niebezpieczne internetowe challenge

Czy ten challenge jest spoko? Scenariusz psychoedukacyjny dla uczniów klas VI – VIII szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych

Challenge’e internetowe to zjawisko, które od kilku lat szczególnie przyciąga uwagę dzieci i młodzieży. Wiele z nich ma charakter niewinnej zabawy, część może służyć dobrej sprawie – np. promując akcje charytatywne czy działania ekologiczne. Niestety, w sieci pojawiają się także wyzwania, które są niebezpieczne i mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych lub nawet zagrożenia życia. Dlaczego młodzi ludzie tak chętnie angażują się w takie działania? Wyzwania odpowiadają na ich naturalne potrzeby – akceptacji, przynależności do grupy i uznania. Rolą dorosłych jest zapraszanie młodzieży do otwartej rozmowy o tym zjawisku.  Celem scenariusza jest pomoc uczniom w mechanizmów stojących za internetowymi wyzwaniami poprzez rozwój krytycznego myślenia.

Uczestnicy Uczniowie klas VI – VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych
Cel ogólny Profilaktyka zagrożeń wynikających z udziału z niebezpiecznych challenge’ach internetowych
Cele szczegółowe Rozwój umiejętności:
  • krytycznego myślenia
  • analizy korzyści i zagrożeń wynikających z udziału w internetowych wyzwaniach
  • rozumienia mechanizmów, które stoją za popularnością wirtualnych wyzwań
  • asertywnego reagowania w sytuacjach trudnych
Potrzebne materiały Kartki, długopisy, flipchart/tablica, duże brystole, mazaki, dostęp do telefonów z internetem/tabletów, jeśli to możliwe rzutnik i laptop lub tablica interaktywna (do prezentacji treści z internetu)
Liczba uczestników 20 – 30 osób
Czas trwania 2x45 minut

Przeczytaj również:

  • Challenge accepted! Jak rozmawiać z uczniami o szkodliwych wyzwaniach w internecie? Poradnik dla nauczycieli
Sprawdź inne serwisy