Autor: Natalia Perek
Dodano: 6 października 2025
Challenge’e internetowe to zjawisko, które od kilku lat szczególnie przyciąga uwagę dzieci i młodzieży. Wiele z nich ma charakter niewinnej zabawy, część może służyć dobrej sprawie – np. promując akcje charytatywne czy działania ekologiczne. Niestety, w sieci pojawiają się także wyzwania, które są niebezpieczne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych lub nawet zagrożenia życia. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie angażują się w takie działania? Wyzwania odpowiadają na ich naturalne potrzeby – akceptacji, przynależności do grupy i uznania. Rolą dorosłych jest zapraszanie młodzieży do otwartej rozmowy o tym zjawisku. Celem scenariusza jest pomoc uczniom w mechanizmów stojących za internetowymi wyzwaniami poprzez rozwój krytycznego myślenia.
Uczestnicy
|
Uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych
|
Cel ogólny
|
Profilaktyka zagrożeń wynikających z udziału z niebezpiecznych challenge’ach internetowych
|
Cele szczegółowe
|
Rozwój umiejętności:
- krytycznego myślenia
- analizy korzyści i zagrożeń wynikających z udziału w internetowych wyzwaniach
- rozumienia mechanizmów, które stoją za popularnością wirtualnych wyzwań
- asertywnego reagowania w sytuacjach trudnych
|
Potrzebne materiały
|
Kartki, długopisy, flipchart/tablica, duże brystole, mazaki, dostęp do telefonów z internetem/tabletów, jeśli to możliwe rzutnik i laptop lub tablica interaktywna (do prezentacji treści z internetu)
|
Liczba uczestników
|
20 – 30 osób
|
Czas trwania
|
2x45 minut
|
Przeczytaj również:
- Challenge accepted! Jak rozmawiać z uczniami o szkodliwych wyzwaniach w internecie? Poradnik dla nauczycieli
Pozostało jeszcze 78% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Dodano: 6 października 2025
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.