Doskonalenie zawodowe to proces celowego, zaplanowanego i ciągłego kształcenia zawodowego, który polega na podwyższaniu kompetencji oraz kwalifikacji zawodowych nauczyciela, a także na wszechstronnym rozwoju jego osobowości. Jest to proces realizowany zarówno przez instytucje specjalizujące się w tym zakresie, jak i poprzez samokształcenie i samodoskonalenie. W praktyce nauczyciele najczęściej podejmują doskonalenie zawodowe w celu uzyskania dodatkowych kwalifikacji, czyli uprawnień do zajmowania nowego stanowiska w szkole. Przed wybraniem konkretnej formy doskonalenia zawodowego trzeba koniecznie upewnić się, że umożliwia ona zdobycie kwalifikacji, o których mowa w rozporządzeniu MEiN. Należy również sprawdzić, czy jest ona realizowana zgodnie z obowiązującym standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. W artykule wyjaśniamy, na co zwracać uwagę wybierając oferty studiów podyplomowych, kursów kwalifikacyjnych i szkoleń dla nauczycieli.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Nie wszystkie kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli umożliwiają zdobycie dodatkowych kwalifikacji. Przed decyzją o uczestnictwie w takim kursie należy dokładnie sprawdzić, czy spełnia on kryteria w rozumieniu przepisów w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. W większości przypadków tak nie będzie, a nauczyciel mimo poniesienia kosztów oraz poświęcenia czasu – nie nabędzie formalnych kwalifikacji do zajmowania określonego stanowiska.
Co zrobić, by dzieciom się chciało uczyć? To pytanie wraca jak bumerang. Zadają je rodzice, nauczyciele i nierzadko same dzieci. Uczniowie czują się przeciążeni wymaganiami, często nie rozumieją funkcji, jaką w ich życiu spełnia nauka. Trudno im zobaczyć wartość w nabywaniu nowych umiejętności, zrozumieć sens ogólnego procesu edukacji. Do tego potrzebna jest motywacja wewnętrzna. Zadaniem scenariusza jest wsparcie nauczycieli w skutecznym rozbudzaniu motywacji wewnętrznej w społeczności uczniowskiej.
Liczne zmiany w przepisach prawa oświatowego sprawiają, że nauczyciele, a często również pracownicy niepedagogiczni, muszą mierzyć się z koniecznością stałego śledzenia kolejnych nowelizacji. Nowe przepisy nie zawsze są jednak oczywiste i zrozumiałe. Dlatego nauczyciele coraz częściej proszą dyrektorów o organizowanie lub finansowanie szkoleń dotyczących zmian w przepisach prawa oświatowego. Czy dyrektor szkoły ma obowiązek organizowania takich szkoleń?
Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu mają dodatkowy rok na zrealizowanie obowiązkowych szkoleń branżowych. To skutek nowelizacji prawa oświatowego wprowadzonej ustawą z 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
Z artykułu dowiesz się:
Przeczytaj również:
Wiele szkół angażuje się realizację projektów i przedsięwzięć, które wymagają od nauczycieli uczestniczenia w szkoleniach. Co w sytuacji, gdy takie szkolenie odbywa się w okresie wakacji letnich lub ferii zimowych? Czy za udział w szkoleniu w czasie wakacji nauczycielowi będzie przysługiwał urlop uzupełniający?
Na każdy rok szkolny dyrektor szkoły określa potrzeby w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły uwzględniając: wyniki nadzoru pedagogicznego, wyniki odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu zawodowego lub egzaminu maturalnego, zadania związane z realizacją podstawy programowej kształcenia ogólnego. Do 31 października danego roku składają do organu prowadzącego wnioski o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w następnym roku kalendarzowym. Pobierz wzór wniosku o dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli.
Doskonalenie zawodowe jest jednym z obowiązków nauczyciela, dlatego czas na związane z nim czynności jest uwzględniony w 40-godzinnej normie czasu pracy. Nie oznacza to jednak, że wszyscy nauczyciele wywiązują się z tego obowiązku.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.