Doskonalenie zawodowe to proces celowego, zaplanowanego i ciągłego kształcenia zawodowego, który polega na podwyższaniu kompetencji oraz kwalifikacji zawodowych nauczyciela, a także na wszechstronnym rozwoju jego osobowości. Jest to proces realizowany zarówno przez instytucje specjalizujące się w tym zakresie, jak i poprzez samokształcenie i samodoskonalenie. W praktyce nauczyciele najczęściej podejmują doskonalenie zawodowe w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji, czyli uprawnień do zajmowania nowego stanowiska w szkole. Przed wybraniem konkretnej formy doskonalenia zawodowego trzeba koniecznie upewnić się, że umożliwia ona zdobycie kwalifikacji, o których mowa w rozporządzeniu MEiN. Należy również sprawdzić, czy jest ona realizowana zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, na co zwracać uwagę wybierając oferty studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych i szkoleń dla nauczycieli.
Na co zwracać wybierając oferty studiów, kursów i szkoleń doskonalących?
Przed podjęciem doskonalenia zawodowego w wybranej formie warto upewnić się, że jej ukończenie pozwoli na osiągnięcie oczekiwanych korzyści. O ile w przypadku samokształcenia i wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli celem jest podnoszenie kompetencji, o tyle w odniesieniu do doskonalenia instytucjonalnego oczekiwane jest uzyskanie dodatkowych kwalifikacji.
Wybór określonej formy doskonalenia zawodowego należy poprzedzić szczegółową analizą przepisów rozporządzenia MEiN z 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Celem tego działania jest upewnienie się, że wybrana forma kształcenia prowadzi do uzyskania dodatkowych kwalifikacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie doskonalenia zawodowego nauczycieli można wyróżnić?
- Na co zwrócić uwagę przy wyborze ofert studiów podyplomowych?
- Kiedy studia podyplomowe dają dodatkowe kwalifikacje, a kiedy mogą okazać się pułapką?
- Jakie pytania warto zadać przed rozpoczęciem studiów podyplomowych?
- W jakich sytuacjach studia podyplomowe nie wystarczają do uzyskania nowych kwalifikacji?
- Jakie kierunki studiów podyplomowych warto ukończyć, aby móc zajmować nowe stanowisko?
- Czy wszystkie kursy kwalifikacyjne dają dodatkowe uprawnienia zawodowe?
- Które kursy kwalifikacyjne dają kwalifikacje formalne?
- Czy ukończenie kursów i szkoleń daje nowe kwalifikacje?
Pozostało jeszcze 89% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.