W naszej klasie była przemoc. Scenariusz warsztatów psychoedukacyjnych dla klas VI – VIII

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 22 grudnia 2025

Przemoc rówieśnicza to niestety częste zjawisko w polskiej szkole. Szybkie i zdecydowane zatrzymanie procesu bullyingu jest ogromnie istotne, ale nie wystarczające. Równie ważna jest praca nad przywróceniem poczucia bezpieczeństwa w klasie, w której zaszła przemoc. Praca z całą grupą jest kluczowa. Wymaga jednak rozwagi i uważności na to, co dzieje się między uczniami. Warto być wrażliwym na najmniejsze przejawy mechanizmów wykluczenia i stygmatyzacji, zarówno względem ofiary, jak i sprawcy. Celem zajęć jest zapobieganie wykluczeniu w grupie, w której ujawniono przemoc rówieśniczą.

Uczestnicy Uczniowie klas VI - VIII
Cele ogólne Zapobieganie wykluczeniu w grupie, w której ujawniono przemoc rówieśniczą
Cele szczegółowe 1.  Rozwijanie umiejętności:
  • rozpoznawania różnych form wykluczenia i przemocy
  • identyfikowania zachowań agresywnych, wykluczających i raniących
  • reagowania w sytuacjach trudnych
2.  Trening zachowań empatycznych, uważności na emocje i potrzeby innych. 3.  Wzmacnianie świadomości własnego wpływu na przebieg zdarzeń związanych z przemocą
Potrzebne materiały
  • kartki i przybory do pisania,
  • tablica/flipchart,
  • karteczki samoprzylepne,
  • załącznik nr 1. Opisy sytuacji
Czas trwania 90 minut
Liczba uczestników Zespół klasowy

Podgląd dokumentów:

Pozostało jeszcze 83% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 22 grudnia 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.
Sprawdź inne serwisy