W przypadku tzw. nauczycieli wspomagających często dochodzi do zatrudnienia na podstawie art. 10 ust. 7 Karty Nauczyciela w związku z zaistnieniem potrzeby wynikającej z organizacji nauczania. Warto pamiętać, że zatrudnienie na czas określony, nawet jeżeli przewidziano je tylko na jeden rok, nie możliwości odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela.
Nauczyciele rozpoczynający pracę w szkole nie zaczynają stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Jeżeli spełniają warunki wymienione w art. 9a ust. 2 Karty Nauczyciela, to odbywają oni przygotowanie do zawodu nauczyciela. Co ważne – nie ma znaczenia data nawiązania stosunku pracy. Przygotowanie do zawodu może rozpocząć się w każdym momencie roku szkolnego.
Doskonalenie zawodowe to proces celowego, zaplanowanego i ciągłego kształcenia zawodowego, który polega na podwyższaniu kompetencji oraz kwalifikacji zawodowych nauczyciela, a także na wszechstronnym rozwoju jego osobowości. Jest to proces realizowany zarówno przez instytucje specjalizujące się w tym zakresie, jak i poprzez samokształcenie i samodoskonalenie. W praktyce nauczyciele najczęściej podejmują doskonalenie zawodowe w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji, czyli uprawnień do zajmowania nowego stanowiska w szkole. Przed wybraniem konkretnej formy doskonalenia zawodowego trzeba koniecznie upewnić się, że umożliwia ona zdobycie kwalifikacji, o których mowa w rozporządzeniu MEiN. Należy również sprawdzić, czy jest ona realizowana zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, na co zwracać uwagę wybierając oferty studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych i szkoleń dla nauczycieli.
Zgodnie z art. 6a ust. 9 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, ocenę pracy ustala się po zapoznaniu nauczyciela z jej projektem oraz wysłuchaniu jego uwag i zastrzeżeń. Wobec tego, czy niezapoznanie się przez nauczyciela z projektem wstrzymuje możliwość ustalenia oceny? Poznaj odpowiedź eksperta.
W idealnym świecie edukacji wiedza płynie swobodnie, a nauczyciele są niezłomnymi przewodnikami pomagającymi młodym umysłom uczyć się nauk i życia. Jednak rzeczywistość bywa znacznie bardziej skomplikowana, Zwłaszcza kiedy nauczyciele napotykają na konflikt wartości – moment, w którym ich osobiste przekonania i wartości zderzają się z wymogami systemu edukacyjnego, oczekiwaniami rodziców, a nawet z różnicami kulturowymi i społecznymi wśród uczniów. Dowiedz się, czym jest konflikt wartości, jak wpływa na nauczycieli i jak można sobie z nim radzić.
Nauczyciele to grupa zawodowa, której obowiązki trudno wypunktować. Lista zadań, które czekają na nich w szkolnej codzienności zdaje się nie kończyć. Przekazywanie wiedzy i inspirowanie do rozwoju to tylko wycinek szerokiego pola działania. Nauczyciele udzielają wsparcia emocjonalnego, wspierają rodziców w przeróżnych trudnościach, kierują dzieci z niepokojącymi objawami do diagnoz. Przeciążeni, często wyczerpani nadmiarem obowiązków potrzebują wsparcia. Odpowiedzią na ich potrzeby może być superwizja. Czym jest taka forma pracy w przypadku nauczycieli i pedagogów? Jakie korzyści daje superwizja dla nauczycieli?
W ostatnim czasie uwaga mocno skupia się na dobrostanie psychicznym uczniów. Szkoły stały się nie tylko miejscem nauki, ale także miejscem, w których pielęgnowane są emocjonalne i psychologiczne potrzeby młodych ludzi. Należy jednak zauważyć, że w toczącej się debacie pomijane jest zdrowie psychiczne nauczycieli. Tymczasem znaczenia tego aspektu nie można lekceważyć. Nauczyciele, którzy rozpalają ciekawość, wspierają naukę i kształtują przyszłość, sami pilnie potrzebują wsparcia i zrozumienia, aby rozwijać się zarówno osobiście, jak i zawodowo. Mają też w końcu ogromny wpływ na wychowanków. Jakiego wsparcia w obszarze zdrowia psychicznego potrzebują nauczyciele?
Na przestrzeni dekad, edukacja przeżywała wiele transformacji, ewoluując wraz z dynamicznie zmieniającym się światem. Niezmiennie jednak nauczyciele stawali w centrum tych zmian, będąc jednocześnie jej katalizatorami, jak i świadkami. W tym kontekście, różnice pokoleniowe w nauczaniu wyłaniają się jako istotny czynnik, mający wpływ zarówno na metody dydaktyczne, jak i na relacje między uczniami a nauczycielami. Warto więc zrozumieć te różnice, aby mieć wpływ na skuteczność nauczania, a co za tym idzie, na rozwój i adaptację edukacyjną przyszłych pokoleń.
Co do zasady przygotowanie do zawodu nauczyciela trwa 3 lata i 9 miesięcy. Przepisy przewidują jednak możliwość skrócenia tego okresu, m.in. w odniesieniu do nauczycieli posiadających tytuł doktora. Sprawdź czy uzyskanie tytułu doktora w trakcie odbywania przygotowania do zawodu nauczyciela pozwala na skrócenie czasu trwania okresu pracy poprzedzającego uzyskanie stopnia nauczyciela mianowanego.
Nie wszystkie kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji. Przed decyzją o uczestnictwie w takim kursie należy dokładnie sprawdzić, czy spełnia on kryteria w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. W większości przypadków tak nie będzie, a nauczyciel mimo poniesienia kosztów oraz poświęcenia czasu – nie nabędzie formalnych kwalifikacji do zajmowania określonego stanowiska.