Nauczyciel początkujący w okresie odbywania przygotowania do wykonywania zawodu ma obowiązek przeprowadzenia co najmniej dwóch lekcji obserwowanych. Pierwszą przeprowadza w drugim roku, a kolejną – w ostatnim roku odbywania przygotowania do zwodu nauczyciela. Pierwsza lekcja pokazowa ma mniej formalny charakter, ma pomóc nauczycielowi przygotować się do spotkania z drugą komisją. Kolejna obserwacja ma bowiem duży wpływ na dalsze losy awansu zawodowego nauczyciela. Od uzyskanej opinii zależy bowiem to, czy nauczyciel początkujący będzie mógł złożyć wniosek o wszczęcie postępowania egzaminacyjnego na stopień nauczyciela mianowanego.
Na przestrzeni dekad, edukacja przeżywała wiele transformacji, ewoluując wraz z dynamicznie zmieniającym się światem. Niezmiennie jednak nauczyciele stawali w centrum tych zmian, będąc jednocześnie jej katalizatorami, jak i świadkami. W tym kontekście, różnice pokoleniowe w nauczaniu wyłaniają się jako istotny czynnik, mający wpływ zarówno na metody dydaktyczne, jak i na relacje między uczniami a nauczycielami. Warto więc zrozumieć te różnice, aby mieć wpływ na skuteczność nauczania, a co za tym idzie, na rozwój i adaptację edukacyjną przyszłych pokoleń.
Co do zasady przygotowanie do zawodu nauczyciela trwa 3 lata i 9 miesięcy. Przepisy przewidują jednak możliwość skrócenia tego okresu, m.in. w odniesieniu do nauczycieli posiadających tytuł doktora. Sprawdź czy uzyskanie tytułu doktora w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela pozwala na skrócenie czasu trwania okresu pracy poprzedzającego uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego.
Nie wszystkie kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji. Przed decyzją o uczestnictwie w takim kursie należy dokładnie sprawdzić, czy spełnia on kryteria w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. W większości przypadków tak nie będzie, a nauczyciel mimo poniesienia kosztów oraz poświęcenia czasu – nie nabędzie formalnych kwalifikacji do zajmowania określonego stanowiska.
Dyrektor szkoły może zatrudnić specjalistę, który nie posiada przygotowania pedagogicznego, a nauczyciel ten będzie odbywał przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. Warunkiem jest jednak zatrudnienie go na co najmniej pół etatu z początkiem roku szkolnego na okres dwóch lat. Jeżeli nauczyciel zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego, będzie nauczycielem początkującym.
Obecnie nauczyciele odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości młodych ludzi. Dążąc do doskonalenia warsztatu pracy i skuteczniejszego osiągania celów edukacyjnych, warto wykorzystywać narzędzia strategiczne, takie jak analiza SWOT. Technika SWOT jest pomocna w ocenie i analizie pracy nauczyciela w szkole oraz jego interakcji z uczniami. Pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron procesu nauczania. Oprócz tego umożliwia ocenę szans i zagrożeń wynikających ze stanu środowiska edukacyjnego. Najczęściej sięgają po nią nauczyciele w procesie awansu zawodowego. Jednak narzędzie to może przynieść wiele korzyści nauczycielom dyplomowanym, którzy nie będą już ubiegać się o kolejne stopnie awansu zawodowego. Dowiedz się, jak wykorzystać analizę SWOT w procesie samodoskonalenia nauczyciela.
Prowadzenie lekcji otwartych jest jednym z działań realizowanych przez nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego. Warto jednak pamiętać, że każdy nauczyciel zobowiązany jest do dzielenia się wiedzą, w tym prowadzania lekcji otwartych. Zajęcia otwarte mogą i powinni więc prowadzić nie tylko tzw. przedmiotowcy, ale także nauczyciele specjaliści oraz tzw. nauczyciele wspomagający.
Likwidacja dwóch stopni awansu zawodowego pociąga za sobą wątpliwości dotyczące statusu nauczycieli, którzy uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego. Wielu dyrektorów przyjmuje, że nauczyciele ci są aktualnie nauczycielami początkującymi i należy przydzielić im mentora. Czy rzeczywiście tak jest? Poznaj odpowiedź eksperta.
Zmiany w zasadach zdobywania stopnia nauczyciela mianowanego wciąż budzą wiele wątpliwości nauczycieli odbywających przygotowanie do zawodu nauczyciela. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest to dotyczące obowiązkowej dokumentacji nauczyciela odbywającego przygotowanie do wykonywania zawodu. Sprawdź, jakie wymagania w tym zakresie wynikają z nowych przepisów Karty Nauczyciela. W artykule omówiono również różnice między przygotowaniem do zawodu nauczyciela a dawnym stażem nauczyciela rozpoczynającego pracę w szkole oraz omówiono zadania mentora.
Liczne zmiany w przepisach prawa oświatowego sprawiają, że nauczyciele, a często również pracownicy niepedagogiczni, muszą mierzyć się z koniecznością stałego śledzenia kolejnych nowelizacji. Nowe przepisy nie zawsze są jednak oczywiste i zrozumiałe. Dlatego nauczyciele coraz częściej proszą dyrektorów o organizowanie lub finansowanie szkoleń dotyczących zmian w przepisach prawa oświatowego. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek organizowania takich szkoleń?