Dzień bez przekleństw. Interwencja wychowawcza w klasach IV–VI szkoły podstawowej

Autor: Agnieszka Ignaczak

Dodano: 1 grudnia 2025

Wulgaryzmy w środowisku szkolnym pojawiają się coraz częściej, nierzadko jako automatyczna reakcja na silne emocje, napięcie czy frustrację. Uczniowie klas IV–VI dopiero uczą się regulowania emocji i budowania dojrzałej komunikacji, dlatego tak ważne jest, aby pokazać im, jak słowa wpływają na atmosferę w klasie, relacje rówieśnicze i poczucie bezpieczeństwa. Podczas zajęć uczestnicy analizują sytuacje z codziennego życia szkolnego, rozpoznają konsekwencje używania wulgaryzmów oraz odkrywają alternatywne sposoby wyrażania emocji. Uczą się dostrzegać momenty, w których mogą zareagować inaczej, a także praktykują krótkie techniki zatrzymywania impulsu. Zwieńczeniem zajęć jest wspólne stworzenie kodeksu mówienia bez wulgaryzmów, który wzmacnia odpowiedzialność za klimat społeczny w klasie.

Grupa docelowa: Uczniowie klas IV–VI szkoły podstawowej
Cel główny: uświadomienie uczniom roli wulgaryzmów w komunikacji oraz rozwijanie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowany społecznie i budujący bezpieczeństwo w klasie
Cele szczegółowe: Uczeń:
  • rozumie, jakie funkcje pełnią wulgaryzmy w komunikacji
  • rozpoznaje sytuacje, w których pojawiają się przekleństwa, oraz ich konsekwencje
  • analizuje krótkie scenki społeczne i wskazuje możliwe, nieagresywne reakcje
  • proponuje alternatywne sposoby wyrażania emocji, napięcia i frustracji
  • ćwiczy techniki zatrzymywania impulsu i samokontroli
  • współpracuje w grupie i prezentuje efekty wspólnej pracy
  • tworzy klasowy kodeks mówienia bez wulgaryzmów
  • rozwija umiejętność świadomego wyboru i odpowiedzialność za klimat społeczny w klasie
Potrzebne materiały:
  • załącznik nr 1. Analiza krótkich scenek
  • załącznik nr 2. Opisy typowych sytuacji
  • kartki A4
  • duży arkusz A3 lub tablica do burzy mózgów
  • kolorowe markery/mazaki
Czas trwania: 45 minut
Liczba uczestników: zespół klasowy

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 80% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 1 grudnia 2025

Autor: Agnieszka Ignaczak

Tematyka

Sprawdź inne serwisy