Czy ten challenge jest spoko? Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów klas VI – VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 6 października 2025

Challenge’e internetowe to zjawisko, które od kilku lat szczególnie przyciąga uwagę dzieci i młodzieży. Wiele z nich ma charakter niewinnej zabawy, część może służyć dobrej sprawie – np. promując akcje charytatywne czy działania ekologiczne. Niestety, w sieci pojawiają się także wyzwania, które są niebezpieczne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych lub nawet zagrożenia życia. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie angażują się w takie działania? Wyzwania odpowiadają na ich naturalne potrzeby – akceptacji, przynależności do grupy i uznania. Rolą dorosłych jest zapraszanie młodzieży do otwartej rozmowy o tym zjawisku.  Celem scenariusza jest pomoc uczniom w mechanizmów stojących za internetowymi wyzwaniami poprzez rozwój krytycznego myślenia.

Uczestnicy Uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Profilaktyka zagrożeń wynikających z udziału z niebezpiecznych challenge’ach internetowych
Cele szczegółowe Rozwój umiejętności:
  • krytycznego myślenia
  • analizy korzyści i zagrożeń wynikających z udziału w internetowych wyzwaniach
  • rozumienia mechanizmów, które stoją za popularnością wirtualnych wyzwań
  • asertywnego reagowania w sytuacjach trudnych
Potrzebne materiały Kartki, długopisy, flipchart/tablica, duże brystole, mazaki, dostęp do telefonów z internetem/tabletów, jeśli to możliwe rzutnik i laptop lub tablica interaktywna (do prezentacji treści z internetu)
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Czas trwania 2x45 minut

Przeczytaj również:

  • Challenge accepted! Jak rozmawiać z uczniami o szkodliwych wyzwaniach w internecie? Poradnik dla nauczycieli

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:

  • Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
  • Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
  • Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
  • Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
  • Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.

Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Dodano: 6 października 2025

Autor: Natalia Perek

Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.
Sprawdź inne serwisy