Wygrywam, przegrywam – uczę się rywalizować. Scenariusz zajęć

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 15 grudnia 2025

Zdrowa rywalizacja to ważny element rozwoju każdego dziecka. Dziecko, które potrafi zdrowo rywalizować, ma szansę zbudować adekwatną samoocenę i stabilne poczucie własnej wartości. Radzi sobie z przegraną, jego motywacja do pracy jest stabilna niezależnie od chwilowych porażek czy sukcesów. W okresie przedszkolnym te umiejętności dopiero się rozwijają. To naturalne, że kilkulatek płacze po przegranej lub łamie zasady gier, których nie rozumie. Zajęcia mają na celu wspieranie rozwoju umiejętności zdrowej rywalizacji. 

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (4–6 lat)
Cel główny: wspieranie dzieci w rozwijaniu umiejętności zdrowej rywalizacji oraz kształtowanie postaw fair play w codziennych zabawach
Cele szczegółowe: Dziecko:
  • rozpoznaje zachowania fair play i nie fair play
  • uczy się podejmować uczciwą rywalizację
  • potrafi poradzić sobie z przegraną i rozumie, że przegrana jest częścią zabawy
  • dostrzega własne starania i potrafi docenić wysiłek swój i innych
  • współpracuje z rówieśnikami i przestrzega wspólnie ustalonych zasad
Potrzebne materiały:
  • opowiadanie „Wyścig w zimowym lesie”
  • groch
  • kubeczki (mogą być jednorazowe)
  • łyżka
  • stoper
Czas trwania: 30 minut
Liczba uczestników: grupa przedszkolna
Dostęp do opowiadania w wersji audio: Wyścig w zimowym lesie

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 99% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 15 grudnia 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.
Sprawdź inne serwisy