dniu powrotu zastępowanej osoby. Sprawdź, czy możliwe jest rozpoczęcie stażu przez nauczyciela zatrudnionego na zastępstwo.